۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۲۴۰۳۱

تحلیل هفته

تحلیل هفته
بیانات رهبر انقلاب، آخرین وضعیت اغتشاشات، دیدار معاون اول و وزیر جهاد کشاورزی با مراجع و همراهی قطر با منافع ایران در جام جهانی موضوعات تحلیل هفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، این نوبت از تحلیل هفته خبرگزاری رسا قرار است به موضوعات مختلفی که در طول یک هفته اخیر فراگیر بوده بپردازد. تحلیل جامعی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضا و دست اندرکاران کنگره ملی 6090 شهید استان قم و توصیه‌ها و دستورهای مهم رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ که بر زمین مانده، تحلیلی درباره آخرین وضعیت کشور در اغتشاشات اخیر، دیدار معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی با مراجع معظم تقلید، همراهی قطر با منافع جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی و ناکامی دشمنان از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در این تحلیل هفته خواهید خواند.

تحلیل هفته

اجلاسیه نهایی کنگره ملی 6090 شهدای قم با سخنرانی رهبر معظم انقلاب برگزار شد

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای کنگره ملی 6090 شهدای قم، نشان دادند که دغدغه بسیار زیادی بر کار صحیح و عمیق برای شناساندن شهدا به مردم دارند. این روزها قم پر از تصاویر شهداست؛ اما بسیاری از مردم کمتر درباره این شهدا آگاهی دارند. هرچند قم یکی از شهرهایی است که فرهنگ شهادت بین بیشتر مردم جاافتاده است؛ اما بسیار دیگری نیز وجود دارند که کمتر اطلاع و تماسی با این شهدا برقرار کرده‌اند و صرف پخش تصاویر کفایت نمی‌کند. این مهم که رهبر انقلاب نسبت به آن هشدار دادند تا کارهای هنری جذاب برای این موضوع در دستور کار قرار بگیرد، نشان می‌دهد که با توجه به توصیه‌ها و تذکرات مکرر رهبر انقلاب در این باره داده‌اند؛ اما نسبت به این موضوع توجه چندانی نشده و انتظار می‌رود مسؤولان فرهنگی قم توجه بیشتری را برای این مسأله در دستور کار داشته باشند.

متأسفانه همانطور که رهبر انقلاب اشاره کردند، چنان که تز انقلاب از قم شکل گرفت، آنتی تز انقلاب نیز می‌تواند از قم شروع شود. رصد بسیاری از تحرکات و تلاش‌های دشمن در روزهای اخیر و اغتشاشات نیز تلاش همه جانبه‌ای برای آغاز کردن تجمعات از قم بود که خوشبختانه در این مورد، موفق نشدند. بسیاری از لیدرها در دو روزی که اغتشاشات در قم شکل گرفت، از جاهای دیگر آمده بودند و حتی اسم خیابان‌ها و مکان آن‌ها را نمی‌دانستند.

اما قبل از اغتشاشات موجی از تلاش برای بی‌عفت کردن مردم از سوی دشمنان چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی صورت گرفته بود. اکنون بسیاری از معابر ساده و حاشیه‌ای قم که در سال‌های گذشته تنها در آن می‌شد زنان چادری را دید، پر از زنان بی‌حجاب است. پارک‌ها و بوستان‌های قم نشانه‌ای جدی از ضعف تربیت و پرورش فرهنگی چه در مساجد و چه در مدارس استان است. به نظر می‌رسد باید تجدیدنظری جدی در شیوه‌های آموزشی، تربیتی، پرورشی نسل آینده صورت بگیرد که در غیراینصورت هرکس که وظیفه‌ای در قبال اسلام دارد، مسؤول است. جز این نمی‌توان گفت که فرمایشات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره فعالیت‌های فرهنگی پس از سال‌ها دستور، تذکر، نصیحت و هشدار بر زمین مانده است.

تحلیل هفته

اغتشاشات و اعتصابات شکست خورده و دروغین

هفته‌ای که گذشت، رسانه‌های معاند تلاش کردند با طرح عنوان اعتصابات سه روزه سراسری و فراخوان‌های تجمع در سراسر کشور، چنین القا کنند که کشور هنوز درگیر است. البته چند اراذل و اوباش در شهرهای مختلف تلاش کردند با زور، تهدید و ارعاب مغازه داران را مجبور به بستن مغازه‌هایشان کنند. آن‌ها تعدادی از مغازه‌ها را با زور بستند و نیز شیشه‌های برخی مغازه‌ها را شکستند. این همان آزادی بیانی است که آن‌ها می‌خواهند. وقتی مغازه دار نمی‌خواهد با این جریان باطل همراهی کند، او را به هر شکلی که شده با هر آزار و اذیتی مجبور به بستن مغازه‌اش می‌کنند و در مقابل به سرعت از همان لحظه فیلم می‌گیرند.

البته صداوسیما در اقدامی جالب و قابل توجه، با گرفتن کلیپ‌هایی از بازار شهر بومهن پیش از باز شدن بازار در ماه گذشته و ارسال به رسانه‌های ایران اینترنشنال و بی بی سی فارسی، نشان دادند که این رسانه‌ها نسبت به شعور و آگاهی مخاطب اندک اهمیتی قائل نیستند. آن‌ها خبرهایی را که تأیید نشده بودند را تحت عنوان اعتصابات مردم شهر دیگری منتشر کردند. البته این روزها نیز آن‌ها با انتشار تصاویری که با بررسی گرگ و میش هوا به سادگی می‌توان متوجه شد که هنوز ساعت 7 صبح هم نشده، بازارهای شهرهای مختلف را به‌گونه‌ای نشان دادند که انگار در اعتصاب هستند. این درحالی است که بسیاری از شهرها بازار از ساعت 9 صبح به‌بعد شروع به فعالیت می‌کند و حتی در برخی از شهرها بازار تنها ساعاتی از ظهر تا عصر مشغول به فعالیت می‌شوند.

تعدادی از رستوران‌ها و آنلاین مارکت‌ها نیز با انتشار استوری چنین وانمود کردند که در این اعتصابات شرکت می‌کنند؛ اما در اقدامی مضحک به راحتی از مشتریان خود سفارش قبول می‌کردند. تعداد زیادی از این آنلاین شاپ‌ها توسط کاربران فضای مجازی به درخواست‌های کاربران در این روزها پاسخ دادند و برای آن‌ها سفارش ثبت کردند. آدم یاد کنسرت ساسی مانکن می‌افتد که در این روزها بسیار به اعتصاب دعوت می‌کرد؛ اما کنسرت پولی خود را با وقاحت تمام برگزار کرد و البته حسابی هم از دوستانش ناسزا شنید. اپوزیسیون چونان گرگی به دنبال منافع خود است و حتی به دوستان نیز رحمی نمی‌کند.

همین افراد وقتی توسط پلیس دستگیر می‌شوند، به سرعت فضای مجازی را پر از ویدئو می‌کنند که ما بیگناهیم، فریب خورده‌ایم و پشیمانیم. عاقل چرا کند کاری که باز آرد پشیمانی؟ این دقیقاً مصداق 4 حکم اعدامی است که بابت اقدامات تعدادی از اغتشاشگران تا کنون به صورت بدوی اعلام شده است. این نیز یکی از رأفت‌های اسلامی است که در مقابل کسانی که امنیت عمومی مردم را مختل کرده‌اند و دست به قتل زده‌اند، حکم اعدامی قابل اعتراض صادر کرده‌اند. هرچند جرمی که اغتشاشگران در این روزها مرتکب شده‌اند، جرم بسیار بزرگی است که در کشورهای دیگر فرد حتی اگر حکم اعدام ندهند، فرد را از هستی ساقط می‌کنند.

یکی از کسانی که حکم اعدام او اعلام شد، محمد قبادلو، جوانی بود که با یک دستگاه خودروی پیکان اقدام به حمله به نیروهای امنیتی بر روی موتور کرده بود. او نیروهای امنیتی و انتظامی را با خشونت تمام زیر می‌گیرد؛ اما مادر او با گرفتن کلیپ‌هایی و ارسال آن به شبکه‌های معاند، تلاش می‌کند اذهان عمومی را نسبت به روند دادرسی مشوش سازد و نیز جنایتی که فرزندش مرتکب شده است را انکار می‌کند. این درحالی است که قبادلو بارها نسبت به اقدامی که کرده، اعتراف می‌کند و نیز اصرار دارد که در صورت آزادی نیز مجدد دست به این جنایت می‌زند. در کدام یک از کشورهای دنیا اجازه می‌دهند چنین مجرمی دوباره به زندگی بازگردد؟

البته روز گذشته شاهد ترور مستقیم تعدادی از عوامل انتظامی و امنیتی در دو شهرستان اصفهان و ایذه بودیم. متأسفانه این برای اولین بار است که اغتشاشگران و عوامل ضدامنیتی بعد از سالیان سال به خود جرئت حمله مستقیم مسلحانه به مأموران را می‌دهند. با توجه به هشدار و فرمان مستقیم فرماندهان ارشد نظامی کشور و مقامات قضایی مبنی بر برخورد قاطعانه با اغتشاشگران، باید تجدیدنظری در روند برخورد با تجمعات و نیز روند دادرسی صورت پذیرد. عواملی که جرم آن‌ها برای دستگاه قضایی محرز شده، به‌سرعت و بدون فوت وقت اجرایی گردد و متعاقب آن نیز اخبار آن به اطلاع مردم و یا برخی از احکام قضایی با نظر قوه قضاییه در مناظر عمومی به اجرا برسد.

تحلیل هفته

 

سفر معاون اول رئیس جمهور به قم و دیدار با مراجع تقلید

جناب دکتر محمد مخبر روز سه شنبه برای دیداری خصوصی با مراجع معظم تقلید به قم سفر کرد. او در این سفر به دیدار مراجع معظم تقلید و آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی، سبحانی، بوشهری، سعیدی و اعرافی رفت. البته مطابق روندهای عادی دیدار مسؤولین با مراجع معظم تقلید، آن‌ها به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌ها به مراجع تقلید می‌پردازند و همیشه مراجع معظم تقلید که آگاهی دقیقی نسبت به نیازها و مشکلات مردم دارند، این مشکلات را به معاون اول آیت الله رئیسی تذکر دادند و خواستار این شدند که مشکلات مردم با سرعت بیشتری حل شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی جایگاه مهم مردم و اداره توأم با عزت و آبرو توسط دولت را خواستار شد. ایشان قرآن را حافظ جمهوری اسلامی دانستند و با توجه به هجمه‌های همه جانبه دشمن، حل مشکلات جاری را مورد تأکید قرار دادند. حضرت آیت الله مکارم شیرازی کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاها را برای مردم آزاردهنده توصیف کرد و گفت: با توجه به افزایش درآمدهای دولت، مردم انتظار دارند که در سفره های خود آن را احساس کنند.

حضرت آیت الله سبحانی نیز با بیان اینکه حوادث و مشکلات نباید دولت را از پیگیری برنامه‌ها و تلاش‌ها برای خدمت رسانی به مردم بازدارد گفت: دولت باید با مشارکت مردم به سمت اهداف متعالی نظام حرکت کند. حضرت آیت الله نوری همدانی از دولت خواست تا توجه ویژه‌ای به مقوله رفع فقر در جامعه داشته باشد و تذکر داد که همواره مردم پشتیبان اسلام و انقلاب هستند. وی عدالت را از مهم‌ترین وظایف حکومت و دولت دانست. همچنین آیت الله اعرافی 10 خواسته مهم را برای دولت مطرح کرد. 10 خواسته‌ای که در زمینه‌های علمی و دانشی، اقتصاد، سیاست، محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی قابل توجه و تأمل بودند.

تحلیل هفته

سفر ساداتی نژاد به قم و بوسیدن عمامه

روز دوشنبه نیز پیش از سفر دکتر مخبر، معاون اول رئیس جمهور، دکتر ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با هدف دیدار با مراجع معظم تقلید و فعالان و تولیدکنندگان حوزه‌های مختلف کشاورزی به قم سفر کرد. او در سفر یک روزه خود، به دیدار حضرات آیات عظام سبحانی، نوری همدانی، حسینی بوشهری و جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابوالقاسمی دولابی در مرکز ارتباطات دولت و روحانیت رفت.

او در اختتامیه گردهمایی مسؤولین حوزه‌ها و دفاتر نمایندگی ولی فقیه و رؤسای ادارات فرهنگی و عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی که در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد حضور یافت و در خلال برنامه در پاسخ به تحریکات دشمنان و معاندین، اقدام به بوسیدن عمامه مجری این همایش کرد.

تحلیل هفته

تیم ملی فوتبال و جام جهانی

تیم ملی فوتبال با بدرقه یار دوازدهم، آیت الله سیدابراهیم رئیسی عازم قطر شد. حضور تیم ملی فوتبال در این دیدار و سخنان آن‌ها، باعث عصبانیت هر چه تمام‌تر رسانه‌های معاند و غربی و حتی توهین و هتاکی برخی از بازیکنان و مربیان فوتبالی شد. یکی از بازیکنانی که اقدام به هتاکی علیه تیم ملی فوتبال کرده بود، به سرعت از سوی کمیته انضباطی فوتبال جریمه شد و مادام العمر از بازی در هر تیم فوتبالی محروم شد. امید می‌رود کمیته انضباطی فوتبال توهین و سخنان گل محمدی، سرمربی تیم پرسپولیس را نیز در دستور کار قرار دهد. هر چند ابتدا شایعاتی مبنی بر جریمه 20 درصدی از کل مبلغ قرارداد وی مطرح شد؛ اما بعد از مدتی این خبر مورد تکذیب قرار گرفت. کسی که چنین مبلغ سنگینی را بابت قرارداد خود دریافت می‌کند و سخنانی علیه نظام مطرح می‌کند نباید مصونیت انضباطی و قضایی داشته باشد و طبعاً بیشتر از بقیه باید نسبت به سخنان نسنجیده و توهین آمیز خود پاسخگو باشد.

ناکامی ایران اینترنشال از آشوب در قطر

شاید یکی از موارد انتقامی را در این روزها، باید محرومیت و اخراج جاسوس خبرنگاران وابسته به عربستان سعودی از پوشش خبری جام جهانی قطر دانست. قطری‌ها برای جلوگیری از فتنه افکنی‌های خبرنگاران این رسانه در جریان جام جهانی، از صدور آی دی کارت خبرنگاران بخش ورزشی این رسانه مزدور امتناع کرد. آن‌ها که ماه‌هاست تلاش دارند با هر بهانه‌ای از حضور ایران در این رویداد بین المللی جلوگیری کنند، این بار تیغ تیز اخراج را بر گردن خود می‌بینند. ورود خوک، مواد مخدر، مشروبات الکلی، مدفوع سگ و خبرنگار سعودی اینترنشنال از فرودگاه‌های قطر به جام جهانی ممنوع شد.

تحلیل هفته

دفاع لژیونر از حیثیت ملی و تحریف او توسط ایران اینترنشنال

اما یکی از حرکت‌های قابل توجه در جریان جام جهانی قطر، دفاع تمام قد کیروش از جمهوری اسلامی ایران در مقابل خبرنگار انگلیسی اسکای نیوز بود. اینکه کیروش به‌عنوان یک خارجی چنین از نظام در مقابل یک خبرنگار انگلیسی دفاع و حمایت می‌کند، در مقابل خیل عظیم سلبریتی‌هایی که چشم و گوششان با وعده‌های گرین کارت و ... بسته شده است، قابل توجه است. اینکه کیروش نشان داد نسبت به برخی سرمربی‌های هتاک و وطن فروش شرف دارد، قابل تحسین است. او حداقل فرهنگ ایرانی و اسلامی را به‌خوبی هضم کرده که نمک می‌خورد؛ اما نمکدان نمی‌شکند.

البته ایران اینترنشنال که از این پاسخ دندانشکن کیروش بسیار ناراحت شده بود، با دروغ تمام، اقدام به تحریف سخنان کیروش کرد. کیروش به خبرنگار اسکای نیوز گفته بود که چقدر بابت این سؤال پول گرفته‌ای و وضعیت مهاجران در انگلستان را فراموش نکن؛ اما ایران اینترنشنال به دروغ می‌گوید که کیروش گفته است که به من چقدر پول می‌دهید تا پاسخ شما را بدهم. البته بهتر است ایران اینترنشنال تکلیف برخی خبرنگاران خود را مشخص کند که می‌گویند برای آن‌ها فرقی ندارد که از جمهوری اسلامی دفاع کنند یا نه؛ مهم این است که چه کسی بیشترین پول را به آن‌ها بدهد. اینجاست که می‌گویند، کافر همه را به کیش خود پندارد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات