۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۷۲۷۵۵۴
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

مردم قم بعد از چهاردهه با استقامت‌تر از گذشته هستند

مردم قم بعد از چهاردهه با استقامت‌تر از گذشته هستند
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: این بار مردم قم در تجمعات بسیار مصمم‌تر، باشکوه‌تر و با بصیرت بیشتر خصوصاً بعد از گذشت بیش از چهار دهه، با استقامت بیشتر حضور پیدا کردند.

اشاره: حادثه 19 دی از آنجایی که مبداء و آغاز انقلاب اسلامی است که با حرکت به هنگام مردم قم در چند روز انجام شد، توانست سلسله قیام‌های مردمی در سایر شهرهای ایران را شکل بدهد. سخنان رهبر معظم انقلاب با مردم قم به همین جهت، جزو مهم‌ترین سخنرانی‌های تبیینی رهبر معظم انقلاب درباره مبداء انقلاب به حساب می‌آید.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن سعیدی گلپایگانی نماینده مجلس خبرگان رهبری رفت تا با وی پیرامون ابعاد مختلف دیدار مردم قم با رهبر معظم انقلاب در روز 19 دی 1401 گفت‌وگو کند.

رسا ـ چندمین باری بود که در ایام الله 19 دی به دیدار رهبری مشرف می‌شدید و شور و حال دیدار مردم قم با رهبر انقلاب را چطور توصیف می‌کنید؟

از جهت تعداد، تعداد را نمی‌دانم؛ اما هر بار که توفیق تشرف داشتم و یا زمینه‌ای برای حضور پیدا کردم، مشتاقانه و با اولویت دادن به دیدار با رهبر معظم انقلاب، حضور پیدا کردم. شکر خدا مردم قم در این دیدار بیعت مجددی با رهبر معظم انقلاب داشتند. البته علاوه بر آن روز قبل از دیدار نیز در 18 دی 1401 در تجمع اعتراضی که نسبت به مطالب موهن نشریه فرانسوی نشان دادند، ثابت کردند که هنوز همان مردم 19 دی سال 56 هستند، منتهی با این تفاوت که این بار آن‌ها در راهپیمایی‌ها، تجمعات و حضورها بسیار مصمم‌تر، باشکوه‌تر و با بصیرت بیشتر خصوصاً بعد از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی، با استقامت‌ بیشتر حضور پیدا کردند.

مخصوصاً مردم شریف قم با شعارهایی که خیلی با شور و هیجان در این دیدار سر می‌دادند؛ مانند خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست، به این وسیله آمادگی خودشان را برای به جان خریدن خطرات احتمالی نظام اعلام می‌کردند. مردم انقلابی قم، مراجع عظام تقلید، اساتید بزرگوار حوزه علمیه قم و مسؤولین همه بارها نشان داده‌اند که به محض اینکه احساس تکلیف کنند، در میدان حاضر هستند. شاید به همین دلیل بود که خود حضرت آقا از ورود و اقدام به هنگام مردم قم در روند انقلاب اسلامی تعریف کردند. این شاخصه مهمی برای مردم قم است. همه مردم کشور هم بعد از حرکت مردم قم، با انقلاب همراهی کردند. همه مردم بارها نشان داده‌اند که در این فراز و نشیب‌ها همراه با نظام و انقلاب هستند.

رسا ـ رهبر انقلاب هدف اغتشاشات اخیر را ضربه زدن به نقاط قوت کشور عنوان کردند، چرا دشمن برخلاف حرکت‌ها و اغتشاشات‌های قبلی این بار مستقیم به نقاط قوت کشور حمله کرد؟

بله. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند گرچه آن‌ها اعلام می‌کردند که ما به خاطر نقاط ضعفی که در نظام این کشور وجود دارد این اغتشاشات و ... را شروع کردیم؛ اما بعد از بررسی‌ها و از همان اول هم از نحوه اغتشاشات مشخص بود که این‌ها به دنبال چه اهدافی هستند. آن‌ها از همان ابتدا نشان دادند که حرکتشان اغتشاش است و اعتراض نیست.

بعد از این که هویت‌ها و وضعیت افراد را بررسی و مشخص کردند اکثر این افرادی که در اغتشاشات حضور پیدا کرده بودند، به بهانه مشکلات معیشتی و اقتصادی به خیابان‌ها نیامده بودند. تحریک رسانه‌های بیگانه که خیال خام براندازی نظام یا تغییر هویت نظام را در سر می‌پروراندند و می‌خواستند با آوردن آزادی‌های غربی، برهنگی، بردگی زن‌ها، بی حجابی، آزادی‌های جنسی و حیوانی با اصل اسلام مبارزه کنند.

به همین جهت جای تعجب است که برخی می‌گفتند که مسؤولین باید نسبت به خواسته‌های این افراد گوش شنوایی داشته باشد. اکثر خواسته‌های آنها نه به جا، نادرست و فتنه فرهنگی بود. جز اغتشاش نمی‌توان اسم آن را چیز دیگری گذاشت. از این رو این افراد به طور طبیعی خیال براندازی داشتند. چرا؟ چون اربابان آن‌ها و کسانی که به این جماعت دستور می‌دادند، از همان ابتدا برنامه سرنگونی نظام را داشتند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار به این موضوع اشاره فرمودند. بیش از 43 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد. کارتر در همان سال آغازین انقلاب و ده ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به سیا دستور می‌دهد که باید حکومت ایران را سرنگون کرد. آن‌ها از اول خیال براندازی داشتند. چون خیال براندازی داشتند به طور طبیعی حمله آن‌ها به نقاط قوت کشور است.

آن‌ها می‌خواستند امنیت جمهوری اسلامی ایران را که زبانزد جهانیان است را از بین ببرند. با آن همه دشمنی که کارتر از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی ایران با دستور به سازمان سیا علیه انقلاب اسلامی ایران آغاز کردند؛ اما امروز امنیت زیبایی در کشور ما حاکم است. باورهای ما، ولایت مداری، انسجام و وحدت از نقاط قوت کشور است که دشمنان می‌خواستند با دوقطبی سازی آن را برهم بزنند.

پیشرفت‌ها در این دوره ریاست جمهوری به نسبت دوره قبلی به شدت افزایش یافته است.  ما شاهد هستیم که این دولت همت مضاعفی نسبت به پیشرفت‌ها دارد. دولتمردان حاضر جهادی کار می‌کنند. دشمنان خواستند نقاط قوت، استقامت و پایداری کشور را بر هم بریزند. به همین جهت طبیعی است که این افراد به نقاط قوت حمله کنند؛ چون خیال آن‌ها خیال براندازی است.

رسا ـ جمع دستورهای رهبر انقلاب در سال‌های اخیر از فرمان آتش به اختیار تا حکم جهاد تبیین، چه وظایفی بر عهده افسران جنگ نرم قرار می‌دهد؟

هر کدام از این دو تا وظیفه محول شده از سوی رهبر انقلاب، در زمان خودش وظایف بسیار خوب و روشنی را بر عهده ما گذاشته است. در حقیقت باید بگوییم که این دستورها از جهتی در حقیقت ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی هم به همدیگر دارند یا در خدمت همدیگر هستند. وقتی حضرت آقا فرمان آتش به اختیار را معنا کردند، خب این تعبیری نظامی است و به کار بردن این واژه از طرف حضرت آقا در حقیقت برای اعلان هشدار نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن بوده است.

رهبر انقلاب با این واژه‌ها خواستند بفرمایند که جنگ نرم، بسیار سنگین است. البته ایشان به خصوص از قشر جوان، انقلابی و تحصیل کرده خواستند که افسران این جنگ نرم باشند. زمانی که رهبر انقلاب فرمان آتش به اختیار را معنا کردند، فرمودند آتش به اختیار به این معنا نیست که یک حرکت ناپخته، خام و بدون محاسبه داشته باشید. این معنا در حقیقت این را می‌رساند که آتش به اختیار باید در بستر جهاد تبیین صورت بگیرد. جهاد تبیین در حقیقت بسترساز و زمینه ساز فرمان آتش به اختیار هست.

جهاد تبیینی که الآن رهبر انقلاب می‌فرمایند و بارها روی آن تأکید کردند که امیدواریم به خوبی فرهنگ سازی شود و همه خودشان را موظف به این وظیفه بدانند تا وظیفه خودشان را که حمایت از انقلاب است انجام بدهند. این وظیفه با زبان یا بیان قابل انجام است. حضرت آقا در جهاد تبیین از همه خواستند که به این تکلیف انجام وظیفه کنند و این تکلیف را انجام بدهند.

بالأخره اگر این طور شود؛ یعنی یک حالت خودجوشی پیدا شود که همه خودشان را موظف بدان بدانند، همان حرکت آتش به اختیار هم صورت می‌گیرد. به همین جهت هر دو باید در خدمت هم باشند. از این رو وظیفه‌ای را هم که اینها بر دوش ما می‌گذارد این است که باید بدانیم که هر دو از وظایف ماست و باید در این عرصه خدمت گزار باشیم. به همین جهت باید جهاد تبیین را به‌خصوص برای قشر جوان داشته باشیم. ان شاءالله شبهاتی که در فضای مجازی به خصوص بسیار وارد می‌شود به اندازه کافی پاسخ به شبهات و حملاتی که نظام، اسلام و مقدسات ما می‌شود را با عنایت به این وظایفی که از سوی رهبر معظم انقلاب بر عهده ما گذاشته شده است را پاسخ بدهیم.

رسا ـ جهاد تبیین صحیح و درست که رهبر انقلاب بر آن تأکید داشتند چه مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی دارد؟

یک زمانی رهبر معظم انقلاب درباره جهاد تبیین و اینکه از نظر ماهیت چه چیزی را از ما می‌خواهند و مطالبه دارند، مطالب بسیار زیبایی را فرمودند. ایشان فرمودند که در مؤلفه‌ها ابتدا جهاد را معنا کردند که جهاد به معنای تلاش است. پس باید برای اولین مؤلفه همواره تلاش کنیم. اینکه انسان بی‌خیال، بی‌اراده و سست عنصر با کلمه جهاد سازگار نیست. جهاد از نظر لغت به معنای تلاش و کوشش است.

ثانیاً وقتی واژه جهاد در فرهنگ دینی ما می‌آید، به عنوان یک کلمه مقدس است. لازمه آن این است که در مقابل دشمن وجود داشته باشد. یعنی ما تلاش خود را در مقابل دشمن و برای خنثی سازی آثار تخریبی هجمه دشمن به کار بگیریم. از همین روی در جاهایی که تلاش برای مقابله دولت مسؤولین و نظام صورت می‌پذیرد، دیگر نمی‌توان اسم آن را جهاد گذاشت.

رهبر انقلاب بعد از جهاد کلمه تبیین را استفاده کردند. تبیین به معنای روشنگری است. اگر تبیین صورت نپذیرد، جای آن را تحریف می‌گیرد. باید از همان قضایای کربلا درس گرفت. وقتی که دشمنان در آنجا آمدند به پاک‌ترین انسان و گل بی خار جهان هستی یعنی امام حسین علیه السلام حمله کردند. دشمنان آن هجمه سنگین و سپاه گران را فراهم کردند. در همین حین آن‌ها شروع کردند و به تحریف دست زدند.

امام سجاد علیه السلام اشک می‌ریختند و می‌فرمودند که سی هزار نفر ما را محاصره کردند و همه اینها قربه الی الله می‌خواستند خون امام حسین را بریزند. تعبیر امام سجاد از آن وضعیت این بود که فرمودند: «كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ» در میان لشکر دشمن جا برای تبیین نبود. آن‌ها به قدری علیه امام حسین و صحابه ایشان تبلیغات داشتند که بسیار عجیب است. عمر سعد بی ادب و جریح آنقدر فضا را فراهم کرده بود که بگوید: «یا خَیْلَ اللّهِ ارْكَبی وَ بِالْجَنَّةِ اَبْشِری» شما لشکریان خدا هستید، سوار اسب‌ها شوید و من شما را به بهشت بشارت می‌دهم.

اگر تبیین نباشد و بیان در موقع مناسب خود صورت نپذیرد، تحریف جای آن را پر می‌کند. گویا از نظام، رهبر عزیز، مردم، از راه مستقیم ما چهره دیگری می‌سازند. به همین جهت ما نباید بیکار بنشینیم. دشمن هیچ موقع به خواب نمی‌رود. ما باید مراقب باشیم، سست نباشیم و جهاد تبیین را در دستور کار خود داشته باشیم.

مسلماً جهاد تبیین باید از خلاف واقع گویی به دور باشد. جهاد تبیین باید مستدل و منطقی باشد. ما اهل منطق و استدلال هستیم و جهاد تبیین باید مزین به این منطق و فکر باشد. در هر جایی جهاد تبیین باید مکان سنجی، زمان سنجی و مخاطب سنجی را داشته باشد. جهاد تبیین می‌تواند همه این ظرفیت‌ها را در نظر بگیرد. وقتی جهاد تبیین در یک شرایط و ظرف مناسب صورت بگیرد می‌تواند همراه با عطوفت، مهربانی و ادب که از مؤلفه‌های جهاد تبیین داشته باشند، اثر بخشی قابل توجهی را به همراه بیاورد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات