۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۷۲۷۵۷۳
سیدافقهی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

مجامع بین المللی چشم خود را بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه دانشمندان هسته‌ای بسته‌اند

مجامع بین المللی چشم خود را بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه دانشمندان هسته‌ای بسته‌اند
کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: کشورهایی که تحت سلطه آشکار یا پنهان استکبار جهانی قرار دارند، همیشه در مجامع مختلف نیز نسبت به جنایت استکبار جهانی سکوت کرده‌اند.

اشاره: ترور دانشمندان هسته‌ای ایران که توسط رژیم صهیونیستی و با چراغ سبز آمریکایی‌ها صورت پذیرفت، به جای اینکه محکومیت رژیم صهیونیستی را به دنبال داشته باشد، آن‌ها با عملیات روانی برای کشورهای جهان تحت عنوان ایران هراسی کوشیدند تا این رفتارهای خبیثانه خود را توجیه کنند. رژیم صهیونیستی که ید طولایی در ترور شخصیت‌ها و دانشمندان بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی دارد، هیچگاه درباره جنایت‌های خود محکوم نشده است. ترور دانشمند شهید مصطفی احمدی روشن نیز از این قاعده مستثنی نبود. وقتی که شهید احمدی روشن در مقابل تهاجم سایبری اسرائیلی‌ها تحت عنوان ویروس استاکس نت موفقیت آمیز عمل کرد، رژیم صهیونیستی او را به شهادت رساند.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر سید هادی سید افقهی، کارشناس ارشد مسائل بین الملل رفت تا با وی پیرامون ابعاد بین المللی ترور دانشمندان هسته‌ای و تلاش تمام عیار کشورهای غربی جهت جلوگیری از پیشرفت ایران در صنایع مهم و راهبردی مانند صنعت هسته‌ای گفت‌وگو کند.

رسا ـ بازتاب شهادت دانشمندان هسته‌ای ایران مانند شهید احمدی روشن در مجامع بین المللی چگونه بود؟

اگر منظور از مجامع بین المللی مجامع رسمی است که تحت نفوذ، هژمون و سلطه پیدا و ناپیدای استکبار جهانی قرار دارد. هم سلطه آشکار و هم پنهان. سلطه آشکار همین پایگاه‌های نظامی، تهاجم‌ها، کودتاها جنگ‌های نیابتی، جنگ‌های سایبری و جنگ‌های مجازی است؛ ولی سلطه پنهان آن خطرناک‌تر از سلطه آشکار آن است.

در شورای امنیت سازمان ملل همیشه اکثریت با آمریکا و همپیمانان او است؛ یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه هر کدام سه رأی متفق و چین و روسیه هر کدام دو رأی متفق دارند. آن‌ها حتی در دادگاه لاهه و جنایت جنگی نفوذ دارند. تبعاً هر حرکتی که باعث توقف یا تأخیر پیشرفت هسته‌ای ایران می‌شود یا موجب می‌گردد که دانش هسته‌ای ارتقا پیدا کند یا باعث پیچده‌تر شدن فناوری هسته‌ای گردد، آنها به جای اینکه استقبال کنند و خوشحال شوند، هرگونه جنایتی را علیه صنعت هسته‌ای ایران محکوم نمی‌کنند و حتی دست بالا را می‌گیرند.

به قول معروف دست پیش می‌گیرند که پس نیفتند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا در یک بازی و عملیات روانی و تبلیغاتی علیه ایران چنین به این کشورها القا کنند که ایران در سمت و سوی رسیدن به آستانه فرار هسته‌ای و در نهایت تولید بمب اتم حرکت می‌کند!

نظر رسمی بین المللی در مجامع آزاد این چنین موضع گیری‌ها، بازتاب‌ها عکس العمل‌ها و حتی داوری‌های متفاوت است. برخی از این مجامع می‌گویند چطور اسرائیل که معاهده ام پی تی را امضا نکرده و عضو آژانس انرژی اتمی نیست و حتی خودشان بارها اذعان کرده‌اند که  کلاهک‌های هسته‌ای دارند، هیچ کشوری اسرائیل را نه تهدید و نه محاصره و نه حتی تحریم می‌کند؛ اما اگر جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس و معاهده ام پی تی است و حتی تمام تعهدات را انجام می‌دهد و مورد تأیید آژانس است، مورد هجمه‌های مختلف قرار می‌‌گیرد و هنوز تحت فشار است.

ترور دانشمندان هسته‌ای، حمله مستقیم به تأسیسات هسته‌ای مانند نطنز و حتی استفاده از شیوه‌های مختلفی مانند آلوده کردن سایت‌های هسته‌ای با ویروس خطرناک اکستاکس نت که بیشتر این حمله‌ها از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده، نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال تخریب تأسیسات اتمی و جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران هستند.

بنابراین منظور از جامعه جهانی فرق می‌کند و با یک سنجه و میزان نمی‌توانیم بگوییم که بازتاب ترور دانشمندان هسته‌ای ما آیا به نفع ما و یا ضرر ما بوده یا نبوده است؟ این موضوع باید به صورت طبقه بندی شده و به صورت تخصصی پرداخته شود. هر چند من اشاره مختصری کردم؛ ولی مردم منطقه علی العموم محور مقاومت و احرار عالم در برابر چنین حوادث تروریستی انگشت اتهام را به سمت همکاری‌ها و چراغ سبز آمریکا و اتحادیه اروپا به رژیم صهیونیستی می‌برند.

رسا ـ چرا غرب اجازه پیشرفت هسته‌ای را به ایران نمی‌داد و برای ترور دانشمندان هسته‌ای به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان دادند؟

به طور کلی برخی از صنایع و صنعت‌ها برای کشورها جنبه راهبردی دارند. این صنایع متأسفانه در انحصار ابرقدرت‌ها هستند. هنگامی که آن‌ها می‌بینند یک کشوری به زعم آن‌ها کشور جهان سومی هستند و چنین اقدامی را خلاف خواسته آن‌ها انجام می‌دهند، حتی پیشرفت می‌کنند و دچار تحول‌های اساسی می‌شوند و بزودی نزدیک است که به عنوان یک رقیب آن‌ها وارد مناطق ممنوعه کشورهای مستکبر شوند، سعی می‌کنند با عناوین، شیوه‌ها، شگردها و بهانه‌های مختلف آن کشور را از پا در بیاورند.

چون انحصار این فناوری‌های خاص؛ چه نانو، چه صنایع هسته‌ای، موشکی، پهپادی، لیزر و ... حتی صنایع ویژه در زمینه‌های داروهایی که اختیار تولید آن برای همه کشورها فراهم نیست، وارد میدان می‌شوند. دشمنان وقتی می‌بینند کشوری علی رغم محاصره، تحریم‌ها و تهدیدها و علی رغم جنگیدن با آن کشور در یک جنگ ترکیبی؛ اما هنوز دارد پیشرفت می‌کند و توسعه پیدا می‌کند که نشان دهنده از لیاقت اکتشاف و ابتکار در آن کشورهاست. کشورهای غربی در چنین حالتی احساس می‌کنند که منافعشان در خطر است.  

آن‌ها می‌ترسند چنین به کشورهای دیگر جهان القا شود که به زعم خودشان می‌شود جهان سومی بود؛ اما پیشرفت کرد و تنه به تنه یا شانه کشورهایی بزند که ادعای ابرقدرتی دارند در حالی که دیگر ابرقدرت نیستند؛ مانند آمریکا. ما به وضوح و به خصوص درباره کشور آمریکا شاهد هستیم که در یکی دو دهه اخیر شکست‌های پی در پی خورده است. قدرت و هژمون آمریکا رو به افول است. همان‌طور که رهبر انقلاب بر روی این مسأله تأکید کردند. شواهد و قرائن این مسأله نیز مشهود و ملموس است. بنابراین این کشورها برای مقابله با ایران به خصوص در زمینه هسته‌ای به رهبری آمریکا پرونده‌ای گشوده‌اند.

آمریکا برای صنایع نظامی خود حساب کرده است که بر روی صنایع موشکی و دیگر صنایع آن‌ها تأثیر می‌گذارد. پس کشورهایی که وارد محدوده آن‌ها می‌شود، بدیهی است که واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها تلاش می‌ند آن کشور را تحت سیطره خودشان قرار دهند یا با شیوه‌های مختلف آن کشور را پشیمان کنند و یا به آن کشور آسیب بزنند.

امروز به وضوح شاهد هستیم که آمریکا، فرانسه، آلمان اخیراً که به بهانه اغتشاشات اخیر وارد می‌شوند و کشورهای مختلف دارند به تحریم‌ها دامن می‌زنند. آن‌ها با تحریک‌ها و ادامه اغتشاشات حتی به جنگ دیپلماسی روی آورده‌اند. آن‌ها  جو سازی می‌کنند تا سفارت‌ها را ببندند و دیپلمات‌ها را اخراج کنند. همه این رفتارها در راستای همان فشارهایی است که نمی‌خواهند ایران پیشرفت کند. همه این رفتارها و نیت‌ها بسیار واضح است.

رهبر معظم انقلاب جمله زیبایی در یکی دو روز اخیر در دیدار با مردم قم فرمودند که اینها دارند بر علیه مراکز و نقاط قدرت می‌جنگند و می‌خواهند ما را تضعیف کنند. دقیقا در پاسخ به شما می‌توانیم از همین جمله رهبر انقلاب استفاده کنیم که فرمودند دشمنان با پیشرفت ما مخالف هستند. ایشان بسیار واضح فرمودند.

صنعت هسته‌ای یک صنعت بسیار مهم، حساس و استراتژیک است. این صنعت یک انرژی پاک است که می‌تواند جایگزین نفت و گاز شود. حتی صنعت هسته‌ای می‌تواند در عرصه‌های پزشکی، پژوهشی،  کشاورزی و شرکت‌های دانش بیان وارد شود و شگفتی‌های فراوانی را بیافریند.

طبیعی است که برای آمریکا رژیم صهیونیستی پیشرفت جمهوری اسلامی ایران دردناک است و آن‌ها با هرگونه پیشرفت ما در هر زمینه، به خصوص بحث هسته‌ای که بحث روز است مخالفت کنند و حتی از ابزارهای زور علیه ایران استفاده کنند تا حرکت به سمت پیشرفت را متوقف یا کند سازند.

رسا ـ اقدامات بین المللی ایران برای پاسخ به این ترورها چه بود؟

ایران خوش بختانه امروز دیپلماسی موفقی را در سطح منطقه و هم در سطح جهان منهای همین چند کشوری که خودشان را نماینده جامعه ملل و نماینده افکار عمومی جهان می‌دانند، توانسته‌ایم درواقع روابط خیلی خوبی برقرار کنیم. برای مثال در ارتباط با کشورهای همجوار که حدود 13 14 کشور همجوار داریم؛ به جز بحرین و عربستان که البته سعودی‌ها به دنبال میز مذاکره هستند، بقیه کشورها اظهار علاقه‌مندی می‌کنند.

این کشورها خواهان توسعه روابط دیپلماتیک و توسعه روابط بازرگانی، اقتصادی، تجاری، مالی، عمرانی، پزشکی، کشاورزی و غیره هستند. نمونه زنده توسعه روابط بازرگانی آن قراردادهایی است که ایران با کشورهای مختلف می‌بندد. توافق نامه‌های ارزشمند از قطر، سلطنت عمان تا کشورهای خاورمیانه مانند عراق و سوریه که در حال باز سازی است. ما سهم به سزایی با کشورهای بزرگ مانند روسیه، چین، حزب الله، کره شمالی، هندوستان و ... داریم.

این چیزی است که ایران هم ناگزیر است به این سیاست ادامه دهد. جمهوری اسلامی ایران نباید اجازه بدهد که این چند کشوری هم که در سازمان ملل، شورای امنیت و برخی سازمان‌ها مانند سازمان حقوق زنان ایران نفوذ دارند وآن‌ها را تحت فشار قرار دهند تا عضویت ایران را تعلیق کنند، در راستای جنگ دیپلماتیک است. ما باید با مهارت، عقلانیت خاص، دوراندیشی و یارگیری‌های جدی و حساب شده بتوانیم هم در جنگ اقتصادی اینها را شکست بدهیم و هم در جنگ دیپلماسی شکل گرفته آن‌ها را شکست بدهیم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات