۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۷۲۵۵۸۷
سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی مطرح کرد؛

حرکت به سمت پژوهش های کاربردی با حفظ کمیت و کیفیت پژوهش های بنیادی

حرکت به سمت پژوهش های کاربردی با حفظ کمیت و کیفیت پژوهش های بنیادی
خراسان رضوی - حجت‌الاسلام امامی با اشاره به قوت دانشگاه در بحث پژوهش های بنیادی و حفظ کیفیت و کمیت این دستاورد از حرکت به سمت پژوهش های کاربردی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد امامی در نشست خبری دستاوردهای هفته پژوهش سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی که در تالار شیخ طوسی این سازمان برگزار شد، بیان داشت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی تنها دانشگاه حوزوی در کل کشور است که برنامه علم‌آموزی در زمینه دانشگاهی و حوزوی را دنبال می‌کند و دانشجویان این دانشگاه در هر مقطعی در رشته خود هم دروس حوزوی و هم دروس دانشگاهی را همزمان فرا می‌گیرند.

وی با بیان اینکه، سال گذشته در پاسخ به نیاز جامعه، این دانشگاه سیاست‌های تحول در زمینه فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، گفت: زمینه پژوهش‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی از گذشته پژوهش‌های بنیادی بوده است که این پژوهش‌ها زمینه و پایه محکم یک ساختار علمی را تشکیل می‌دهد و خوشبختانه پایه و دانش اعضای هیئت علمی و دانش آموختگان این دانشگاه محکم و استوار است و در این زمینه فعالیت‌های جدیدی آغاز شده است.

حجت الاسلام امامی ادامه داد: تحول و ارتقاء سرانه اعضای هیات علمی و آموزش دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی با سیاست‌های دانش‌افزایی برای اساتید و هیات های علمی در این دانشگاه طی سال گذشته در نظر گرفته و اجرا شده است.

انتشار 10 عنوان مجله در موضوعات مختلف

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد: این دانشگاه دارای ۱۰ عنوان مجله در موضوعات مختلف است که ۴ عنوان از این مجلات درجه علمی - پژوهشی، ۲ عنوان علمی-ترویجی و ۴ عنوان هم درجه علمی - تخصصی دارد که در نظر داریم مجلات حوزه علمی - تخصصی را به سطح علمی - پژوهشی ارتقاء دهیم که یکی از مجلات در این زمینه از سوی مراجع ذی ربط پذیرفته شده است.

وی افزود: مجموعا هزار و ۶۵٠ مقاله به چاپ رسانده ایم که 164مقاله از پاییز سال گذشته تا کنون به چاپ رسیده و ۶٧ مقاله پژوهشی از این تعداد مقالات، از دستاوردهای هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.

حجت‌الاسلام امامی گفت: سرانه تولید مجله در دو سال قبل حدود یک و در سال ١۴٠٠ حدود یک ونیم بوده است و تلاش می کنیم طی امسال این سرانه به 2 برسد که این اقدام در جهت برنامه های تولید علم دانش در اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی دنبال می شود.

انتشار ۱۸ عنوان کتاب در یک سال گذشته

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: در یک سال گذشته ۱۸ عنوان کتاب به چاپ رسیده است که یکی از این کتاب ها، کتاب «زبان های همزمان» است که با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به سرانجام رسیده است.

حجت الاسلام امامی افزود: کتاب «روایت‌های تفسیری امام رضا(ع)» نیز یکی از کتاب‌های تولیدی این دانشگاه است که حاصل پایان‌نامه‌های دانشجویی در ۸ جلد تهیه و به چاپ رسیده است این اثر بسیارفاخر و در نوع خود بی نظیر است تمام روایات تفسیری امام رضا علیه السلام جمع آوری و مورد نقد و پژوهش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۲۳ عنوان کتاب در دست اقدام، در کنار ۵۰ عنوان پایان‌نامه دانشجویان هم بخشی دیگر از فعالیت های پژوهشی دانشگاه محسوب می شود که تعدادی از این پژوهش‌ها در مورد مسائل روز آستان قدس رضوی از جمله وقف و نذر و زیارت است.

کسب 40 رتبه علمی و منطقه ای

حجت‌الاسلام امامی گفت: در سال گذشته ۴۰ مقام علمی مختلف در جشنواره‌های علمی و منطقه‌ای توسط دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی کسب شد که از آن جمله می‌توان به ۶ رتبه برتر آزمون سراسری مقطع ارشد ازجمله رتبه های اول و سوم و هفتم و ۵ رتبه المپیاد علمی و ۲ رتبه علمی منطقه‌ای اشاره کرد.

برگزاری ۶۵ کرسی علمی و ترویجی در طول سال

سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: در طول یکسال گذشته ۶۵کرسی علمی و ترویجی، ۵۵برنامه توانمند سازی اساتید و دانشجویان با مدت زمان ٨٠٠ساعت برگزارشد و توانستیم طی همین مدت ۷ طرح پژوهشی که از این تعداد ۳ طرح برای مشتریان خارج از دانشگاه از جمله طرحی برای شورای اسلامی شهر مشهد را به ثمر برسانیم./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات