۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۷۲۶۲۷۴
پژوهشگر تحولات جمعیت:

فرزند ستیزی، روح حاکم بر غربالگری جنین است

فرزند ستیزی، روح حاکم بر غربالگری جنین است
در سقط جنین غربالگری نیز نقش آفرین است زیرا روح حاکم بر غربالگری فرزند ستیزی است؛ غربالگری هزینه های مالی و روانی بالایی دارد که خانواده ها را به فکر سقط می اندازد.

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، دکتر صالح قاسمی پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان در دوره توجیهی آموزشی جهاد تبیین که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد گفت: نسبت پشتیبان بیمه باید 6 باشد یعنی به ازای هر فرد سالمند مستمری بگیر 6 نفر باید کار کنند و حق بیمه پرداخت بشود اما در حال حاضر پژوهش های وزارت رفاه نشان می دهد که این نسبت 4 است و زیر 4 آمدن آن ورشکستگی صندوق های بازنشستگی بیمه را نشان می دهد.

وی ادامه داد: باید به دنبال جوان سازی جمعیت باشیم؛ 20درصد ناباروری و نازایی داشتیم که بسیاری از افراد نابارور دچار ناباروری ثانویه هستند زیرا فاصله سنی بین عقد تا فرزند اول روش های پیشگیری را به کار می گیرند که در میان این روش ها روش دارویی بسیار آسیب زا است؛ در قانون امسال بیمه درمان ناباروری گنجانده شده که خوب است اما من تأکید دارم که باید بتوانیم از تحقق ناباروری ثانویه پیشگیری کنیم.

قاسمی گفت: زوجین تصور می کنند فرصت فرزند آوری همیشه هست و مواردی مانند شغل و تحصیل را بر آن مقدم می کنند در هر حالی که فاصله انداختن بین بچه ها با استفاده از روش پیشگیری خطرآفرین است.

وی با اشاره به مسأله سقط جنین تصریح کرد: اصطلاح درست برای این پدیده اسقاط جنین است زیرا امری اختیاری است و در سال حداقل 370هزار سقط جنین صورت می گیرد؛ آماری تا 530هزار نیز ارائه شده است و 2درصد آن غیر ارادی و 3درصد نیز با مجوز پزشک است که پزشکی قانونی انجام می دهد و البته در همین آمار 3 درصد خلاف هایی صورت می گیرد اما وجه تأسف بار آن 95 درصد غیرقانونی است که عنوان سقط جنایی به خود می گیرد.

نویسنده کتاب «جنگ جهانی جمعیت» ادامه داد: برخی سؤال می کنند اگر جنینی که ناخواسته شکل گرفته می توان آن را سقط کرد؟ حتی برخی به خاطر اینکه نتوانستند طی دوران پیش از بارداری مراقبه کامل را انجام دهند فرزند خود را سقط کردند در حالی که نمی توان برای یک امر مستحبی فعل حرام انجام داد.

وی افزود: در بحث سقط جنین با سهل انگاری مواجه هستیم در حالی که بر روح و روان زن تأثیر می گذارد و بسیاری از خانم هایی که در تهران خودکشی کرده اند سابقه سقط جنین داشتند؛ سقط جنین از لحظه انعقاد نطفه حرام است و باید همه مردم به این نکته توجه کنند.

دبیر علمی ستاد جمعیت صدا و سیما با بیان اینکه از عملکرد صدا و سیما در قضیه جمعیت هیچ دفاعی ندارم، تأکید کرد: در سقط جنین غربالگری نیز نقش آفرین است زیرا روح حاکم بر غربالگری فرزند ستیزی است؛ غربالگری هزینه های مالی و روانی بالایی دارد که خانواده ها را به فکر سقط می اندازد؛ در تهران پزشکی به خانم بارداری گفته بود فرزند شما به احتمال 1 به 280 فلان تریزومی را دارد که استرس بالا را به زن باردار منتقل کرد.

وی در ادامه عنوان داشت: به پزشکان گفتم هر گاه یک خانم دوره بارداری شیرینی را طی کرد شما موفق شدید و هر گاه به تلخی گذشت یعنی وظیفه را بد انجام دادید. سن باروری در پزشکی امروز دنیا 19 تا 42 است که در ایران گفته می شود 25 تا 35 که خوشبختانه وزارت بهداشت در حال اصلاح این رویه و تبلیغات است.

قاسمی با اشاره به آدرس غلط های موضوع جمعیت گفت: مسأله جمعیت اصلا مذهبی نیست زیرا طبق یافته های من در بالاترین آمار موجود 12/5 مقدار جمعیت اهل تسنن ایران است و در 40 سال گذشته نرخ باروری در اهل سنت و شیعه کاهشی بوده است اما شیعیان کاهش بیشتری داشته است؛ نرخ باروری در اهل سنت به ازای هر زن 2/3 فرزند است که نرخ چندان بالایی نیست و هر انگاره ای از جمعیت خانواده های اهل سنت غیر از این آدرس غلط است.

وی تصریح کرد: بیش از 95درصد اهل سنت بدون اهداف سیاسی فرزندآوری می کنند و سبک زندگی و قومیتشان ایجاب فرزندان زیاد را دارد اما 5درصد نیز سیاسی نگاه کرده و آمارسازی می کنند تا از نظام مدیریت و قدرت کشور امتیاز بیشتری جلب کنند؛ به هیچ وجه نباید اهل سنت احساس کنند که اقلیتی مغفول هستند که در این صورت با تلاش دشمن تبدیل به اپوزیسیون می شوند؛ رهبر انقلاب هم در قضیه جمعیت بر روی ایرانی مسلمان تأکید می کند و این رویه ای است که باید رعایت شود و کسی تلاش نکند که مسأله جمعیت را مذهبی کند.

پژوهشگر حوزه جمعیت ادامه داد: دوگانه سازی جمعیت به شیعه و سنی امنیتی کردن موضوعات علمی و اجتماعی است که به ما ضربه می زند و طراحی این دوگانه در خارج از ایران رخ داده است.

وی با بیان اینکه جواز تعدد زوجات امری مسلم در اسلام است، گفت: اگر عده ای بگویند این موضوع برونداد جمعیتی نیز دارد من مقابل آن می ایستم زیرا فرهنگ غالب می گوید تحقق ازدواج دوم ازدواج اول را دچار تزلزل می کند و در خانواده متزلزل نمی توان به فرزند آوری فکر کرد؛ برخی یکی از دلایل تعدد زوجات را بحث افزایش جمعیت گذاشته اند که باید گفت فرهنگ غالب پذیرش این مطلب را ندارد.

قاسمی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر به گونه ای صحبت کنیم که مسأله جمعیتی مسأله ای حاکمیتی است مردم توجه نمی کنند از همین رو باید نشان داد که کاهش جمعیت مسأله خود مردم است؛ رسانه های خارجی نیز دو گانه های جمعیت و جمهوری اسلامی، جمعیت و نیروی نظامی و... راه می اندازند و آن را به مسائل حاکمیتی گره می زنند تا همراهی مردم را بگیرند اما اگر منافع ملی را به منافع فردی و خانوادگی جمع کنیم کسی نمی تواند ان قلت کند.

وی تأکید کرد: برخی گمان می کنند بزرگ کردن یک دانه فرزند با کیفیت بهتر است از داشتن 4 فرزند بی کیفیت و در پاسخ باید گفت اگر کیفیت را مترادف برخورداری و رفاه معنا کنیم شاید چنین گزاره ای درست باشد اما اگر کیفیت را مترادف تربیت صحیح بدانید به هیچ وجه چنین گزاره ای صحیح نیست.

نویسنده کتاب «جنگ جهانی جمعیت» در پایان خاطرنشان کرد: یک خانم به من گفت جایی کار می کند که 7 میلیون حقوق می گیرد و 5 میلیون نیز هزینه مهد دو بچه اش را پرداخت می کند، به او گفتم حداقل 2میلیون تومان نیز هزینه ایاب و ذهاب می شود پس چرا کار می کنی؟ در پاسخ حرف از موقعیت اجتماعی زد زیرا خانه داری در فرهنگ امروز برای بسیاری از خانم ها ننگ شده است و باید این مسأله شکسته شود.

ارسال نظرات