۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۷۲۵۶۲۳
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

حقوق بشر ابزاری در دست اغراض سیاسی برخی کشورهاست

حقوق بشر ابزاری در دست اغراض سیاسی برخی کشورهاست
قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران با حضور زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بررسی شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران با حضور زهره الهیان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در برنامه تهران ۲۰ بررسی شد.

الهیان: حقوق بشر ابزاری در دست اغراض سیاسی برخی کشورها است

الهیان در این برنامه در پاسخ به این سوال که آیا شورای حقوق بشر سازمان ملل در موضع‌گیری‌های خود مستقل عمل می‌کند یا خیر، گفت: فکر می‌کنم خیلی از مردم جواب این سوال را بدانند؛ چون تاریخ اثبات کرده حقوق بشر ابزاری در دست اغراض سیاسی برخی کشورها است. این کشورها هستند که تعیین‌کننده موضع‌گیری‌های مجامع حقوق بشری هستند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در این رابطه به سفر اخیری که به ژنو داشتم اشاره می‌کنم. در آنجا قطع‌نامه‌ای علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسید. واقعیت امر این بود که این قطع‌نامه تحت فشار آمریکا ولی در ظاهر با حمایت آلمان ارائه شد. اما در روند مذاکره با نماینده آلمان در خصوص پیگیری این قطع‌نامه و مفاد پر از دروغی که علیه جمهوری اسلامی داشت، طرف آلمانی می‌گفت این یک تصمیم جمعی است.

وی خاطرنشان کرد: همین نشان می‌داد که آلمان پیشانی کار است و کشورهای اروپایی با آمریکا به تصمیم رسیده بودند. این تلاش برای به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل بخشی از جنگ ترکیبی است که در یکی دو ماه اخیر شاهد آن بوده‌ایم. این جنگ حقوق بشری هم بخشی از آن طرح کلان بود.

ایزدی: مدعیان دروغین حقوق بشر جنایت‌کار ترین افراد حال حاضر دنیا هستند

ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات شورای حقوق بشر سازمان ملل رویکردی مستقل دارد، گفت: خیر مستقل عمل نمی‌کند. عملکرد دولت آلمان در زمان جنگ تحمیلی با اینکه تمام دولت‌های اروپایی و آمریکا اعلام کردند که بی‌طرف هستند و هیچ کسی نباید سلاحی به دو طرف جنگ ارسال کند، چگونه بود؟ در عمل آلمان‌ها سلاح شیمایی به صدام دادند؛ که هم مردم ایران، هم نیروهای نظامی و هم مردم معمولی در محیط‌های مختلف کردستان. آمریکایی‌ها یکی از کارهایشان در جنگ تحمیلی این بود که زمانی که صدام سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد، ماهواره‌های آمریکایی، عکس می‌گرفتند و به صدام  می‌دند تا روز بعد اشتباه نکند و با دقت از سلاح‌ها استفاده کند.

استاد رشته مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران افزود: در حال حاضر در جنگ یمن همین آلمان‌ها، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تسلیحات گسترده‌ای به رژیم سعودی می‌فرستند. سعودی هر روز دارد مردم یمن را بمباران می‌کند. دولت بایدن قبل به قدرت رسیدن گفته بود فروش سلاح به عربستان را متوقف می‌کند؛ ولی بیشتر کرد. وقتی خبرنگارها درباره این مسئله سوال کردند سخنگوی دولت بایدن گفت«ما به سعودی‌ها گفتیم از این‌ها در یمن استفاده نکنید». به همین راحتی داستان را فیصله می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: بحث حقوق بشر مسئله‌ای مضحک در آمریکا شده است. کسانی که ادعای حقوق بشر دارند، جانی‌ترین و جنایت‌کار ترین افراد حال حاضر دنیا هستند. از این جهت اتفاقی که در عمل افتاده تسلیحاتی کردن امور مختلف است.  آمریکایی‌ها دلار و دارو را تسلیحاتی کردند و الان هم اصل حقوق بشر را به ابزاری برای نابودی ایران تبدیل کرده‌اند.

الهیان: ایران نباید معطل غرب بماند

الهیان در پاسخ به این سوال که آیا مجامع حقوق بشری در برابر اتفاقات تروریستی که در ایران رخ می‌داد واکنشی نشان داده‌اند، گفت: از زمانی که شوروی در منطقه فعال شد، آمریکا برای جلوگیری از توقف شوروی از گروه‌های تروریستی حمایت کرد و تروریسم دولتی آمریکا در منطقه فعال شد. در اطراف کشور ما از این گروه‌ها حمایت شد. آن  زمان که ریگی روی آسمان دستگیر شد، سوار هواپیمایی بود که قرار بود با آن به قزاقستان برای ملاقات با نماینده آمریکا برود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گروه‌های ترورسیی مانند منافقین در دهه ۶۰، ۱۲۰۰۰ ترور را انجام دادند. زن، کودک، غیر نظامی، کسبه محل و مسجدی‌ها را به شهادت رسانند. همین گروه تروریستی، الان از سوی غربی‌ها حمایت می‌شود. در همین اغتشاشات اخیر ده‌ها نفر از منافقین دستگیر شدند.

ایزدی: کشورهای اروپایی دارند ماهیت واقعی خودشان را نشان می‌دهند

ایزدی در برابر این سوال که کشورهای غربی برای استفاده ابزاری از شورای حقوق بشر سازمان ملل در آینده چه نقشه‌ای برای ایران دارند، گفت: کشورهای اروپایی دارند ماهیت واقعی خودشان را نشان می‌دهند. یکی از اراذل و اوباشی که در آمریکا مستقر است اخیرا با رئیس جمهور فرانسه دیدار کرده و مکرون حرف‌هایی زده که در خور کشور خودش است. با این حال مکرون سه ماه پیش گفته بود که ایران میانجی بشود و پیام‌های ما را به پوتین بدهد. این موضع‌گیری هم به خاطر این بود که در روابط ایران و روسیه مشکل ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: فرانسه واقعی همین است. آلمان واقعی هم همین است. انگلیس و آمریکا هم تکیلفشان مشخص است. در این سی سال بعد از جنگ تحمیلی دغدغه اصلی سیاست خارجی کشور به بهبود روابط با غرب تبدیل شد. الان دیگر نخبگان سیاست خارجی به این رسیده‌اند که غرب نباید ما را معطل خودش بکند. نفرت اروپایی‌ها به جنگ‌های صلیبی برمی‌گردد و این درست بشو نیست. اتفافا دارد بدتر می‌شود. چون جمعیت مسلمان اروپا در حال رشد است. می‌بینید که برخودشان با معترضین چگونه است. برچسب کودتا هم می‌زنند.

وی افزود: دلیل تبلیغ آلمان علیه مشکلات ایران سرپوش گذاشتن روی مشکلات داخلی کشور خودشان است. دروغ‌های متعددی که هر روز می‌گویند در این راستا است. ضمن اینکه جمهوری اسلامی باید در محیط‌های بین‌الملل حضور داشته باشد و از حقوق خود دفاع کند.

الهیان: ۷۰۰۰ نیروی امنیتی در اغتشاشات اخیر مجروح شدند

الهیان درباره اینکه جمهوری اسلامی برای تصویب نشدن قطع‌نامه ضد ایرانی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل چه اقداماتی انجام داده، گفت: در سفری که اخیرا به نیویورک داشتیم به بیان حرکت‌های گروه‌های تجزیه طلب به عنوان طرح کلان آمریکا به ارائه آمار و ارقام به کشورها پرداختیم. همچنین این مسائل را با گروه‌های بین‌المللی و کشورهای گوناگون مطرح کردیم. برخی از کشورها می‌گفتند که این توضیحاتی که می‌دهید برای ما هم آشنا است. چرا که آمریکا این سناریو را در کشور ما نیز مطرح کرده است.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی افزود: در این مباحث به کردستان عراق و نشست‌های گروه‌های تجزیه‌طلب و کشورهای غربی اشاره شد. مسئله تجهیز نیرو در کردستان عراق و پیشبرد هدف تجزیه ایران مطرح شد. در آنجا اعلام کردیم که نیروهای امنیتی اجازه استفاده از سلاح را نداشتند. به همین دلیل ۷۰۰۰ نیروی امنیتی در وقایع اخیر مجروح شدند.

وی ادامه داد: این آمار برای کشورها تعجب برانگیز بود. مجموعا کشوری مثل انگلیس به واسطه رسانه‌های مانند اینترنشنال شبانه‌روز در حال ایجاد نفرت‌پراکنی، دروغ‌پرواکنی و تحریک مردم به حرکت‌های خشونت‌ساز است. در این راستا هم شکایتی از این نارسانه‌ها که باعث تهدید جان و امنیت مردم شدند، صورت گرفت.

الهیان در پایان خاطرنشان کرد: حقوق بشر امروز به عنوان مولفه قدرت نرم آمریکا مطرح است. این کشور در چارچوب دیپلماسی آمریکا از حقوق بشر در غرب آسیا استفاده می‌کند. در پرونده حقوق بشری آمریکا، نماینده کنگره اعلام می‌کند ۱ میلیون زن در آمریکا در دام باندهای قاچاق انسان هستند. این آمریکا امروز مدعی حقوق بشر است و قطع‌نامه صادر می‌کند.

ایزدی: جان انسان‌ها در آمریکا ارزشی ندارد

ایزدی در ادامه با اشاره به چگونگی رعایت حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا گفت: آمریکایی‌ها در مسئله حقوق بشر مدعی هستند. این سوال مطرح است که وضعیت حقوق بشر در این کشور چگونه است؟ این آقای محسن شکاری که چند روز اعدام شد، دادگاهی برایش تشکیل شد. نظر قاضی بر اعدام بود. ایشان اگر در آمریکا بود در محل کشته بود و کارش به دادگاه نمی‌کشید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پلیس از یک دوچرخه سواری در آمریکا که بر خلاف جهت مسیر حرکت می‌کرده کارت شناسایی می‌خواهد. آن فرد کارت شناسایی همراهش نبود و بعد از درگیری پلیس او را می‌کشد. در آمریکا نمی‌توانی در برابر پلیس کارد دست بگیری. بنابراین اگر نیندازی کشته می‌شوی. این بخشی از استانداردهای دوگانه آمریکا است. شکاری اگر آمریکایی بود همانجا در محل ارتکاب جرم کشته می‌شد.

وی ادامه داد: جان انسان کوچک‌ترین ارزشی در آمریکا ندارد. اگر صدا و سیما وضعیت آمریکا را به درستی نشان می‌داد، آن فردی که حتی نسبت به جمهوری اسلامی علقه ندارد اگر تعرض افراد را به پلیس می‌دید، به ذهنش می‌رسید که در آمریکا چگونه با انسان‌ها رفتار می‌شود. درواقع رسانه‌هایی که به مخاطب ایرانی مطلب می‌دهند کارشان راحت است؛ چون ذهن مردم بکر است.

ایزدی گفت: در تظاهرات گسترده دو سال پیش آمریکا، افراد باید برای برپایی تجمع مجوز می‌گرفتند. در آن تظاهرات گسترده یک گزارش از خون آمدن از بینی پلیس نداریم چون اقتدار پلیس یک اصل ثابت شده است.

وی در پایان عنوان کرد: در سال‌های اخیر مسئله برده‌داری سفید در آمریکا مطرح شده است. چون از بانوان سفیدپوست به عنوان برده جنسی استفاده می‌کنند. آنها نه توجه به زن دارند، نه زندگی و نه آزادی.

ارسال نظرات