۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۷۲۵۸۶۴
آیت الله حسینی بوشهری:

اعتمادسازی، کلیدی‌ترین اصول اصلاح ذات البین است

اعتمادسازی، کلیدی‌ترین اصول اصلاح ذات البین است
رئیس شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اعتمادسازی یکی از کلیدی‌ترین اصول اصلاح ذات البین است و تا زمانی که اعتماد افراد به شورای صلح جلب نشود، تاثیرگذاری مناسبی نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری رئیس شورای عالی حوزه های علمیه در دومین همایش شوراهای ارشاد و صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت که صبح امروز در سالن همایش های مرکز آموزش قوه قضاییه قم برگزار شد، با اشاره به دشمنی دشمنان با روحانیت در طول تاریخ اظهار داشت: هر مقدار جایگاه روحانیت بالاتر باشد هجمه های دشمنان علیه آنان نیز بالاتر و گسترده تر می شود.

وی در ادامه افزود: در صلح و سازش حداقل و کف کار این است که روحانیت بر اختلافات کوچک رسیدگی کنند؛ اما در نگاه کلان، باید نگاه روحانیت به مسائل بزرگ کشور باشد و افق نگاه آنان همانند افق نگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به چرایی اهمیت ذات البین در دین اسلام خاطرنشان کرد: دلیل اینکه اسلام به این امر اهمیت ویژه‌ای قائل شده، این است که باید اساس جامعه اسلامی بر محور همدلی و همیاری باشد.

وی در ادامه افزود: جامعه ای به رشد و تعالی دست پیدا می کند که از همدلی کافی برخوردار باشد و در تاریخ گذشته نیز مواردی وجود داشته است که عدم اصلاح ذات البین موجب اختلاف‌های مهمی گردیده و آسیب های جبران ناپذیزی به بار آورده است.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت صلح و سازش میان افراد ابراز کرد: جایگاه عالمان برای اصلاح ذات البین از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و خداوند به کسانی که در اصلاح بین دو فرد، نقش بسیار بزرگی ایفا می کنند، پاداش مناسب عنایت می‌کند که صلوات ملائکه بر آنان و نوشتن ثواب اعتکاف لیلة القدر برخی از این پاداش‌ها است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه اصلاح ذات البین نیاز به راهکارهایی راه گشا دارد خاطرنشان کرد: دارا بودن و به کارگیری ادبیاتی خاص در این مسئله بسیار امر مهم و کاربردی است که علاوه بر داشتن صبر، تحمل و تحلّم، وجود آن ضرورت ویژه ای دارد.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه افزود: در روایات ما بسیار سفارش شده است که هنگام اصلاح بین افراد، باید به گونه ای رفتار کرد که خِرد افراد بیدار شود و افراد را به کارهای زشت و خوب خوب خود آگاه کند تا با زنده کردن عقل خدادادی آنان،  راه راست را پیدا کرده و به مسیر مناسب هدایت شود.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان خاطرنشان کرد: اعتمادسازی یکی از کلیدی‌ترین اصول اصلاح ذات البین است و تا زمانی که اعتماد افراد به این شورای صلح جلب نشود، از تاثیرگذاری خوبی برخوردار نخواهد شد.

ارسال نظرات