۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۷۲۴۹۰۷

چگونه «نتانیاهو» در انتخابات به اکثریت رسید؟

چگونه «نتانیاهو» در انتخابات به اکثریت رسید؟
پیروزی راستگرایان به‌رهبری «نتانیاهو» در انتخابات اخیر کنست رژیم صهیونیستی حاصل یک اختلاف در احزاب فلسطینی و گسستی بود که رهبر حزب «خانه یهود» میان مخالفان «نتانیاهو» به وجود آورد.

در پنجمین انتخابات متوالی رژیم صهیونیستی از سال 2018 میلادی تا کنون یک بار دیگر «بنیامین نتانیاهو» با ائتلافی که کنار راستگرایان افراطی و تندروهای مذهبی تشکیل داد توانست اکثریت کرسی‌های کنست رژیم صهیونیستی را به دست آورد. اگرچه به دست آوردن 64 کرسی برای نتانیاهو یک موفقیت به حساب آمد اما این پیروزی در انتخابات به‌کمک دو اقدام متفاوت از سوی یک حزب راستگرا و یک حزب فلسطینی به دست آمد و اگر این دو اقدام به وجود نمی‌آمد، نتانیاهو نمی‌توانست اکثریت کرسی‌های کنست را در اختیار گیرد.

کمک آیلت شاکد به لیکود

«آیلت شاکد» که در دولت‌های گذشته رژیم صهیونیستی به‌عنوان وزیر دادگستری و کشور حضور داشت، پس از فروپاشی ائتلافی که «نفتالی بنت» به وجود آورده بود به ریاست حزب «یمینا» رسید، علت این جابه‌جایی آن بود که «نفتالی بنت» با فروپاشی ائتلافی که در کابینه ایجاد کرده بود به‌شدت در عرصه سیاسی افول کرد، این افول تا جایی بود که او را به کناره‌گیری از سیاست نیز پیش برد، هرچند این‌گونه نشد و «بنت» از عرصه سیاسی کنار نرفت اما ریاست حزبی را که با کمک «شاکد» ایجاد کرده بود به وی سپرد.

با ریاست «شاکد» در حزب «یمینا»، افول این حزب نیز آغاز شد تا جایی که آستانه حداقل کرسی لازم برای ورود به کنست را از دست داد، با این اتفاق، «آیلت شاکد» به حزب گذشته خود یعنی «خانه یهود» نقل مکان کرد، این امر موجب شد ائتلاف مخالفان نتانیاهو 6 کرسی حزب «یمینا» را از دست دهند.

از سوی دیگر «شاکد» به‌دلیل گرایش شدیدی که به «نتانیاهو» داشت به‌سمت راستگرایان رفت و اعلام کرد با «نتانیاهو» ائتلاف خواهد کرد، در حقیقت «شاکد» موجب شد مخالفان نتانیاهو 6 کرسی را از دست بدهند و با رفتن به‌سمت راستگرایان تعداد کرسی‌های خود را نیز به آنها بدهد. با گذشت زمان نظرسنجی‌های جدید نشان داد «خانه یهود» به‌ریاست «آیلت شاکد» نیز به آستانه حداقل کرسی لازم برای ورود به کنست دست نمی‌یابد اما این مسئله باعث نشد «شاکد» از انتخابات کناره‌گیری کند و در کوره رقابت باقی ماند، همین امر موجب شد تعداد قابل‌توجهی از آرائی که می‌توانست به سبد مخالفان نتانیاهو ریخته شود به‌سمت حزب «خانه یهود» آمد و همین امر موجب شد مخالفان نتانیاهو به‌گونه‌ای متضرر شوند که حتی حزب «مرتص» نتواند به حداقل 4 کرسی برسد و خارج از کنست باقی ماند، همین 4 کرسی به سبد «نتانیاهو» و راستگرایان ریخته شد و موجب رسیدن آنها به اکثریت شد.

جدایی احزاب فلسطینی

علت دومی که موجب شد «نتانیاهو» و هم‌ائتلافی‌هایش بتوانند 64 کرسی را در انتخابات 1 نوامبر 2022م. کسب کنند جدا شدن فهرست مشترک عربی از هم بود. فلسطینی‌های سرزمین‌های 1948 که بیشتر از فهرست مشترک عربی به‌ریاست ایمن عوده و فهرست متحد عربی به‌ریاست منصور عباس حمایت می‌کنند آراء خود را در انتخابات گذشته به این دو ائتلاف دادند، اما در انتخابات 2022م. فهرست متحد عربی از هم پاشید و دو حزب «خداش تعال» و «بلد» به‌طور جداگانه در انتخابات شرکت کردند. «هداش تعال» به‌ریاست ایمن عوده به 5 کرسی دست یافت اما حزب «بلد» نتوانست به آستانه 4 کرسی برسد و نتیجه آن شد که 4 کرسی آن دو تکه شد و بخشی از آن به سبد «هداش تعال» و بقیه آن به سبد راستگرایان ریخت.

در حقیقت جدایی دو حزب عربی موجب شد 10 کرسی این فهرست به 5 کرسی کاهش یافت و مابقی آن نیز به‌سمت راستگرایان برود. اگر حزب فلسطینی «بلد» می‌توانست دست‌کم 4 کرسی را به دست آورد یا اگر فهرست متحد عربی از هم نمی‌پاشید و همان 10 کرسی انتخابات قبل و نظرسنجی‌های نزدیک انتخابات را کسب می‌کرد، حالا نتانیاهو به‌جای 64 کرسی، 60 کرسی در اختیار داشت و از اکثریت برخوردار نبود.

به‌طور کلی باید گفت اکثریتی که نتانیاهو و هم‌ائتلافی‌هایش به دست آوردند حاصل اختلاف فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های 1948 و سوزاندن بخشی از آراء مخالفان «نتانیاهو» توسط «آیلت شاکد» بود. اگر 6 کرسی «یمینا» دست‌کم در حداقل کرسی‌های لازم یعنی 4 کرسی باقی می‌ماند و اگر حزب «بلد» به 4 کرسی می‌رسید حالا راستگرایان از این 8 کرسی دست‌کم 4 کرسی آن را به دست نمی‌آوردند و قطعاً کمتر از نصف به‌علاوه 1 را به دست آورده بودند و وضعیت به‌گونه‌ای دیگر بود.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات