۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۷۲۱۹۲۰

تحلیل هفته

تحلیل هفته
سخنان رهبری در دیدار مسؤولان و میهمانان خارجی، انتخاب مرتضوی به وزارت کار، حادثه زندان اوین و سخنرانی بهادری جهرمی در دانشگاه علامه طباطبایی از اهم اتفاقات این هفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، قصد داریم در تحلیل اخبار هفته اخیر به بررسی اخباری بپردازیم که در این هفته حائز اهمیت بوده‌اند. سخنان رهبر انقلاب درباره وحدت که در دیدار مسؤولان نظام و میهمانان خارجی مطرح شد، انتخاب صولت مرتضوی و رأی اعتماد مجلس به او برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حادثه زندان اوین و ابعاد مخفی آن که از زبان جواد کریمی قدوسی بیان شد، سخنرانی سخنگوی دولت در دانشگاه علامه طباطبایی که بعد از آن در میان دانشجویان حضور یافت و حواشی جالبی که به دنبال آن پیدا شد و نیز برگزاری رزمایش نیروی زمینی سپاه در منطقه رود ارس از جمله اخبار مهمی است که در تحلیل اخبار این هفته بدان خواهیم پرداخت.

تحلیل هفته

وحدت کلیدواژه قدرت شجره انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز جمعه هفته گذشته، طی دیداری که با جمعی از مسؤولان نظام و میهمانان خارجی شرکت کننده در کنفرانس وحدت داشتند، به‌خوبی حد و مرزهای شیعه و سنی دلبسته به اسلام ناب را مشخص نمودند و درباره شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی سخنان بسیار ارزنده‌ای را بیان فرمودند. ایشان در سخنان خود با اشاره به اهمیت وحدت در تقویت جمهوری اسلامی ایران و تبدیل شدن آن به درختی تناور ابراز داشتند که الآن حتی دشمنان تصور کندن این درخت را امکان ناپذیر می‌دانند.

حضرت امام خامنه‌ای در سخنان خود نتیجه قهری تفرقه و جدایی را، ذلت و دوری از عزت دانستند و تأکید کردند که رژیم صیهونیستی خبیث، فاسد، قاتل و بی‌رحم به دنبال ایجاد بیشترین اختلاف‌ها در میان مسلمانان و کشورهای اسلامی است. رهبر انقلاب عادی سازی روابط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی آن را یک خیانت خواندند و فرمودند: روشنفکران، علما، فرزانگان و نخبگان دنیای اسلام می‌توانند فضا را متفاوت از خواست دشمن آماده کنند تا وحدت در شرایط فعلی محقق شود.

قابل توجه است که کشورهایی همچون امارات و بحرین در مدت اخیر در تلاش هستند تا با رژیم صهیونیستی به عادی سازی روابط دست بزنند. کشور امارات سطح روابط خود با رژیم صهیونیستی را در حد روابط دیپلماتیک و کشور بحرین نیز سطح روابط خود با رژیم صهیونیستی را در سطح روابط امنیتی ضد ایران افزایش داده‌اند.

تحلیل هفته

بالأخره تکلیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص شد

این هفته، صولت مرتضوی از سوی آیت الله رئیسی به‌عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شد. صولت مرتضوی که در کارنامه خود سابقه‌های مختلف مدیریتی را دارد، پیش از این منصب، متصدی معانت اجرایی رئیس جمهوری بود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حضور حجت الله عبدالملکی اقداماتی را انجام داده بود؛ اما به دلیل آن چه که آقای عبدالملکی اختلاف نظر اقتصادی و به جهت هماهنگی بیشتر شورای اقتصادی دولت سیزدهم خوانده بود، از ادامه حضور در دولت استعفا داد.

پس از عبدالملکی، استاد وی که پیش‌تر به‌عنوان نفر دوم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشغول بود، یعنی زاهدی وفا، به‌عنوان سرپرست این وزارت منصوب شد. زاهدی وفا اما در مجلس نتوانست با اختلاف یک رأی این منصب را متصدی شود و آیت الله رئیسی به سرعت صولت مرتضوی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی نمود که مورد اعتماد مجلس قرار گرفت.

تحلیل هفته

حادثه زندان اوین؛ خاکستری که پیش از روشنایی، خاموش شد

یکی از مهم‌ترین حوادثی که در چند روز گذشته رقم خورد و فضای رسانه‌ها را تحت الشعاع قرار داد، تلاش چند زندانی در بند سارقان یا اندرزگاه هفت برای فرار از این زندان بود. البته چند نکته قابل توجهی که جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد، جای تأمل دارد. اینکه دشمنان با اسم رمز سینما رکس قصد داشتند تا مجدد حادثه بزرگی را در کشور رقم بزنند و متعاقب آن با استفاده از جو رسانه‌ای مجددی که ایجاد می‌شد، جمهوری اسلامی ایران را هدف مجدد آشوب‌ها قرار می‌دادند؛ اما با شکست عظیمی روبرو شد.

تلاش فوری صداوسیما برای پوشش دقیق و مرتب از اخبار و حوادث زندان اوین و همچنین پاسخگویی مسؤولان درباره ابعاد حوادثی که در این زندان رخ داد، توانست جلوی روایت‌های کاذب و دروغینی که از سوی رسانه‌های معاند مطرح می‌شد را بگیرد. البته ای‌کاش چنین پوشش سریع رسانه‌ای درباره حادثه‌ای که درباره مهسا امینی، دختر کردی که در حین حضور در کلاس آموزشی ناجا فوت کرد، شکل می‌گرفت تا بازی رسانه‌ای دشمن در آن جا نیز با سرعت بیشتری با شکست روبرو شود.

البته این که سازمان‌های اطلاعاتی کشور نسبت به اصل این موضوع در کشور اطلاع داشتند و پیش از وقوع حادثه به تمام جاهایی که احتمال چنین حادثه‌ای را در کشور می‌دادند، دستورالعمل‌های لازم حفاظتی را صادر کرده بودند، جای تقدیر و تشکر دارد. این نکته هم که آقای کریمی قدوسی در سخنان خود اشاره کرده بود که فردی در اثنای این حادثه قصد داشت تا با چاقو، اقدام به قتل مهدی هاشمی در زندان کند نیز نشان می‌دهد دشمنان همچون حادثه‌ای که قصد داشتند در سال 1388 با ترور سیدمحمد خاتمی، آتش فتنه را شروع کنند، به دنبال این حادثه نیز، مجدد آتش فتنه‌ها را در کشور شعله ور سازند.

تحلیل هفته

حضور سخنگوی دولت در جمع معترضان دانشگاه علامه طباطبایی

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با حضور در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در نشستی که با دانشجویان داشت، به سؤالات آن‌ها پاسخ داد. البته بعد از پایان این نشست در میان و جمع دانشجویان حاضر شد تا از نزدیک به سخنان و صحبت‌های دانشجویان گوش فرادهد. نکته قابل توجه این است که برخی از دانشجویان همیشه معترض در دانشگاه‌ها ادعا دارند که شعارهای تند و توهین آمیز آن‌ها به این خاطر است که می‌خواهند مسؤولان صدای آن‌ها را بشنوند؛ اما در این زمان که یکی از مسؤولان دولت در جمع دانشجویان حاضر شده بود، برخی از همین دانشجویان به‌جای گفت‌وگو با ایشان و رساندن سخنان خود با نماینده دولت، اقدام به سردادن شعارهای توهین آمیز و تندی در دانشگاه کردند.

البته هرچند این شعارها و درگیری‌ها بدون زد و خورد یا درگیری فیزیکی میان حراست دانشگاه علامه طباطبایی و دانشجویان معترض به پایان رسید؛ اما این موضوع بسیار زشت است که عده‌ای نام دانشجو را یدک بکشند و حاضر به شرکت در هیچ گفت‌وگویی نباشند. کسانی که خودشان مداوم شعار مرگ بر دیکتاتور را سر می‌دهند و طرحی که در نظر دارند، پیاده سازی یک حکومت دیکتاتوری مانند حکومت‌های سابق در این کشور است، قطعاً در این دوران نیز نسبت به اغتشاش‌ها و آشوب‌هایی که در سر دارند و نام اعتراض را بدان می‌نهند، نمی‌توان از باب گفت‌وگو وارد صحبت شد.

تحلیل هفته

آمادگی نیروهای مسلح برای اجرای امنیت در منطقه

آیت الله رئیسی در دیدار با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در طول نشست سران کشورهای سیکا که در قزاقستان برگزار شده بود، صریحاً نسبت به ماجراجویی‌ها در مرزهای ارمنستان به او هشدار داده بود. حتی چندی پیش در میان تلاش‌های آذربایجان علیه اراضی ارمنستان، نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمایشی با استفاده از گلوله‌های واقعی جنگی در این منطقه برگزار کردند.

اینک نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری رزمایشی در نزدیکی منطقه رود ارس در نزدیکی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی کرده‌اند. آن‌ها در این رزمایش که عملیات‌های مختلفی اعم از هلی برن چتربازی، عملیات تاخت شبانه، عملیات رزمی بالگردها، عملیات پهپادهای رزمی و انتحاری و همچنین احداث پل روی رودخانه ارس، تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی از توانمندی‌های خود در شرایط بروز جنگ برای تأمین صلح در منطقه رونمایی کردند.

احداث سریع پل شناور بر روی رودخانه ارس و عبور نیروهای نظامی ایران از رود ارس و نیز عبور ادوات زرهی و پیاده جهت برگزاری رزمایش در این منطقه قابل توجه است. سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هدف برگزاری این رزمایش را پیام صلح و دوستی و همچنین تحکیم امنیت پایدار در منطقه دانست و همچنین پیام این رزمایش را برای دشمنان، آمادگی نیروی زمینی سپاه در کنار سایر نیروهای مسلح آماده برای دفاع از مرزهای کشور و پاسخ قاطعانه به هر تهدیدی که دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

آذربایجان یکی از کشورهای منطقه است که به عنوان اسرائیل دوم در منطقه شناخته می‌شود. با این وجود که اکثریت جمعیت در این کشور شیعه مذهب هستند؛ اما دولتی به شدت سکولار و صهیونیستی در این کشور حکمرانی می‌کند. الهام علی اف می‌کوشد تا مداوم خواسته‌های رژیم صهیونیستی را در منطقه فراهم آورد. او برای همین در بزنگاه‌ها با ایجاد درگیری‌هایی با کشور ارمنستان بر سر مرزها، اقدام به ایجاد ناامنی در منطقه می‌کند. البته یکی از قاب‌های ماندگار از الهام علی اف، از قاب دوربین یکی از تک تیراندازان نیروی زمینی سپاه به یادگار مانده است که در حین بازدید از سرحدات مرزی آذربایجان و ایران، شکار شده بود.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
نورالله آخچنار مسلمان ترکی درخانواده‌ای از اهل تسنن بدنیا آمده ازهمان نوجوانی همواره سؤالات زیادی درمورد اهل بیت پیامبر عظیم الشان اسلام در ذهنش موج می‌زد به‌خصوص در مورد شهادت مظلومانه حضرت زهرا یگانه فرزند پیامبرکه دغدغه فکری اوشده بود به همین‌ دلیل برای پاسخ به ابهامات ذهنی شروع به تحقیق ومطالعه زیادی کرد تا این‌که سرانجام به حقانیت #تشیع پی می ‌برد و شیعه می‌شود.

او درباره وضعیت ترکیه میگوید:
غربی‌ها به‌خصوص آمریکا برترکیه تسلط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی دارند و چون اکثریت مردم مسلمان هستند خیلی تلاش کرده‌اند تا تمایل مردم به #ایران و انقلاب کم و یا منفی باشد در این مسیر هم رسانه‌ها فعالانه کار می‌کردند و یک موج سنگین ایران هراسی راه‌انداخته بودند در اخبار و فیلم‌های مختلف و نشریات نقاط منفی را بزرگ می‌کردند و با فوت و فن رسانه‌ای‌شان چهره بدی از ایران نشان می‌دادند و ذهنیت خیلی‌ها را ضد ایران پروراندند چون می‌ترسیدند موج انقلاب اسلامی در ترکیه نفوذ کند ولی خوشبختانه زمان همه چیزرا نشان داد و پیشرفت‌های اسلامی و موقعیتی ایران حقیقت را آشکار کرد. امیدوارم روزی برسد که اسلام حقیقی در ترکیه پیاده بشود.
0
0