۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۷۲۵۰۴۴

مسائل چالشی جزای عمومی در سه حوزه شروع به جرم، دفاع مشروع و اضطرار بررسی شد

مسائل چالشی جزای عمومی در سه حوزه شروع به جرم، دفاع مشروع و اضطرار بررسی شد
خراسان رضوی - در نشست علمی گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مسائل چالشی حوزه جزای عمومی در موضوعات شروع به جرم، دفاع مشروع و اضطرار مطرح و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، دکتر حسین میرمحمد صادقی، استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی در نشستی با گروه حقوق دانشگاه و طلاب و دانشجویان این رشته، به بیان برخی از مسائل چالشی در حوزه جزای عمومی پرداخت.

وی ضمن اشاره به ضرورت بررسی مسائل این حوزه با توجه به اینکه کار کمی صورت گرفته است، از مصادیق چالشی در سه حوزه شروع به جرم، دفاع مشروع و اضطرار در این جلسه سخن گفت.

میرمحمدصادقی بیان داشت: در رابطه با شروع به جرم، ابتدا طرف اندیشه مجرمانه پیدا می کند بعد وارد مرحله مقدمات می شود و پس از آن مرحله اجرا و مرحله نهایی پایان دادن به جرم است که در 4 مرحله انجام می شود.

وی افزود: مهم ترین بحث تفکیک مرحله دوم و سوم از یکدیگر است که ببینیم چه مسئله ای مقدماتی و کدام اجرایی محسوب می شود که بر آن اساس شروع جرم صورت می گیرد.

استاد صادقی در ادامه گفت: مصادیق متنوعی در کشورهای مختلف وجود دارد که در تفکیک این دو مرحله برخورد متفاوت داشتند. اما در نظریه عینی آنچه باعث جرم است آغاز آن عمل مجرمانه بوده که مثلا در سرقت اقدام به ربایش کرده باشد.

وی افزود: در مرحله شروع، قضاوت عرفی موثر است یعنی اگر عملی را عرف دید که از دید آنها جرم صورت گرفت مرحله شروع محسوب می شود.

وی ادامه داد: در چگونگی تفکیک عملیات ابتدایی از اجرائی هم ارتباط مستقیم و عدم امکان مادی نه قانونی، لحاظ می شود.

دکتر میرمحمدصادقی بیان داشت: بحث دفاع مشروع چه به لحاظ عدالت مطلقه باشد چه جبران بدی با بدی، به نفع جامعه است و نبودش یعنی محکومیت آن پیام بدی برای جامعه دارد. و یکی از شرایط دفاع را، فعلیت حمله یا غریب الوقع بودن آن محسوب دانست.

وی در ادامه به بیان مصادیقی از این موضوع و مبحث اضطرار پرداخت./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات