۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۷۲۱۳۶۲

تحلیل هفته

تحلیل هفته
سکوت عجیب خواص بعد از تذکر رهبری، بستری شدن و سلامتی آیت الله نوری همدانی، سفر آیت الله رئیسی به قزاقستان و سیلی نیروهای مسلح به دشمن را در تحلیل این هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، این هفته، برخلاف هفته‌های گذشته که شاهد آشوب بودیم، بیشتر خیابان‌ها و شهرهای ایران در آرامش کامل به سر می‌بردند. اخبار منطقه با توجه و تمرکز تمام به حوادث ایران معطوف شده بود. البته این به زعم برخی از کارشناسان رسانه‌ای، تلاش دشمن برای عدم بیان شکست‌های متعدد غربی‌ها در رویارویی مقابل پوتین با استفاده از تسلیحاتی که برخی کارشناسان ادعا دارند متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، می باشد. می‌کوشیم در تحلیل اخبار این هفته، برخی اخباری که شاید لابه‌لای اخبار رسانه‌ها در مارپیچ سکوت خبری گم شده‌اند را واکاوی و تحلیل کنیم.

در تحلیل اخبار این هفته حمایت نهادها و گروه‌های انقلابی حوزوی و دانشگاهی از نظام اسلامی تا خبر بستری شدن آیت الله نوری همدانی و ابراز ارادت مردم و مسؤولان به ایشان و نیز خبر سفر آیت الله رئیسی به قزاقستان برای حضور در ششمین نشست کنفرانس سیکا و همچنین سیلی نهادهای نظامی و امنیتی به دشمن را مورد تحلیل و توجه قرار خواهیم داد.

تحلیل هفته

سخنان راهگشای رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، این مجموعه را بسیار مهم برای جمهوری اسلامی ایران دانستند. ایشان با اشاره به حوادث اخیر در کشور، آن را تلاش و طرح انفعالی و ناشیانه دشمن در مقابل مسیر پیشرفت‌ها و حرکت‌های ابتکاری و بزرگ ملت ایران خواندند. البته رهبر انقلاب نیز خطاب به مسؤولان هشدار دادند که تنها راه علاج، ایستادگی است و مسؤولان باید بیش از پیش مراقبت کنند تا از مسؤولیت‌ها و وظایف اصلی خودشان در عرصه داخلی و خارجی باز نایستند.

ایشان سیاست‌های کلی را به چارچوبی روزآمد و جهت دهنده به قوانین و امور اجرایی به منظور دستیابی به اهداف تعریف کردند و وظیفه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی را مسأله‌ای ظریف و حساس دانستند که باید ملاحظات و قواعد حقوقی به شکلی در نظر گرفته شود که نظارت موجب توقف با تأخیر در امور و انحراف در جهت گیری‌هایی قانونی و اجرایی نشود.

البته رهبر انقلاب هوشیاری دستگاه‌های فرهنگی برای ساماندهی به وضعیت را نیز مورد اشاره قرار دادند. ایشان بیان داشتند که نهادهای قضایی و امنیتی باید کار خودشان را انجام دهند و البته نباید فضا، فضای امنیتی بشود و نهادها و دستگاه‌های فرهنگی نیز به ساماندهی وضعیت بپردازند. البته این دیدگاه رهبر معظم انقلاب به معنای پذیرفتن خواسته‌های شیطانی و پلید دشمنان در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی نیست و یقیناً تعبیر و تأکید رهبر انقلاب بر موضوع ایستادگی، ایستادگی بر موضع اسلام است. قطعاً هر کسی که این روزها تلاش دارد با تحلیل‌ها و تفسیرهایش تسهیل در امور اسلامی را امری عقلانی جلوه بدهد، بی‌شک در زمین بازی دشمنان بازی خواهد کرد، هرچند سال‌ها در حوزه علمیه درس خوانده باشد یا اسم انقلابی را یدک بکشد.

تحلیل هفته

بیانیه‌های متعدد در دفاع از انقلاب و نظام اسلامی و هنوز سکوت خواص

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی که در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه افسری انجام دادند، به صراحت از خواصی که به سرعت در ماجرای مهسا امینی موضع گیری کرده بودند و نظام را در معرض اتهام و تخریب قرار دادند، خواستند تا زودتر عذرخواهی، تعیین موضع و به جبران اشتباهشان بپردازند. البته صدا از سنگ بعد از این روزها در آمد و حتی کسانی که سال‌‌ها سکوت رسانه‌ای داشتند، نیز بیانیه دادند و موضع و خط خودشان را مشخص کردند؛ اما هنوز این خواصی که مدام دست به رسانه هستند، یا چیزی بیان نکردند و یا اگر چیزی هم گفتند مجدد در آتش آشوب دمیدند.

بیانیه‌های متعددی این روزها از سوی 10 هزار استاد دانشگاه برای تجلیل از هوشیاری و بصیرت آحاد ملت ایران یا بیانیه‌هایی از سوی 1700 استاد و محقق حوزه علمیه قم در محکومیت اغتشاشات اخیر و یا بیانه‌های متعدد دیگری از سوی مراکز و نهادهای حوزوی و دانشگاهی در محکومیت اغتشاشات و دفاع از نظام مقدس اسلامی ایران صادر شد. اینکه خواص بابصیرت این روزها به سرعت واکنش نشان داده‌اند و با سطور بیانیه‌های خودشان موضع گیری خودشان را در قبال اغتشاشگران نشان دادند، قابل تجلیل و تقدیر است؛ اما اینکه سکوت خواص بی‌بصیرتی که از ابتدای حادثه پیش آمده برای خانم مهسا امینی به سرعت تریبون‌های خودشان را دست گرفتند تا در حمایت از دشمن آتش فتنه‌ای را علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران درست کنند قابل تأمل است.

هرچند نمی‌توان نیت این افراد را خواند که برخی از آن‌ها از روی ساده لوحی و برخی دیگر از روی عقده و کینه از نظام اقدام به صدور چنین بیانیه‌هایی کردند؛ اما اهداف آن‌ها مشخص است. آن‌ها تاریخ را فراموش کرده‌اند و به گمان خود خیال می‌کنند که این اغتشاشات می‌تواند کار نظام را تمام کند. برای همین آن‌ها هم از توبره می‌خورند و هم از آخور؛ یعنی انتظار آن‌ها این است که هم در این نظام نان و نوای‌شان قطع نشود و هم در خیال و وهم خود تصور می‌کنند در صورت سقوط این نظام می‌توانند به راحتی در کمال آزادی‌های بی‌حد و حصر مورد احترام و عزت قرار داشته باشند.

البته آن‌ها نه از بدعهدی دشمنان خبر دارند و نه از حکمی که مصعب بن زبیر برای چند هزار سرباز تسلیم شده در حکومت کوفه و حتی نه از ماجرای شهادت چند طلبه به دست یک رزمنده فریب خورده توسط حزب کومله که پس از شهادت آن‌ها، با تیر مستقیم نیروهای کومله به هلاکت رسید تا بفهمد که هرکه به این انقلاب کوچکترین خیانتی کند، به سرعت مزد خود را می‌گیرد. بی‌شک کسی که امروز بعد از این همه سودبردن از نام انقلاب اسلامی و استفاده از مزایای حضور در انقلاب اسلامی، این چنین به انقلاب لگد می‌زنند، اگر در نظام جدیدی هم حضور داشته باشند، به سرعت به همان افراد در نظام جدید لگدپرانی خواهند کرد. برای همین آن‌ها در همان ابتدا و به‌سرعت این افراد را از حضور در نظام خود منع می‌کنند و همان حکم مصعب بن زبیر را درباره این جماعت اجرا خواهند کرد. شکی در تکرار تاریخ نیست.

تحلیل هفته

عمل جراحی آیت الله نوری همدانی و ارزش و اهمیت نهاد مرجعیت برای مسؤولان و مردم

آیت الله نوری همدانی در این هفته برای عمل جراحی جزئی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. ایشان که اکنون در سن 97 سالگی به سر می‌برند از مراجع تقلید و فقهای دانشمند انقلابی قم به شمار می‌روند. ایشان پس از عمل جراحی توسط بسیاری از مسؤولان و مردم مورد عیادت قرار گرفتند و علاقه‌مندان ایشان، پیگیر حال و وضع جسمانی ایشان بودند. سال‌هاست که دشمنان می‌کوشند با تلاش برای نفوذ در بیوت مراجع، آن‌ها را به سمت اتخاذ مواضعی علیه انقلاب و نظام اسلامی ترغیب نمایند. از طرفی دشمنان مرتب تلاش می‌کنند تا یا مواضع مراجع تقلید را سانسور نمایند و یا آن‌ها را به شکلی تقطیع و تحریف شده نمایش دهند.

تحلیل هفته

اینکه آیت الله نوری همدانی به‌عنوان مرجع معظم تقلید مدتی بیمار شدند و در بیمارستان بستری شدند، قلوب بسیاری از مؤمنین را نگران کرد. این نشان می‌دهد که مرجعیت همانطور که درگذشته بود، مورد علاقه و محبت شدید مردم قرار دارند. البته نباید فراموش کرد که مراجع معظم تقلید بارها تذکرات بسیاری درباره وضعیت اقتصادی و ربوی بودن بانک‌ها داده‌اند که کمترین توجهی نسبت به فرمایشات مراجع معظم تقلید نشده است. در این زمان به نظر می‌رسد بهترین راه برای نشان دادن ارادت به نهاد مرجعیت از سوی نمایندگان مجلس و مسؤولان کشوری می‌تواند این باشد که برای یک بار و همیشه تکلیف ربای بانکی را یکسره نمایند. گفتنی است آیت الله نوری همدانی بیش از 63 بار در دیدارهای مختلف خود به‌ویژه با مسؤولان اقتصادی کشور درباره ربوی بودن بانک‌ها هشدار داده‌اند؛ اما این هشدارها مورد توجه قرار نگرفته است.

تحلیل هفته

سفر آیت الله رئیسی به قزاقستان

همچنان که هنوز دومینوی در حال ریزش بی‌آبرویی اصلاح طلبان در ایران که مدام در بوق و کرنا کرده بودند که آیت الله رئیسی و جریان حزب اللهی در صورت گرفتن قدرت در کشور، توانایی صحبت و حضور در مجامع جهانی را ندارند، آیت الله رئیسی به آستانه سفر کرد تا در ششمین نشست سران کشورهای عضو کنفرانس سیکا شرکت نماید. ایشان که به دعوت همتای قزاق خود وارد قزاقستان شد. سازمان سیکا، کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا به‌عنوان یک گردهمایی برای تقویت همکاری‌های متمرکز بر تضمین صلح، امنیت و ثبات در قاره کهن است که 27 عضو اصلی و 8 کشور ناظر دارد.

البته آیت الله رئیسی در حالی آستانه را به مقصد تهران ترک کرد که در این سفر با امیر قطر و رئیس جمهور آذربایجان دیدار نمود و در نشست سران کشورهای عضو به سخنرانی برای تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخت. البته آیت الله رئیسی در دیدار با امیر قطر با تأکید بر ارتقای سطح فعلی روابط به روابط راهبردی درباره افزایش رشد 35 درصدی روابط تجاری بین دو طرف اشاره کردند. البته شیخ تمیم بن حمد آل ثانی از همکاری جمهوری اسلامی ایران در آماده سازی زمینه‌های برگزاری بهتر جام جهانی در این کشور تشکر نمود.

رهبران سران کشورهای عضو کنفرانس سیکا پیشنهاد تبدیل شدن آن به یک سازمان بین المللی مطرح شد و نیز در بیانیه‌ای در زمینه همکاری در موضوعات امنیتی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد موافقت و تصویب اعضای نشست قرار گرفت. بنابراین می‌توان تصور کرد که بزودی با توجه به حضور ایران در این نشست، دروازه‌های جدیدی برای روابط دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی ایران گشوده شود. دروازه‌هایی که در طول هشت سال ریاست جمهوری دولت حسن روحانی، همچنان بسته مانده بودند.

تحلیل هفته

ادامه سیلی نیروهای مسلح و امنیتی به دشمنان

این روزها که هنوز دشمنان تلاش می‌کنند فضای امنیتی در داخل کشور را مجدد ملتهب سازند. نیروهای مسلح خطاب به مقامات کردستان درباره همکاری با گروهک‌های تروریستی هشدار داده‌اند و همچنان حمله‌های خود بر این گروهک‌های تروریستی را ادامه می‌دهند. هشدار اکانت توییتری منتسب به سپاه پاسداران درباره آمادگی نیروهای مسلح برای برخورد و ورود همه جانبه به مسأله ماجراجویی‌هایی این گروهک‌های تروریستی در ایران و نیز بازداشت تعداد قابل توجهی از عناصر جاسوس وابسته به کشورهای دشمن را می‌توان در این مسأله مورد توجه قرار داد.

انتشار فیلم اعترافات گروهک تروریستی که از نیروهای تجزیه طلب کومله بودند که چند هفته گذشته به قصد حمله و بمب گذاری در مراکز هسته‌ای ایران در استان اصفهان توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده‌اند، ضربه مهلکی به پیکره سازمان جاسوسی موساد بود و برگ دیگری از بی آبرویی این سازمان را در به رسمیت نشناختن حق مسلم و صلح در کشورهای دیگر نشان داد.

به نظر می‌رسد منطقه نیازمند یک پاکسازی عظیم است. حضور عناصر نامطلوب در کشورهای منطقه که تلاش دارند با دست اندازی در امنیت کشورهای اسلامی، جلوی پیشرفت تشیع را در منطقه و جهان بگیرند. روزگاری مصطفی الکاظمی آمریکایی چنان در عراق یکه‌تازی می‌کرد که هنوز شائبه شرکت در ترور حاج قاسم سلیمانی را در کارنامه‌اش دارد؛ زیرا چه علتی دارد که رئیس سازمان استخبارات(اطلاعات) وقت عراق در شب حمله به حاج قاسم سلیمانی از دسترس خارج باشد؟ و نیز چه علتی دارد که اکنون عراق آبستن حوادث سنگینی از سوی افراد بی‌بصیرت و بی‌اطلاع سیاسی مانند مقتدی صدر شود؟

تحلیلی که می‌توان در این باره مورد توجه قرار داد این است که بزودی حوادث منطقه به پایان خواهند رسید. همانطور که در ابتدای دهه نود کسی انتظار نداشت که امروز قدرت ایران از مرزهای سیاسی کشور به فراتر از مرزهای سیاسی در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و یمن نمایان شود، پس از پایان این فتنه‌ها به یکدستی بیشتر مردم در منطقه تبدیل خواهد شد. اتحاد امت اسلام مهم‌ترین موضوعی است که امروز هدف اول و آخر دشمنان قرار گرفته است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات