شماره ۲۱ فصلنامه علمی «ترویج علم» منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شماره 21 فصلنامه علمی «ترویج علم» به صاحب امتیازی انجمن ترویج علم ایران با مدیرمسئولی اکرم قدیمی و سردبیری مهدی زارع منتشر شد.
این فصلنامه در 12 مقاله و 249صفحه منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
آسیبشناسی جایگاه حوزه ترویج علم در اسناد بالادستی کشور
قاسم آزادی احمدآبادی
چکیده: ترویج علم ازجمله مباحث نوینی است که در سالهای اخیر توجه زیادی به آن معطوف شده است. ترویج علم تلاش برای انعکاس اندیشههای علمی به روشی است که عموم افراد بتوانند مفاهیم اساسی یک علم را درک کنند. نظر به اهمیت و جایگاه موضوع همگانیسازی علم، این پژوهش بهمنظور پیگیری و نقد سیاستهای حوزه ترویج علم کشور بر مبنای اسناد بالادستی کشور شکل گرفته است.
روش: این پژوهش از نظر ماهیت تحقیق، از نوع توصیفی-تحلیلی است و در آن از روش تحلیل محتوا و بررسی اسنادی استفاده شده است. با بررسی محتوایی اسناد بالادستی و سیاستهای کشور در این مطالعه، درمجموع 11 سند و سیاست که به موضوع ترویج علم پرداختهاند مورد تحلیل قرار گرفت. تلاش شد که مشخص شود هرکدام از این موارد به چه جنبهای از موضوع ترویج علم توجه داشتهاند.
یافتهها: بر مبنای این مطالعه مشخص شد که به طور واضح سیاست و برنامه عملیاتی به منظور ترویج علم در کشور تدوین نشده است. با این حال، سند «نقشه جامع علمی سلامت کشور»، موضوع همگانیسازی علوم را در ارزشها و راهبردها گنجانده، نهادهای مرتبط را تا حد زیادی معرفی کرده و به برخی ابزارها بهمنظور تحقق این امر اشاره کرده و شاخصهایی را نیز بهمنظور ارزیابی میزان تحقق آنها پیشنهاد داده است. بهاینترتیب مشخص میشود که این سند در مقایسه با سایر اسناد و سیاستها در این زمینه بهتر عمل کرده است. «نقشه جامع علمی کشور» نیز بهجز شاخصهای ارزیابی، تلاش کرده سایر وجوه و ابعاد موضوع ترویج را مدنظر قرار دهد. سایر اسناد مورد مطالعه نیز کم و بیش به جنبههای مختلف موضوع ترویج علم پرداختهاند.
طراحی مدل برنامه درسی رسمی و تجربه شده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی
علی غلامی پل بصره؛ مژگان محمدی نائینی؛ فائزه ناطقی
چکیده: هدف از این تحقیق طراحی مدل برنامه درسی رسمی و تجربهشده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی است در این پژوهش از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به شناسایی مؤلفههای برنامه درسی رسمی و تجربهشده درس ریاضیات پایه ششم دوره ابتدایی از روش تحلیل تم و به شیوه تحلیل محتوا (کدگذاری واحد تحلیل، مقولهها و واحد ثبت) پرداخته شد. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش در خصوص برنامه درسی رسمی شامل اعضای هیئتعلمی رشته برنامه درسی و اعضاء هیئتعلمی رشته ریاضی، مدرسان ریاضی برتر، برنامه ریزان درسی ریاضیات و پژوهشگران حوزه آموزش برنامهریزی درسی و آشنا با آموزش ریاضی و برنامه درسی بودند و در خصوص برنامه درسی تجربهشده، جامعه شامل معلمان باتجربه و متخصص در پایه ششم ابتدایی میباشند. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار مکسکیودیای نسخه پرو انجام گردید. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که مؤلفههای برنامه درسی رسمی در دو بعد عملی و تعقلی شامل حل مسئله، خلاقیت، فعالیتها، مهارتهای فکری و درک و استدلال؛ و مؤلفههای برنامه درسی تجربهشده در دو بعد نظری و عملی شامل رویکرد حل مسئله، تدریس هدفمند، اصول تدریس، تدریس عملی، روش تدریس مبتنی بر پژوهش، روش تدریس اکتشافی، تدریس در گروههای آموزشی، روش تدریس نوین و روش تدریس انگیزاننده میباشد. نتایج پژوهش حاضر میتواند راهنمای مناسبی برای برنامهریزان برنامه درسی درس ریاضیات پایه ششم ابتدایی برای تعیین سرفصلهای آموزشی باشد.
