۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۷۲۷۰۵۴
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی:

امید و استقامت لازمه جنگ اقتصادی است

امید و استقامت لازمه جنگ اقتصادی است
حجت‌الاسلام خانی امید و استقامت را لازمه جنگ اقتصادی دانست و گفت: مادامی‌که ما در جنگ اقتصادی هستیم، نمی‌توانیم با روش‌های دوران صلح با امور اقتصادی مواجه شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدخانی، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی، امروز، در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان، اظهار داشت: مادامی‌که ما در جنگ اقتصادی هستیم، نمی‌توانیم با روش‌های دوران صلح با امور اقتصادی مواجه شویم.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در سیاست‌گذاری اقتصادی همین است که می‌خواهیم با روش‌های دوران صلح تقابل دفاعی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام خانی اضافه کرد: این‌همه نفوذ اقتصاددان‌های لیبرال یا نئولیبرال در میان سیاست‌گذاران ما بویژه در بدنه آکادمیک علم اقتصاد در کشور ما وجود دارد که اگر تمام کتب مرجع و منابع اقتصاد را در کشور ببینیم و بررسی کنیم، اصلاً به واژه‌های نظیر «جنگ اقتصادی»، «تحریم» یا «اقتصاد مقاومتی» بر نخواهیم خورد.

وی ادامه داد: این نوع اقتصاد نئولیبرال که با تسامح برای دوران صلح طراحی‌شده است، با فرض اینکه بپذیریم پاسخگوی سؤالات اقتصادی با مختصات ماست (که نیست)، برای شرایط جنگی که کشور در آن قرار دارد، طراحی نشده است.

حجت‌الاسلام خانی تصریح کرد: پس اولین کار تغییر ادبیات از روش نئولیبرالی به فضای جنگ اقتصادی است. هرچند که لازم به اشاره چندباره است که وضعیت اقتصادی کشور آن‌چنان‌که القاء می‌کنند بی‌سامان نیست.

وی خاطرنشان کرد: حقیقت خرابی اقتصادی با واقعیت آن به‌وضوح تفاوت دارد. به بیان قرآن کریم «الشَّیْطَانُ یَعِدُكُمُ الْفَقْرَ... وَاللَّهُ یَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا»(بقره:268) این وعده فقری که شیاطین جنی و انسی به مردم ما می‌دهند، فضای ذهنی آن‌ها را مشغول کرده و آن‌ها را از آرامش خارج می‌کند؛ و زمانی که این خروج از آرامش اتفاق بیفتد، زمینه برای تخریب اقتصاد فراهم خواهد شد.

حجت‌الاسلام خانی افزود: به نظر بسیاری از اقتصاددان‌ها در جهان علت تورم ناآرامی‌های ذهنی مردم است. ذهن ناآرام، رفتار مصرفی به‌هم‌ریخته از قبیل دپو کالا یا قیمت‌گذاری بالاتر از معمول را ایجاد می‌کند که منجر به نابسامانی بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: بخشی از ایجاد تورم از همین ناآرامی ذهنی است. پس اگر بتوانیم با ظرفیت فرهنگی خودمان، مردم را آرام کنیم، خواهیم توانست تورم را به نحو چشمگیری پایین بیاوریم.

حجت‌الاسلام خانی ادامه داد: سؤال اینجاست که چطور می‌شود در این اوضاع بد معیشتی و اقتصادی، به مردم امید داد و استقامت آن‌ها را بالا برد؟

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی گفت: با ترویج پناه بردن به خدا، دل مردم آرام می‌شود؛ و با آرامش دل، رفتارهای مردم نیز آرام می‌شود البته نباید خیلی درصدد توجیه منطقی اقتصادی باشیم./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات