۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۷۲۴۳۰۱

بسیج، چگونه فضای چناران را آرام کرد؟

بسیج، چگونه فضای چناران را آرام کرد؟
خراسان رضوی - فرمانده بسیج ناحیه مقاومت بسیج چناران در نشستی خبری برنامه های این مجموعه در هفته بسیج را تبیین و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، سرهنگ محمود حامد در نشست خبری هفته بسیج که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در محل سپاه چناران برگزار شد بیان کرد: جنگ جهانی سوم یک جنگ رسانه ای و سایبری است که غول های رسانه‌ای جهان علیه ایران براه انداخته اند و در این میام نقش اصحاب رسانه پررنگ‌تر و موثرتر از همیشه است.

وی بسیج را خدمتگزار مردم دانست و افزود: دشمن همواره دنبال تضعیف نظام و انقلاب بوده و بسیج به عنوان یکی از نقاط قوت نظام، همواره مورد هجمه‌های بی امان بدخواهان ایران بوده است.

سرهنگ حامد در خصوص برنامه های هفته بسیج در شهرستان چناران گفت: بیش از ۱۵۰ برنامه از طریق پایگاه های بسیج به صورت محله ای و منطقه ای و همچنین در سطح شهرستان در این هفته در نظر گرفته شده که یکی از این برنامه ها، تجدید میثاق با خانواده شهداست.

فرمانده بسیج ناحیه مقاومت بسیج چناران با بیان اینکه حداقل روزی ۲ برنامه در سطح شهرستان داریم گفت: تجدید بیعت با ولایت و دیدار با نماینده ولی فقیه در شهرستان و امام جمعه چناران از دیگر برنامه های این هفته است که بسیجیان شهرستان در نشستی صمیمی، ضمن بیان گزارش کار، به طرح مطالبات و دغدغه های خود و مردم خواهند پرداخت.

اعزام گروه های جهادی به روستاهای محروم در هفته بسیج

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های این هفته برگزاری مرحله دوم رزمایش جهادگران فاطمی بود که در صبحگاهی مشترک با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از بسیجیان و گروه های جهادی و با همراهی و حضور مسوولین شهرستان انجام شد.

حامد گفت: اعزام گروه‌های جهادی به روستای قرق که یکی از روستاهای محروم شهرستان است از دیگر برنامه های این روزهاست که با حضور گروه های مختلف از اقشار مختلف بسیج مانند دامپزشکان برای واکسیناسیون رایگان؛ کارشناسان کشاورزی و دامداری برای آفت‌زدایی و بررسی بازدهی باغات و دامداری‌ها، تیم های غربالگری و مشاوره بهزیستی و کمیته امداد، کادر درمانی شبکه بهداشت برای ویزیت رایگان و توزیع دارو و همچنین تیم های مشاوره مذهبی و مبلغین از ارشاد و سازمان تبلیغات و حتی مشاوران تحصیلی آموزش و پرورش و دیگر گروه های تخصصی که خالصانه برای خدمت به روستاهای دورافتاده شهرستان می‌روند اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: گروه های بسیج دانش‌آموزی نیز در این هفته خوش درخشیدند وبا علاقه چشمگیری به ارائه خدماتی مانند جمع آوری محصولات باغی و کشاورزی و بازسازی مدارس و مزار شهدا و حل دیگر مسایل روستاها پرداختند.

فرمانده بسیج ناحیه مقاومت بسیج چناران با بیان اینکه ۲۲۰گروه جهادی ثبت شده در چناران فعال هستند ادامه داد: توزیع بسته های معیشتی و شناسایی زوج های نیازمند و اهدای جهیزیه توسط بسیجیان، برگزاری کارگاه های آموزش کارآفرینی و اشتغال، مشاوره شغلی و مهارت آموزی از دیگر اقدامات جهادگران در مناطق محروم شهرستان است.

وی از تشکیل قرارگاه خدمت رسانی مشترک با ادارات خبرداد و بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب اخیر پای کار آمدن ادارات و دستگاه های خدمات رسان مانند برق و آب و گاز ومخابرات در حل مشکلات زیرساختی روستاها و مناطق دورافتاده است. به عنوان نمونه مشکل بهسازی راه‌های روستایی از جمله مشکلات اساسی شهرستان است که با همراهی اداره راه و پیگیری بسیج سازندگی از سپاه امام رضا برای تامین قیر مورد نیاز در دست پیگیری است.

جهاد تبیین و برنامه های فرهنگی و رسانه ای

سرهنگ حامد بیان کرد: در حوزه رسانه و فرهنگ سازی، موضوع نشست‌های بصیرتی با هدف جهاد تبیین با دعوت از اساتید وسخنران های مطرح کشوری در دستور کار قرارگرفته و در ۲۰ نقطه شهرستان برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری جلسات آموزش سواد رسانه درسطح محلات و مساجد و همچنین جلسات پرسش و پاسخ در مدارس و دانشگاه چناران از دیگر برنامه های بصیرتی ما بود که ثمرات و نتایج بسیار خوبی به دنبال داشت.

وی ادامه داد: برگزاری یادواره شهدای و همچنین یادواره شهدای امنیت، در طول هفته بسیج به صورت محلی و در سطح شهرستانی نیز از جمله رویدادهای مهم این هفته است که یکی از این رویدادها در یکی از روستاهای شهیدپرور شهرستان با شکوه تمام انجام‌ خواهد شد.

سرهنگ حامد یادآور شد: به مناسبت چهل‌و‌سومین سالگرد تشکیل بسیج با همراهی جمعی از بسیجیان و مسئولین شهرستان از ۴۳ خانواده شهید دیدار و تجلیل خواهیم کرد.
 
اشتغالزایی و کارآفرینی از طریق کارگاه های اقتصاد مقاومتی

فرمانده بسیج ناحیه مقاومت بسیج چناران افتتاحیه کارگاه های اقتصاد مقاومتی برای کمک به مهارت آموزی واشتغال افراد جویای کار در رشته های مختلفی مانند خیاطی، قالیبافی، فرآوری گیاهان دارویی و ... را از دیگر برنامه های این هفته اعلام کرد وگفت: تا کنون ۴ کارگاه اقتصاد مقاومتی با آورده مردمی و مشارکت بسیج و سپاه در شهرستان ایجاد شده است که با استقبال خوب مردن همراه شده است.

وی افزود: راه اندازی ۵ صندوق قرض‌الحسنه که از طریق این صندوق ها ۵۵ صندوق کوچک‌تر توانسته اند تقویت شده و با پرداخت وام‌های کوچک از مشکلات روزمره و گرفتاری های فوری مردم گره‌گشایی کند و همچنین از همین مسیر ۷ تعاونی اشتغال تاسیس و ۱۲۰ نفر آموزش دیده و ۲۰ نفر نیز با توانمندسازی و حمایت موفق به ایجاد شغل و ایجاد کار برای چندین نفر دیگر شده اند.

اجرای طرح "همگام با کشاورزان" و تغییرات محسوس در کشاورزی و دامداری چناران

سرهنگ حامد گفت: طرح همگام با کشاورزان از دیگر اقدامات جهادگران بسیجی شهرستان است که در این طرح کارشناسان و مهندسان کشاورزی در بحث بازدهی باغات ومزارع ورود کرده و با آموزش روستاییان نقش مهمی در بهبود وضعیت کشاورزی شهرستان ایفا کرده‌‌اند.

وی افزود: در ابتدای طرح، برخی بزرگان روستا که سال ها کشاورزی می‌کردند از اینکه تحت آموزش جوانان قرار بگیرند ناخرسند بودند ولی پس از دوره گفتند که اگر زودتر این آموزش ها و نکات را شنیده بودند بی‌شک تلفات کمتری در دام‌ها و بازدهی بهتری در محصولات کشاورزی خود داشتند.

افتتاح جشنواره تولیدات رسانه ای

سرهنگ حامد با اشاره به برنامه های تبیین در دانشگاه و مدارس بیان کرد: از آنجا که معرفی دستاوردهای انقلاب و ایران موضوع مورد تاکید رهبرانقلاب است جشنواره تولیدات رسانه ای را با همین هدف برگزار کرده ایم که افتتاحیه آن در هفته بسیج و اختتاميه آن در دهه فجر خواهد بود.

جو آرام چناران در حوادث اخیر

فرمانده بسیج ناحیه مقاومت بسیج چناران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره وضعیت امنیت چناران در اغتشاشات اخیر گفت: با تدابیر و حضور بسیجیان در سطح شهر و ارتباط گیری با مردم در مساجد و برگزاری نشست‌های روشنگری از روز اول به خصوص جلسات پرسش و پاسخ در مدارس و دانشگاه، به سوالات جوانان پاسخ و شرایط از ابتدای امر کنترل شد و ما به هیج وجه مشکلاتی مانند شهرهای دیگر نداشتیم.

وی برگزاری جلسات روشنگری برای فرهنگیان و معلمان را نیز عامل موثر دیگری در کنترل اعتراضات دانست و گفت: اعزام هادیان سیاسی برای مدارس دوره اول و دوم و همچنین جلسات متعدد برای معلمان و همچنین جلسات روشنگری در محلات و مساجد شهر و صد البته کار اطلاعاتی خوب نیروهای امنیتی باعث شد اگر مواردی هم ممکن بود به اغتشاش تبدیل شود، در کمترین زمان خنثی شود.

سرهنگ حامد با تاکید بر اینکه مردم شهیدپرور چناران همواره همراه و طرفدار نظام بوده و هستند یادآور شد: فرماندار شهرستان هم جلسات پرسش و پاسخ با جوانان برگزار و با شنیدن مطالبات و پاسخ به سوالات آنها شبهات ایجاد شده را رفع کرده و نقش موثری در جلوگیری از اغتشاشات و آشوبگری در شهر داشت.

وی افزود: حضور میزهای خدمت در مصلی نماز جمعه در روزهای جمعه و پاسخگویی به مردم از دیگر مسائلی بود که باعث شد از نارضایتی ها کاسته شود.

کنترل فضای مجازی در جریان اغتشاشات

فرمانده بسیج ناحیه مقاومت بسیج چناران در خصوص اقدامات بسیج شهرستان در فضای مجازی گفت: در حوزه فضای مجازی که نقش موثری در شکل گیری اغتشاشات داشت از روز اول با برگزاری نشست و ارتباط با فعالان مجازی شهرستان اوضاع را مدیریت کرده و معدود افرادی هم که سعی داشتند از این طریق به تحریک جوانان بپردازند سریعا شناسایی و احضار شده و با تذکراتی که داده شد عملا این فضا با کمترین التهاب و هجمه‌ای کنترل شد.

وی همچنین به اقدامات بسیج و گروه های جهادی امر به معروف در سطح اشاره کرد و افزود: موضوع بدحجابی در شهرستان به ندرت مشاهده شده ولی معدود موارد؛ چه در سطح شهر و چه مناطق گردشگری شهرستان، با تذکرات لسانی گروه‌های گشتی امر به معروف مرتفع شده و عملا مشکل حادی در برخورد با عوامل بی‌حجاب و بدحجاب نداشتیم./933/
جواد رستمی
ارسال نظرات