۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۷۲۶۳۲۱
آیت الله رجبی:

انتقال فرهنگ انقلاب به جامعه بشری در گرو اخلاق و معنویت است

انتقال فرهنگ انقلاب به جامعه بشری در گرو اخلاق و معنویت است
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: اگر بخواهیم حکمرانی مردمی در سطح جهان حکفرما شود، باید بر مساله معنویت و اخلاق تکیه خاص داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در هفدهمین همایش کشوری ستاد فرهنگی فجر انقلاب که در مجتمع یاوران مهدی برگزار شد، گفت: اگر بخواهم تمامی ویژگی های اسلام را در یک مطلب خلاصه کنیم، مساله اخلاق و معنویت است.

وی افزود: در تمامی ویژگی‌هایی که خداوند برای پیامبر یاد می‌کند خلق عظیم مطرح است؛ باید فرهنگی که مایه حیات و آبروی جامعه است آغشته به اخلاق باشد و رهبر آن جامعه نیز باید سمبل اخلاق باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر ما بخواهیم جامعه خود را صیانت کنیم و فرهنگ انقلاب را به جامعه بشری انتقال دهیم و اگر بخواهیم حکمرانی مردمی در سطح جهان حکفرما شود، باید بر مساله معنویت و اخلاق تکیه خاص داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابر این آنچه ما در این زمینه به آن نیاز داریم فرهنگ معنویت و اخلاق است؛ اولین مولفه در این مسیر به صحنه آوردن نسل جوان است که در بین همه سطوح جامعه و قشر جوان مورد عنایت و دارای ویژگی خاص است.

استاد درس خارج حوزه های علمیه عنوان کرد: مرحوم علامه مصباح بر تربیت عمیق اسلامی برای جوانان، تاکید فوق العاده ای داشت؛ فرهنگ اسلامی ناب، مملو از اخلاق و معنویت است که می بایست شناخته شده و انتقال داده شود.

وی با بیان اینکه کسانی که انتقال می دهند و هم قالبهای انتقال، باید آمیخته با تعالیم اخلاقی و عاطفی باشد، تصریح کرد: یکی از شگردهای دشمنان برای ضربه زدن به اسلام، تهی نشان دادن فرهنگ اسلام از آموزه های اخلاقی و عاطفی است. فرهنگ اسلامی که می‌خواهد به جوانان منتقل شود باید متناسب سازی شود.

آیت الله رجبی ادامه داد: قرآن روی فکر و تامل تاکید زیادی دارد و یکی از نام های قرآن برهان است یعنی استدلال عقلانی؛ همه کلام اولیاء زیبا است باید در شیوه عرضه آن، زیبایی را لحاظ کرده و به روش جذاب و استدلال عقلانی منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه برای جذب جوانان، زیبایی و حسنی که در سیره و کلام ائمه معصومین هست، باید برجسته شود، تصریح کرد: اگر می بینیم نتوانستیم در این زمینه موفق باشیم، به دلیل ناکامی ما در برجسته سازی محاسن قول انبیا و اولیا بوده است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به خاطره ای از استاد خود گفت: علامه مصباح تأکید داشت کار را برای خدا انجام دهید. باید تلاش کنیم همه کارهای ما برای رضای خدا باشد. مخصوصا فعالین فرهنگی می بایست مواظب شیطان باشند تا طمع آن اخلاص کار فرهنگی را نگیرد.

وی با بیان اینکه علامه مصباح توصیه داشت هر کاری که می خواهید انجام دهید یک توسل به ائمه داشته باشید، ابراز کرد: خداوند تعالی اراده کرده است تمامی فیوضات را از طریق اهل بیت عنایت کند؛ مطمئن ترین و مفید ترین روش برای رسیدن به خواسته ها، توسل به ائمه است چون ایشان به اندازه کرم و بزرگواری خود عطا می کنند.

ارسال نظرات