۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۷۲۷۴۹۶
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران خبر داد؛

اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی با هدف همکاری تحقیقاتی با سازمان ها

اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی با هدف همکاری تحقیقاتی با سازمان ها
مازندران - حجت الاسلام اسماعیل زاده از اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی با انجام تحقیقات اساسی مورد نیاز نهادها با هدف ارتباط بیشتر با این سازمان ها خبر داد.

حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، از اجرای طرح پژوهشی «نیازسنجی پژوهشی مازندران» از سوی این معاونت خبر داد و گفت: هدف اصلی این طرح زمینه‌سازی برای ارتباط و اتصال هر چه بیشتر تصمیمات و تحقیقات از طریق انجام تحقیقات اساسی مورد نیاز سازمان یا وزارتخانه است.

حجت الاسلام اسماعیل زاده در رابطه با طرح پژوهشی نیازسنجی پژوهشی مازندران که از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه استان در حال انجام است، اظهار داشت: بخش مهمی از مباحث مربوط به اهمیت پژوهش در علوم مختلف در راستای کارایی و اثربخشی یافته‌های پژوهشی است.

وی افزود: از طرفی مشاهده می شود که عدم مدیریت و برنامه ریزی در پژوهش متفاوت بودن جهت‌گیری‌های پژوهشی با نیازهای پژوهشی، سطحی‌نگری و تکرار در پژوهش‌ها بویژه کاربردی نبودن علوم انسانی از چالش های امروز عرصه پژوهش است.

حجت الاسلام اسماعیل زاده تاکید کرد: اگر بخواهیم پروژه‌های علوم انسانی کاربردی شوند و عرصه را عملیاتی کنیم زیرساخت‌هایی که در این عرصه وجود دارد به کار بیایند باید یک مسیر دیگری را انتخاب کنیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران اعلام کرد: حوزه علمیه استان با تشخیص درست و به موقع در کنار رسالت اصلی خود یعنی حفظ دین و گسترش آیین‌های دینی و مذهبی طرح نیازسنجی پژوهشی مازندران را با توجه به ظرفیت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی، فرهنگی، مذهبی در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه استان در این راستا تلاش می کند با شناسایی دقیق نیازهای پژوهشی در عرصه‌های مختلف استان شناسایی دقیق فاصله موجود بین شرایط مطلوب و موجود بتواند با رویکردهای گوناگون و تبیین افق دید روشن و یک برنامه منسجم پژوهش‌ها به ویژه پژوهش در علوم انسانی را کاربرد‌ تر کند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: البته محدودیت منابع اعم از بودجه، منابع انسانی و زمان مقتضیات تصمیم‌گیری به سبب پیچیدگی آن ما را ملزم به این می کند که دانشگاه‌ها، نهادهای علمی همچون حوزه و دانشگاه نسبت به شناسایی زمینه‌ها و موضوعات پژوهشی دارای اولویت اهتمام بورزند.

حجت الاسلام اسماعیل زاده با بیان این که حوزه و دانشگاه باید در جهت بخشی پویش‌های پژوهشی موجود بدون هیچ تعارفی و با نگاه واقع‌بینانه به سوی بهره‌وری بیشتر و کارایی بهتر گام بردارند، تصریح کرد: سعی کردیم با اولویت بندی پژوهش‌ها و نیازسنجی پژوهشی شناسایی مکانیزهای انجام آن که یک ضرورت اجتناب پذیر به شمار میرود در این عرصه گام برداریم.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، هدف اصلی این طرح را زمینه‌سازی برای ارتباط و اتصال هر چه بیشتر تصمیمات و تحقیقات از طریق انجام تحقیقات اساسی موردنیاز سازمان یا وزارتخانه عنوان کرد و گفت: تدوین برنامه های پژوهشی مبتنی بر مشارکت کلیه گروه‌ها و عوامل دخیل در سطح سازمان‌ها و نهادها است.

وی اظهار داشت: شناسایی نیازهای پژوهشی استان دستیابی به یک نیازسنجی کارا و مؤثر تخصصی و استانی به ویژه در علوم انسانی، تعیین راهکارها برای عملیاتی کردن آن جهت هدر رفت انرژی پژوهشی از اهداف اصلی این طرح است./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات