۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۷۲۷۵۶۸
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در گفت‌وگو با رسا:

جهاد تبیین نیازمند اطلاعات دقیق، احترام به مخاطب، ادبیات فاخر و الهام از امامین انقلاب است

جهاد تبیین نیازمند اطلاعات دقیق، احترام به مخاطب، ادبیات فاخر و الهام از امامین انقلاب است
نماینده خبرگان گفت: دولت جدید در مسیر پیشرفت حرکت می‌کرد و دشمنان از این موضوع ناراضی بودند به همین جهت تلاش کردند کشور را وارد فضای ناامنی و آشوب کنند.

اشاره: دیدار مردم قم با رهبر معظم انقلاب در روز 19 دی 1401 یکی از شیرین‌ترین خاطره‌های مردم قم را رقم زد. دیداری که بعد از چند سال به صورت حضوری برگزار شد، شور و حال خاصی داشت. همیشه دیدارهای مردم قم با رهبر انقلاب، جزو دیدارهای پر اهمیت و خاص به شمار می‌رفت؛ زیرا این مناسبت از خاص‌ترین مناسبت‌هایی است که رهبر معظم انقلاب در آن پیرامون انقلاب اسلامی سخنرانی می‌کنند. رهبر معظم انقلاب در این دیدارها همیشه از نقاط قوت و ضعف انقلاب سخن می‌گویند تا مردم بکوشند جامعه خود را در برابر این تهدیدات مصون کنند.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، نماینده مجلس خبرگان رهبری و رابط رئیس جمهور با حوزه‌های علمیه رفت تا پیرامون ابعاد دیدار مردم قم با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت‌وگو کند. 

رسا ـ چندمین باری بود که در ایام الله 19 دی به دیدار رهبری مشرف می‌شدید و شور و حال دیدار مردم قم با رهبر انقلاب را بعد از سال‌ها دوری چطور توصیف می‌کنید؟

در گذشته بارها توفیق حضور در روز 19 دی را خدمت حضرت آقا داشته‌ام؛ اما چند سال به دلیل شیوع ویروس کرونا در این دیدار برگزار نشده بود و فاصله‌ای در دیدارهای حضوری با رهبر معظم انقلاب ایجاد شد. به لطف خدا این دیدار مانند گذشته به صورت حضوری و پر شور برگزار شد. مردم قم هم مردمی هستند که از صمیم قلب رهبر انقلاب را دوست دارند. آن‌ها امسال از این دیدار استقبال چشم گیری داشتند.

هر چند محدودیتی برای تعداد افراد حاضر و با توجه به محدودیت‌های فضای ملاقات تنها تعداد مشخص و عده کمی از مردم می‌توانستند در این دیدار حضور پیدا کنند؛ اما می‌توان گفت تعداد افراد علاقه‌مند برای حضور در این دیدار به مراتب ده‌ها و صدها برابر بیشتر از این جمعیتی بود که در حسینیه امام خمینی(ره) حضور یافتند.

رسا ـ رهبر انقلاب هدف اغتشاشات اخیر را ضربه زدن به نقاط قوت کشور عنوان کردند، چرا دشمن این بار و بر خلاف اغتشاش‌های قبلی مستقیم به نقاط قوت کشور حمله کرد؟

با توجه به رویکرد دولت جدید که رویکرد تقویت کشور با تکیه بر ظرفیت داخل است دشمن محاسبه کرده بود از این که بتواند کشور ایران را وابسته کند، شکست خواهد خورد و از این طریق ناامید شده بود. دشمنان بر اساس شاخص‌ها مشاهده کردند که کشور در حال حرکت به سمت اقتدار بیش از پیش و روز افزون است.

آن‌ها تمایل ندارند که رقبایشان و کشورهای دیگر بتوانند روی پای خودشان بایستند؛ زیرا آن‌ها به الگویی برای سایر کشورها به خصوص کشورهای مستضعف تبدیل خواهند شد و از این پیشرفت‌ها بیزار هستند. به همین دلیل آن‌ها در این باره تصمیم گرفتند تا به هر شکلی که امکان دارد به نظام ما ضربه‌ای اساسی وارد کنند.

دشمنان در همین راستا تلاش کردند با دستور کار ایجاد اغتشاشات داخلی و وارد کردن فضای کشور در آشوب و ناامنی در مقابل این مسیر و حرکت رو به رشد ملت ایران وقفه و مانعی پیش بیاورند که به حمدلله با درایت مردم و همچنین تدبیر دقیق مسؤولان نقشه شوم دشمنان علیه ملت ایران و کشور خنثی شد و ناکام ماند.  

رسا ـ جمع دستورهای رهبر انقلاب در سال‌های اخیر از فرمان آتش به اختیار تا حکم جهاد تبیین، چه وظایفی بر عهده افسران جنگ نرم قرار می‌دهد؟

مهم‌ترین وظیفه‌ای هم که رهبر معظم انقلاب در این دیدار بر آن تأکید فرمودند، مسأله جهاد تبیین است. ایشان فرمودند علاج و راه حل وسوسه‌ای که جوانان را تحریک می‌کند، جهاد تبیین است که نمی‌شود در برابر شبهات و هجمه فکری که دشمن برای جوانان ایجاد می‌کند، با قهر و غلبه مقابله کرد. در اینجا حتماً لازم است که برای زدودن شبهات و پاسخگویی به آنها برای پاک کردن غبار شبهه از ذهن جوانان اقدامی اساسی را در دستور کار قرار دهیم.

هر کسی در برابر این موضوع، حسب اطلاعاتی که از مسائل و اتفاقات دارد برعهده او مسؤولیتی سنگین و قابل توجه وجود دارد. افراد باید به حسب توانمندی که دارند، حتماً در جهت تبیین پیشرفت‌های کشور و در جهت تبیین باطن آلوده دشمن و نیت خبیث آن‌ها در فتنه‌ها و اقدامات مختلفی که علیه ملت ایران مرتکب می‌شوند، بکوشند و تلاش خود را به کار ببندند.

از سوی دیگر مسأله آتش به اختیار هم که توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شد به این معنا است که نباید در جهاد تبیین منتظر نهادهای حاکمیتی بود. اگرچه آن نهاد‌ها نیز وظیفه خودشان را کما بیش انجام می‌دهند؛ اما هر کسی که در این زمینه مسؤولیت دارد باید متناسب با توان خود، وارد میدان شود و با برنامه ریزی، یک کار فرهنگی تمیز را علیه اقدامات دشمن سازماندهی کند.

رسا ـ جهاد تبیین صحیح و درست که رهبر انقلاب بر آن تأکید داشتند چه مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی دارد؟

اگر جهاد تبیین بخواهد درست و صحیح پیش برود؛ اولاً فرد باید اطلاعات دقیق و درست از اتفاقاتی که در جریان است در دست داشته باشد. ثانیاً باید احترام مخاطب در این جهاد تبیین صورت بپذیرد. سوم اینکه باید از ادبیات فاخری برای تبیین و روشنگری مردم صورت بپذیرد. چهارم اینکه می‌بایست به اصلی‌ترین نکات و اولویت‌ها در جهاد تبیین دقت شود.

نکته آخر برای جهاد تبیین صحیح و درست این است که از تعالیم بزرگان انقلاب به خصوص امام و رهبری در جهاد تبیین الهام گرفته شود تا به شیوه دقیق و درست بتوانیم تبیین و روشنگری را انجام بدهیم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات