۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۷۲۳۶۳۸
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی تأکید کرد:

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه

ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، گفت: باید فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه نهادینه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا نوری، امروز، در جمع کارکنان اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، اظهار داشت: در مقوله فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به کتاب خواندن اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: هرچند که برای نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ایجاد زیرساخت‌ها و کتابخانه به‌تنهایی موردنیاز نیست و باید منابع الکترونیکی کتابخانه‌ها تقویت شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری اضافه کرد: کتابخانه‌های عمومی باید با توجه به سلایق و علاقه‌مندی اعضا خود منابع الکترونیکی را تقویت کنند تا به این وسیله بتوانند فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه هدف ترویج و نهادینه کنند.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی گسترش و توسعه منابع الکترونیکی است که باید به این مقوله توجه ویژه‌ای شود تا در درازمدت با صندلی‌های خالی مواجه نشویم.

امام‌جمعه بجنورد با انتقاد از مطالعه در فضای مجازی، تصریح کرد: مطالعه در فضای مجازی کوتاه و سطحی است و با توجه به اینکه تحلیل درستی از این فضا وجود ندارد باید تلاش شود تا مطالعه در فضای کتابخانه صورت بگیرد؛ چراکه مطالعه در فضای کتابخانه ذهن‌ها را تحلیل‌گر بار می‌آورد.

وی از تبدیل فضای کتابخانه‌های عمومی به فضایی برای مطالعه کتاب‌های درسی انتقاد کرد و اظهار داشت: اینکه دانش آموزان و دانشجویان از این فضاها برای خواندن کتاب‌های درسی استفاده می‌کنند خوب است اما باید مطالعه کتاب‌های غیردرسی در این مکان‌ها اولویت اول باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری خاطرنشان کرد: کتابداران هم نباید تنها امانت‌دار کتاب باشند آن‌ها باید توانایی تحلیل کتاب‌ها را داشته باشند تا به این طریق به درک و فهم مخاطب و اعضای کتابخانه کمک کنند.

وی افزود: برای اینکه اعضای کتابخانه‌های عمومی بتوانند به‌راحتی با مدیران و مسؤولان کتابخانه ارتباط برقرار کرده و نقطه نظرات خود را بیان کنند باید فضایی برای پیشنهاد‌ها و انتقادات در این مکان‌ها وجود داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی بابیان اینکه باید منابع الکترونیکی کتابخانه‌ها تقویت و توسعه یابد، گفت: با گسترش فناوری اطلاعات تقویت منابع دیجیتالی و الکترونیکی کتابخانه‌ها اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه در این روش دسترسی اعضا به کتاب راحت‌تر است.

گفتنی است، سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از 21 تا 27 آبان ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات