عرفانهای کاذب؛ ابزار دشمن برای تضعیف ایمان جوانان

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجتالاسلام علیاصغر مجتهدزاده، مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور در نشست تخصصی «عرفان حلقه در جنگ و پساجنگ ۱۲روزه و سناریوهای پیشرو» که صبح امروز در خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به تلاش سازمانیافته دشمنان برای تخریب ایمان جوانان در پوشش عرفانهای نوظهور، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها هشدار دادهاند که یکی از اهداف دشمن، تضعیف باور دینی نسل جوان و ترویج بیقیدی اخلاقی در جامعه است؛ بررسی پروندههای موجود نشان میدهد بسیاری از این جریانها ارتباط مستقیم با سرویسهای خارجی دارند.
وی با قدردانی از خبرگزاری رسا در ایفای مسئولیت سنگین «جهاد تبیین» در شرایط حساس کنونی، افزود: امروز دشمنان با استفاده از ابزارهای فرهنگی، رسانهای و عرفاننماها بهدنبال نفوذ در اعتقادات مردماند. یکی از نمودهای این جنگ نرم جریانهای موسوم به عرفانهای انحرافی است که با شعار صلح، انرژی و اتصال کیهانی، ایمان مردم را هدف قرار دادهاند.
وابستگی خارجی و موضعگیریهای مشکوک
حجتالاسلام مجتهدزاده اظهار داشت: در پروندههای متعددی که در سالهای گذشته بررسی شد شواهد روشنی از ارتباط مالی و فکری سرکردگان این فرقهها با دولتها و نهادهای بیگانه وجود دارد. همین ارتباط دلیل اصلی حمایت رسانهای و سیاسی غرب از آنان است. نکته جالب اینجاست که این گروهها هیچگاه علیه دشمنان مسلمانان بهویژه رژیم صهیونیستی موضعگیری نکردهاند. اگر مدعی فراانسانی و فرااسلامی بودناند و از کهکشان و تششع سخن میگویند حداقل باید از مظلومان مسلمان دفاع کنند؛ اما در عمل سکوتی معنادار دارند.
وی افزود: حتی در مواردی که اعضای این گروهها از کشور گریختهاند مقصد نهاییشان کشورهای غربی بوده است، نه مراکز معنوی چون مکه، نجف یا کربلا. همین نکته خود گواهی است بر ماهیت وابسته و انحرافی آنان.
مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور با اشاره به پیشینه محمدعلی طاهری بنیانگذار یکی از معروفترین جریانهای عرفان کاذب گفت: طاهری نه تحصیلات حوزوی دارد و نه حتی مدرک دیپلم. در دوران رژیم پهلوی از امیرعباس هویدا جایزه دریافت کرده بود. من او را شخصاً در دادگاه دیدم؛ از نظر رفتار، لحن و ظاهر شباهت زیادی به مسعود رجوی داشت. همانگونه که رجوی با سوءاستفاده از احساسات و شعارهای فریبنده بر ذهن مردم سوار شد طاهری نیز با ادعای عرفان و درمان معنوی، ذهن و روان افراد ناآگاه را تحت سلطه خود درآورد.
وی افزود: این افراد در واقع جایگاه معنوی علمای راستین و عارفان حقیقی را غصب کردهاند. عرفان آنان نهتنها ارتباطی با سیر و سلوک الهی ندارد بلکه در تضاد آشکار با آموزههای قرآن و اهلبیت علیهمالسلام است.
دعوت به ترک عبادت
حجتالاسلام مجتهدزاده درباره شیوه فعالیت این جریان گفت: یکی از اقدامات خطرناک عرفان حلقه ایجاد دورههای دهمرحلهای آموزشی بود که در آن پیروان بهتدریج از عبادات فردی و جمعی دور میشدند. در این کلاسها حتی توصیه میشد نماز نخوانند و اعمال عبادی را کنار بگذارند. مسترهایی که در این جلسات تربیت میشدند به خانههای مریدان میرفتند قرآن را کنار میگذاشتند و مراسمی موسوم به “جنزدایی” برگزار میکردند.
وی افزود: این افراد به پیروان خود القا میکردند که راه رسیدن به حقیقت نه از مسیر قرآن و اهلبیت، بلکه از طریق “اتصال به استاد” است. در حقیقت آنان جای خدا و پیامبر را با شخصی خطاکار عوض کردند.
این مقام قضایی بازنشسته با اشاره به بخشهایی از پروندههای قضایی مرتبط با عرفانهای کاذب توضیح داد: در برخی مستندات ذکرهایی مشاهده میشود که در حالت خواب یا بیداری به ذهن پیروان القا شده و در آنها جسارتهایی نسبت به قرآن کریم صورت گرفته است. آنان باور دارند که هرچه فرد فاسقتر باشد از “خدمات جنیان” بیشتری بهرهمند میشود. در حقیقت این افراد مسخّر جن هستند نه اینکه جنیان مسخّر آنان باشند.
وی تأکید کرد: این پیروان برای حفظ این ارتباط بر کفر و بیاعتقادی خود اصرار میورزند چراکه تصور میکنند با جذب بیشتر نیروهای شیطانی از امتیازات بالاتری برخوردار خواهند شد. چنین دیدگاهی مصداق روشن عرفان شیطانی است.
تمرکز جمعی و حوادث مرموز
حجتالاسلام مجتهدزاده درباره روشهای عملی طاهری و پیروانش اظهار کرد: در جلسات آنان ساعتهای خاصی تعیین میشد تا همه مریدان در یک زمان مشخص به تمرکز جمعی بپردازند. براساس گزارشها در همان ساعات حالات غیرعادی و تسلطهای روحی بر شرکتکنندگان رخ میداد. حتی گفته میشود کسانی که در همان زمان مشغول تلاوت قرآن بودند آسیب کمتری میدیدند.
وی ادامه داد: برخی از افرادی که در این جلسات حضور یافته بودند دچار اختلالات روانی و جسمی شدند؛ متأسفانه سه نفر نیز بر اثر این فعالیتها جان خود را از دست دادند. در مقابل هر کس دروغگویی و فریبکاری طاهری را علناً افشا میکرد از حلقه طرد میشد و حتی دو مورد ترور نافرجام نیز گزارش شده است.
مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور با بیان اینکه «عرفان حقیقی حرکت از خود به سوی خداست»، گفت: عرفان اسلامی بر پایه تهذیب نفس، عبادت، دعا، توسل و اطاعت از خدا و اولیای الهی شکل میگیرد؛ اما عرفانهای کاذب با نفی شریعت و انکار عبادت، انسان را از مسیر الهی جدا میکنند. عرفان حلقه و امثال آن، به جای “الیالله”، به سوی شیطان حرکت میکنند.
وی تصریح کرد: عرفانهای انحرافی امروز ابزار جنگ نرم دشمناند. با شعار انسانگرایی و انرژی مثبت، روح تسلیم و بندگی را از جوانان میگیرند و جای آن را با خودپرستی و وابستگی به نیروهای موهوم پر میکنند.
ضرورت هوشیاری و جهاد تبیین
حجتالاسلام مجتهدزاده با تأکید بر لزوم آگاهیبخشی عمومی در برابر فرقهها و عرفانهای کاذب خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند جهاد تبیین هستیم. باید خطر این جریانها را برای خانوادهها، جوانان و جامعه تبیین کنیم. اگر دستگاههای فرهنگی و رسانهای غفلت کنند دشمن با همین ابزارها به تضعیف ایمان جامعه ادامه خواهد داد.
وی در بخش پایانی و جمع بندی سخنان خود، ضمن تشریح مواد حقوقی و قانونی افساد فی الارض، رسالت حوزه های علمیه در مقابله با فرقه های انحرافی را سنگین توصیف کرد و گفت: وظیفه حوزههای علمیه، دانشگاهها و رسانههای دینی، روشنگری درباره ماهیت شیطانی عرفانهای نوظهور است. این جریانها نهتنها عقاید مردم را تخریب میکنند بلکه امنیت روحی، خانوادگی و اجتماعی آنان را نیز هدف گرفتهاند. هشدار درباره عرفان کاذب یک ادعا نیست بلکه واقعیتی مستند و خطرناک است که باید با هوشیاری با آن مقابله کرد.
مواد قانونی مجازات اسلامی درباره سرکرده فرقه های انحرافی
حجت الاسلام مجتهد زاده همچنین با قرائت ماده 130 قانون مجازات اسلامی درباره سرکرده های فرقه های انحرافی، اظهار داشت: ماده فوق تاکید دارد «هرکس سردستگی یک گروه مجرمانه را بر عهده گیرد به حداکثر مجازات شدیدترین جرمی که اعضای آن گروه در راستای اهداف همان گروه مرتکب شوند، محکوم میگردد مگر آنکه جرم ارتکابی موجب حد یا قصاص یا دیه باشد که در این صورت به حداکثر مجازات معاونت در آن جرم محکوم میشود.
وی درباره ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی که در خصوص مفسد فی الارض و محارب است نیز گفت: این ماده تاکید می کند «هر کس بهطور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونه ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم میگردد.»
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که ما دو نگاه باید به این فرقه ها داشته باشیم، گفت: یک نگاه، نگاه فکری است، در قبال انحرافات فکری، در کنار روشنگری و کار اقناعی، لازم است در مواقع ضرورت برخورد لازم نیز صورت گیرد چراکه اینها اعتقادات و باورهای دینی جامعه را هدف گرفته اند. همچنین یک نگاه نیز نگاه امنیتی است که در اینجا داستان فرق می کند.
مهدی الهی