مقایسه و تحلیل محتوای آموزشی کتابهای درسی فیزیک دو کشور ایران و روسیه در مبحث الکترومغناطیس
ازاده درخشانفر؛ فاطمه احمدی کلاته احمد؛ اشرف السادات شکرباغانی
چکیده: هدف از این پژوهش، تحلیل مسائل آموزشی در کتابهای درسی فیزیک ایران و روسیه در مبحث الکترومغناطیس با استفاده از سطوح شناختی بلوم است. برای انجام پژوهش از شیوه تحلیل محتوا استفاده شده است و جامعه آماری، کتاب درسی فیزیک ایران چاپ 1395 و کتاب درسی فیزیک روسیه چاپ 2014 پایه یازدهم در مبحث الکترومغناطیس است. همچنین روش پژوهش از نوع ترکیبی( کیفی و کمی) است. در ضمن، یکی از نویسندگان مقاله به زبان روسی نیز مسلط است که این مهارت برای تحلیل متن کتاب روسی ضروری بود. مسائل و پرسشهای این مبحث از دو کتاب در شش سطح از سطوح شناختی بلوم (دانش، درک و فهم، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) بطور کیفی مشخص و از نظر کمی مورد ارزیابی و تحلیل آماری قرار گرفتند. طبق تحلیل دادهها، نمودار فراوانی سطوح شناختی بلوم برای پرسشهای کتاب درسی فیزیک روسیه در مقایسه با کتاب درسی فیزیک ایران در مبحث الکترومغناطیس بهنجارتر و مناسبتر تنظیم شده است، این موضوع میتواند بر یادگیری معنادار فراگیر تاثیر داشته باشد. به این منظور به مولفان کتابهای علمی ( اعم از درسی و غیر درسی) پیشنهاد می شود که در تدوین و تنظیم اهداف کتاب ها به سطوح شناختی بلوم توجه داشته باشند.
تقویت انگیزه معلمان در جهت ارتقاء صلاحیتهای خود
ویدا رحیمی نژاد
چکیده: برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتقاء صلاحیتهای معلمان از اهمیت ویژهای برخوردار است. معلمان توانمند از دانش، مهارت و تخصص خود در فرآیند آموزش دانش آموزان استفاده کرده و زمینه مساعدی را برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به وجود خواهند آورد. هدف این پژوهش 1) شناخت مؤلفههای مختلف صلاحیتهای معلمی و 2) شناسایی عوامل ایجاد انگیزه در معلمان جهت ارتقا صلاحیتهای معلمی توسط خود است. روش پژوهش کیفی است و جهت تبیین از نظریه انگیزش شغلی هرزبرگ استفاده شد. ابزار مورداستفاده مصاحبه نیمه ساختارمند بود. جامعه آماری شامل پژوهشهای انجامشده مرتبط، معلمان و کارشناسان آموزشی در شهر تهران بود. حجم نمونه شامل 12 نفر از معلمان و کارشناسان آموزشی در دسترس در مناطق مختلف آموزشوپرورش شهر تهران بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که صلاحیتهای معلمی شامل 6 مؤلفه که شامل «مسئولیتهای حرفهای معلمان»، « مدیریت و سازماندهی کلاس درس»، «آموزش با تدریس»، «پیشنیازهای تدریس مؤثر»، «برنامهریزی و آمادگی» و « ویژگیهای شخصی معلم» است. هرکدام از این مؤلفهها دارای زیر مؤلفههایی نیز هستند. مقولههای حاصل از مصاحبه بر اساس عوامل ایجاد انگیزه در نظریه هرزبرگ به دودسته انگیزش شغلی و نگهدارنده (بهداشتی) تقسیم شدند که متناسب با هرکدام میتوان مداخلاتی را جهت ایجاد انگیزه انجام داد تا معلمان خودشان نسبت به ارتقاء صلاحیتهای معلمی خود با شرکت فعالانه در «دورههای دانشافزایی مصوب آموزشوپرورش»، «دورههای مجازی» و «غیرمجازی» اقدام نموده و بهصورت خودجوش به جستجوی مطالب موردنیاز خود پرداخته و صلاحیتهای معلمی خود را ارتقاء دهند.
تجربة زیستی دانشآموزان مهاجر از تنوع فرهنگی در مدارس کشور ایران
قاسم عرب شیراز؛ نادر سلیمانی؛ حمید شفیع زاده
چکیده: تحقیق حاضر باهدف تجربه زیستی دانش آموزان مهاجر از تنوع فرهنگی در مدارس کشور ایران طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که بهصورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل آموزان مهاجر در شهر قرچک بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونهگیری همگون و درعینحال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری شکل گرفت. درنهایت تعداد 14 مصاحبه در این خصوص انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل موضوعی استفاده گردید. نتایج نشان داد که 4 مضمون اصلی و 26 مضمون فرعی وجود دارد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر آسیبهای ناشی از عدم مدیریت تنوع فرهنگی در مدارس شامل آسیبهای تحصیلی، اجتماعی، فردی و محیطی میباشد.ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل موضوعی استفاده گردید. نتایج نشان داد که 4 مضمون اصلی و 26 مضمون فرعی وجود دارد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر آسیب های ناشی از عدم مدیریت تنوع فرهنگی در مدارس شامل آسیبهای تحصیلی، اجتماعی، فردی و محیطی میباشد.
کودهای زیستی: ترویج، توصیه و روشهای مصرف در محصولات کشاورزی
هوشنگ خسروی
چکیده: توجه به موضوع امنیت غذایی و سلامت جامعه و اهمیت دادن به مصرف محصولات ارگانیک باعث افزایش استفاده از کودهای زیستی در دهههای اخیر شده است. کود زیستی فرآوردهای حاوی ریزجانداران مفیدی است که از طریق سازوکارهای مختلف، موجب افزایش رشد و تأمین عناصر موردنیاز گیاهان میشود. باکتریهای محرک رشد گیاه مانند سودوموناس و تثبیتکنندگان نیتروژن مولکولی مانند ریزوبیوم، ازتوباکتر و آزوسپیریلوم از مهمترین ریزجانداران مورداستفاده در تولید کودهای زیستی هستند. تولیدکنندگان عمده کودهای زیستی شامل اروپا، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، هندوستان، روسیه و آمریکا هستند. در ایران نیز تولید و مصرف کودهای زیستی در دو دهه اخیر رونق یافته و درحالتوسعه است. تاکنون یک استاندارد واحد جهانی برای کنترل کیفی و مصرف کودهای زیستی تدوین نشده است با این حال در برخی کشورها ازجمله ایران استانداردها و دستورالعملهایی در این زمینه تدوین شده است. کودهای زیستی عمدتاً به شکلهای پودری، مایع و گرانول تولید میشوند. روش عمده مصرف کودهای زیستی برای اکثر محصولات کشاورزی به صورت بذرمال بوده با این حال غوطهورسازی بذر، نشاء، قلمه یا نهال نیز کاربرد دارد. کودآبیاری در سیستمهای آبیاری سطحی، قطرهای، بارانی و زیرزمینی نیز برای برخی از کودهای زیستی قابل استفاده است. برای استفاده در باغات، مصرف در خاک به صورت چالکود و یا کانال-کود توصیه میشود. محلولپاشی نیز برای بعضی از کودهای زیستی در محصولات زراعی و باغی قابل استفاده است.
بررسی فرآیند بهبود زیستبوم کارآفرینی دانشجویی با بهکارگیری روش آزمایشگاه زنده (مطالعه موردی طرح نوا)
علی اصغر سعدآبادی؛ فرنوش اعلامی؛ سارا پناهی؛ زهره رحیمی راد
چکیده: امروزه استقرار و توسعه زیستبوم کارآفرینی دانشجویی بهعنوان یکی از مهمترین عوامل زمینهای، در تبدیل دانشجویان به کارآفرینان آینده، در رأس توجه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی قرارگرفته است. علیرغم اهمیت این مفهوم در سپهر کارآفرینی کشور، کمتر پژوهشی در کشورمان به این موضوع پرداخته است.
روش پژوهش: نخست از طریق مصاحبه با افراد صاحبنظر و بهکارگیری روش تحلیل مضمون، اجزا و ابعاد زیستبوم کارآفرینی دانشجویی شناساییشده، سپس با استفاده از راهبرد آزمایشگاه زنده به رشد و پرورش ایدههای خلاقانه در این حوزه پرداخته میشود.
یافتهها: ابتدا اجزا و ابعاد اصلی یک زیستبوم کارآفرینی دانشجویی استخراج شد و سپس بهعنوان یک مطالعه موردی، رویداد نوآ در دانشگاه شهید بهشتی بهعنوان رویداد استارتاپی و در قالب آزمایشگاه زنده که شامل چهار فاز چشمانداز، طراحی اولیه، ارزیابی، انتشار و تصویب میباشد، موردبررسی قرار گرفت.
نتیجهگیری: در این رویداد ایدههای دانشجویان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه جنبه عملیاتی- کاربردی پیدا کرد، ایدهها از حالت ذهنی بهصورت عملیاتی درآمدند. در این رویداد تلاش شد تا بستری برای رقابت در یک فضای سالم بین شرکتکنندگان ایجاد شود و همچنین فرصت عملیاتی سازی طرح و ورود به بازار این حوزه را برای آنها فراهم شود. همچنین شبکهسازی و ایجاد ارتباط میان شرکتکنندگان و فعالین حوزههای فرهنگی و اجتماعی، رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری دانشسئنجویان در این حوزهها، تبدیل ایدههای فرهنگی - اجتماعی به یک محصول، حمایت مالی و معنوی ایدهها، دستیابی به راهحلهای مؤثر برای مشکلات فرهنگی و اجتماعی در حوزه کارآفرینی دانشجویی از اهداف اساسی برگزاری این رویداد محسوب میشود. همچنین تلاش شد تا وضعیت کارآفرینی دانشجویی در دانشگاه بهشتی از طریق تقویت زیستبوم کارآفرینی دانشجویی بهبود یابد.
تاثیر پارک های علم و فناوری بر کارآفرینی دانشجویان دانشگاه تبریز با تاکید بر نقش استارتاپ ها
الهه جوادی؛ محمدباقر علیزاده اقدم؛ محمد عبا س زاده
چکیده: هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر پارک های علم و فناوری بر کارآفرینی دا نشجو یا ن دانشگاه تبریز با تاکید بر نقش استارتاپ ها می باشد. این مطا لعه از لحاظ ماهیت، از نوع توصیفی بوده واز لحاظ هدف از نوع مطا لعا ت کاربردی می باشد و از لحاظ گرد آوری داده ها از نو ع مطا لعات پیما یشی است و از پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری مورد مطا لعه، تمامی دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1399- 1400 می باشد . نمونه ی آماری بر اساس جدول مورگان با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی 385 نفر تعیین شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ی کار آفرینی هاگس و مورگان بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آزمون کولموگروف اسمیرنوف و همبستگی پیرسون و تی دو نمونه ی مستقل و آنوا استفاده می شود . نتایج نشان داد که بین توسعه ی پارک ها ی علم و فناوری و توسعه ی استارت آپ ها با کار آفرینی دانشجویان دانشگاه تبریز رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد. یعنی با افزایش پارک های علم و فناوری و استارت آپ ها ، کارآفرینی دانشجویان نیز افزایش می یابد .همچنین میزان کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز براساس جنسیت و رشته ی تحصیلی متفاوت بود .یعنی میزان کارآفرینی پسران از دختران بیشتر بود. و همچنین میزان کارآفرینی در رشته های علوم کامپیوتر و IT و رشته های مکانیک ، رشته ی فیزیک ، شیمی ، رشته ی برق و الکترونیک نسبت به سایر رشته ها بیشتر بود.
بازسازی بومسازگانی: رهیافتی اثربخش در دستیابی به پایداری شهری
فاطمه طباطبایی یزدی؛ امیرعلی برومند
چکیده: پس از انقلاب صنعتی، تخریب گسترده محیطزیست دغدغهای را در میان نخبگان محیطزیستی به وجود آورد تا به ارائه راهکارهایی برای بازگرداندن بومسازگانهایی تخریب شده به وضعیت مطلوب و یا پیش از تخریب بپردازند. هدف پژوهش حاضر، تبیین مفهوم بازسازی بومشناختی (احیای اکوسیستمی) در سطح بومسازگان (اکوسیستم) و تشریح پیوند آن با توسعه پایدار شهری است. در پژوهش حاضر از روش مرور و تحلیل اسنادی بهره گرفته شد. یافتهها حاکی از آن بود که با نگرش بومسازگانی به تاثیرات بازسازی بومسازگانی بر شهرها، میتوان آنها را در دو مقیاس "سیمای سرزمین در مقیاس شهر" و "شهر به عنوان بخشی از یک بومسازگان یکپارچه" بررسی نمود. در هر دو مقیاس، بازسازی بومشناختی موجب بازسازی و توسعه پایداری شهری میگردد؛ اما به طور کلی میتوان گفت خصوصا در شرایطی که شهر به عنوان بخشی از بومسازگانی کلان مدنظر قرار گیرد و بازسازی در مناطقی که پتانسیل و تنوع بالای حیات دارند مثل مناطق حفاظت شده اتفاق بیافتد، شهر شاهد اثرات مثبت بیشتری خواهد بود. در برنامههای مدیریتی و همچنین اسناد فرادست کلان شهر مشهد دیدگاه بومسازگانی به تازگی مورد توجه قرارگرفته است. در این مطالعه به مواردی از برنامههای بازسازی بوم شناختی در راستای اسناد فرادست و در جهت دستیابی به توسعه پایدار در این کلانشهر اشاره و پیشنهاداتی کاربردی در این مسیر ارائه شده است. نتایج پژوهش حاضر در قالب مدل مفهومی "بازسازی بومسازگانی و پایداری شهری" ارائه شد تا نشان دهد چگونه بازسازی بومسازگانی پیشبایست و لازمه تحقق پایداری شهری است.
راهبردهای کلان اقتصاد چرخشی در استقرار بوم سازگان نوآوری چرخشی
امیر عسگری؛ رضا عسگری
چکیده: اقتصاد چرخشی در قالب یکی از موضوعات حیاتی و در حال توسعه در حوزه نوآوری اجتماعی و توسعه پایدار و در پاسخ به تحولات جاری بینالمللی در خصوص گرمایش زمین، کمبود منابع، توجه به محیطزیست و همچنین ارائه مدلی اقتصادی باهدف حذف ارتباط مستقیم مابین توسعه اقتصادی و استفاده از منابع، بهعنوان یکی از روندهای روز دنیا توجه خیل عظیمی از پژوهشگران، متخصصان و اهالی سیاستگذاری را به خود جلب نموده است. بااین وجود، مفهوم اقتصاد چرخشی به عنوان یک کلان مفهوم هنوز در حال توسعه است. علاوه براین، بسیاری از متخصصان، تشریح مفهوم اقتصاد چرخشی را به بستر ظهور آن وابسته دانستهاند، ولی پژوهشی مدون که این مفهوم را در بستر بومسازگان نوآوری بصورت جامع و از دید اکوسیستمی بررسی کرده باشد، در دسترس نمی باشد. در این میان، پژوهش حاضر سعی دارد تا باهدف مفهومینه سازی اقتصاد چرخشی در بومسازگان نوآوری، به تشریح استقرار بومسازگان نوآوری چرخشی با استفاده از منابع پیشین و نظر متخصصان بپردازد. ازاینرو، این پژوهش در تلاش است تا با استفاده از رویکردی ترکیبی و از طریق روشهای (1) مطالعه نظاممند باهدف استخراج دادههای پیشین، (2) تحلیل مضمون باهدف بررسی نظر متخصصان، به ارائه تصویری از زیرساختها، راهبردها، برنامهها و موارد موردنیاز جهت استقرار بومسازگان نوآوری چرخشی بپردازد. این پژوهش در قالب سؤال اصلی خود با عنوان « چیستی راهبردهای اساسی استقرار نظام اقتصاد چرخشی در ایجاد بومسازگان» به تشریح آنان و سپس بیان گزاره های سیاستی برای تسهیل فرایند استقرار بومسازگان نوآوری چرخشی می پردازد. نتایج حاصل از این پژوهش، برای طیف گستردهای از پژوهشگران، سیاست ورزان در حوزههای مختلف، فعالان اقتصادی و همچنین نهادهای متولی توسعه پایدار، دستاوردهایی به همراه خواهد داشت.
حرکت، عنصری پویا در سیستم های سیبرنتیکی
رویا وصال آزاد؛ احمدرضا احمدی میرقائد
چکیده: سیبرنتیک، در واقع علمی است که به نظامهای ارتباطی و کنترل در موجودات زنده، ماشینها و سازمانها میپردازد. پساز پیدایش سیبرنتیک، اکثر علوم، بهگونهای آشکار یا تلویحی از اصول آن بهرهمند شدهاند و در این راستا، هر یک به فراخور حوزه خود و بهزعم صاحبنظران آن علم، توصیفی مناسب از آن را ارائه دادهاند. انسان یا هر موجود متحرّک، یک سیستم پویا و پیچیدهی سایبرنتیکی است. بنابراین، سیستم متحرّک از قوانین و اصول سایبرنتیک، پیروی میکند. سیستمهای سیبرنتیکی به دنبال کنترل، پیشبینی، مشاهده و سنجشپذیری حرکات مختلف در سیستمهای گوناگون و چگونگی ارتباط این سیستمها با زیرسیستمها و حتی دیگر سیستمها میباشند. تا از این طریق به درک، پیشبینی و یا حتی خلق حرکات جدید نیز دست یابند. باتوجه به قابلیت مشاهده و اندازهگیری بودن حرکات، و به دلیل اینکه حرکات نشان دهنده ارتباط میان سیستمها و زیرسیستمهای درگیر در حرکت هستند، و با عنایت به تعریف حرکت سیبرنتیکی، تحلیل سایبرنتیکی حرکت، روشی برای یادگیری چگونگی تصمیمگیری اجزای سیستمهای کنترل کنندهی حرکت، و نیز سبب کسب دانش عمیقتری نسبت به اهداف فوری و درک حرکات میشود. در این مقاله که به روش کتابخانهای و مرور منابع انجام گرفته است، محققین به بررسی، معرفی و شناخت انواع حرکت در سیبرنتیک، عوامل مؤثر بر آن، حرکت سیبرنتیکی، پویایی و بازخورد در سیستمهای سیبرنتیکی، پویایی (حرکت) در نظام کتابخانه - به عنوان یک سیستم سایبرنتیکی – و همچنین مهمترین اصول سایبرنتیک، کاربست و تعامل آنها با حرکت، خواهند پرداخت.
رویکرد قانون گذار در قبال پدیده کارچاق کنی و اعمال نفوذ برخلاف حق
محمدامیر کریمی
چکیده: شهروندان هر جامعه ای از حقوق و اختیاراتی بهره مند و برخوردار می باشند که بسیاری از آنها جز نیاز های اولیه و اساسی محسوب می شود که می بایست محترم شمرده شده و تضمین گردد. یکی از مهم ترین حقوق هر شهروند جامعه، حق دسترسی عادلانه و بدون تبعیض آمیز به کلیه ی امتیازات و خدمات قابل ارائه توسط نهادها و ارگان ها می باشد.اما امروزه شاهد آن هستیم که برخی افراد با ادعای نفوذ و اعتبار نزد مقامات ، کارکنان و به طور کلی نهاد های ارائه دهنده خدمات، به صورت خلاف واقع و خارج از تشریفات و روال عادی در قبال اخذ مال اقدام نموده که در عرف ما به کارچاق کنی مشهور می باشد.
در مقاله حاضر سعی بر این شده است که؛ با عنایت به اینکه صرف لفظ کارچاق کنی به تنهایی در قوانین ما فاقد وجود خارجی
بوده، با تامل در متون حقوقی، واعمال مشابه، برای عمل مذکور درحالات و فروض مختلف مورد بررسی و تحلیل قرارگرفته است. از واکاوی و مداقه در اعمال کارچاق کن ها و گسترش روز افزون آنها و همچنین رویکرد قانونی در قبال این رفتار های ناقض نظام سلامت اداری نتیجه می گیریم که: قوانینی که بیشترین تطابق با عمل کارچاق کنی را دارا می باشند مدت زمان بسیار زیادی از تصویب آنها گذشته است و دیگر باتوجه با شرایط فعلی جامعه که شاهد پیشرفت و گسترش بزهکاری در تمامی حوزه ها می باشیم ، پاسخگو نخواهد بود و در این باره از نظر قانونی کاملا منفعلانه عمل شده است.
همچنین عواملی چون گسترش بدون ضابطه دفاتر و موسسات حقوقی در سالیان گذشته و عدم نظارت کافی بر آنها، وجود کاغذ بازی اداری در نهاد ها و سازمان ها، مجازات های بازدارنده و... مجموعه عواملی هستند که در وقوع و گسترش کارچاق کنی دخیل هستند.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فصلنامه «پژوهش در نظام های آموزشی» می توانند به نشانی تهران- خیابان کریمخان زند- نبش خیابان عضدی(آبان) شمالی- ساختمان دانشگاه علامه طباطبایی- طبقه دوم- اتاق 225 با شماره تلفن 09122187030 یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس http://www.popscijournal.ir/ مراجعه کنند یا تماس بگیرند.