۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۲۷۷۹۰
معاون جامعةالمصطفی:

نسل جدید امروز در دنیایی زندگی می کند که نسل قبلی اطلاعی از آن ندارد

نسل جدید امروز در دنیایی زندگی می کند که نسل قبلی اطلاعی از آن ندارد
حجت الاسلام قنبری گفت: نسل جدید در فضای مجازی زیست می کند و تحت تاثیر کامل رسانه ها قرار دارد و سبک زندگی و تفکرات آنان بر همین اساس تنظیم می شود.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قنبری معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی در آیین دانش آموختگی شماری از طلاب مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، در سخنانی ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و تقدیر از تلاش و مجاهدت علمی طلاب و دانش آموختگان مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، اظهار داشت: خدای متعال حضرت زهرا(سلام الله علیها) را الگویی برای همه انسان ها در عرصه ولایت پذیری و ایثارگری قرار داد تا جایی که از ایشان به عنوان اسوه حسنه برای امت اسلام یاد شده است.

وی معرفی این الگوها و قله های عظیم انسانی به جهانیان را وظیفه طلاب علوم دینی دانست و گفت: زندگی طلبگی در دو قوس صعودی و نزولی قابل ترسیم است؛ حرکت اول به سمت قله دانش معرفت و معنویت است که شما از زمان هجرت از خانه و کاشانه خود به سوی ام القری اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) آن را آغاز نمودید. برای رسیدن به کمال مطلق که هدف نهایی خلقت است، مسیر طولانی باید پیموده شود که نیاز به مجاهدت دارد. در این مسیر، نخستین مشکل نفسانیت ماست که مبارزه با آن، جهاد اکبر را می طلبد و همواره این نبرد با نفس ادامه دارد.

معاون ارتباطات و بین الملل المصطفی با اشاره به تبلیغ بی سابقه علیه مسیر الهی در عصر حاضر، ابراز داشت: افزون بر نفسانیت، دومین مانع در برابر ما اغیاری هستند که تلاش می کنند تا ما را از مسیر حق باز دارند. امروز جبهه باطل با ابزارهای جدید و فراوان تلاش می کند مانع حرکت ما شوند و گذر از هر مرحله کار مجاهدانه می طلبد که با تکیه بر کوه استوار علم، ایمان، معنویت و قدرت مطلق حق، این طوفان ها و مشکلات ما را متوقف نخواهد کرد.

وی بازگشت و هدایت مردم را قوس دوم زندگی عالم دینی خواند و گفت: در قوس دوم، با هرآنچه که از قله علم و معرفت توشه اندوختیم باید به سمت مردم خود در دامنه کوه بازگردیم و راهنمای آنان به سمت قله باشیم. این رسالتی است که همه طلاب علوم دینی برعهده دارند. مهم ترین مسئله به ایجاد ارتباط میان این دو حرکت بازمی گردد. واسطه ای که ما را از مرحله نظر به عمل برساند نیاز است و آن واسطه اگر جدی گرفته نشود، در قوس نزول موفق نخواهیم بود.

حجت الاسلام قنبری با اشاره به نقش پارک های علم و فناوری به عنوان واسطه دانشجویان علوم دانشگاهی صنعتی با بازار کار، ابراز داشت:در حوزه علوم دینی و انسانی که تولیدات ما معنوی، معرفتی و فرهنگی هستند، بهره برداری از دوره های مهارتی ضروری است و مهم ترین مهارت، خودشناسی است. بسیاری از طلاب به نقاط قوت و ضعف خود در فعالیت های طلبگی و فرهنگی آشنا نیستند.

وی با تأکید بر شدت روز افزون شکاف میان نسلی در جوامع امروزی، اظهار داشت: نسل جدید امروز در دنیایی زندگی می کند که نسل قبلی هیچ اطلاعی از آن ندارد. این نسل در فضای مجازی زیست می کند و تحت تاثیر کامل رسانه ها قرار دارد و سبک زندگی و تفکرات آنان بر همین اساس تنظیم می شود. باید این نسل و مخاطبان خود را به خوبی بشناسید. اگر با زبان فرهنگ و قوم خود آشنا نباشیم، به موفقیت دست نخواهیم یافت.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی، مخاطب شناسی را پس از خود شناسی مهم ترین مهارت لازم برای موفقیت در فعالیت فرهنگی برشمرد و یادآور شد: مخاطب امروز ما با آسیب ها و دغدغه هایی مواجه است که یکی از مهم ترین آن در همه جای دنیا، حیرت انسان امروز در شناخت و انتخاب مسیر نهایی خود است.تکثر ابزارهای ارتباطی موجب حیرت و سرگشتگی انسان شده است و در فضای مجازی که عرصه بمباران اطلاعات است، شناخت سخن حق در کنار میلیاردها مطلب راست و دروغ کار دشواری است که متمایز و برجسته ساختن آن، بخشی از مسئولیت ماست.

وی تسلط در کانال های ارتباطی را سومین مهارت لازم طلاب علوم دینی برشمرد و تصریح کرد: اولین راه، ارتباط کلامی است. پیامبران با زبان و سخن خود با مردم ارتباط برقرار می کردند. ارتباط کلامی تنها سخن گفتن نیست، بلکه به شنیدن فعال نیز باید دقت شود. باید گوش شنوایی برای مردم به ویژه نسل جوان باشیم که این خود مهارتی است که باید آموخت.

حجت الاسلام قنبری برگزاری دوره های سواد رسانه را در کسب مهارت ارتباطات از راه دور و فضای مجازی بسیار راهگشا دانست و گفت: مخاطبان ما امروز بیشتر در فضای مجازی حضور دارند و لازم است ما آنان را در این فضا بیابیم و هدایت نماییم. همواره باید به خاطر داشت دوره یادگیری پس از دوره رسمی آموزش ادامه دارد و اگر بخواهیم آموخته های ما موثر باشند، باید همواره آن را به روز نماییم و روند آموختن هرگز منقطع نشود.

ارسال نظرات