۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۷۲۷۲۹۶

بیانیه جامعه الزهرا درباره منع تحصیل بانوان در افغانستان

بیانیه جامعه الزهرا درباره منع تحصیل بانوان در افغانستان
مدیر جامعه الزهرا(س) در بیانیه ای با انتقاد از محروم کردن بانوان افغانستانی از حق تحصیل توسط طالبان، نگاه اسلام به مساله علم آموزی را فراجنسیتی عنوان کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سیده زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا(س) در واکنش به قانون منع تحصیل بانوان افغانستانی توسط طالبان با صدور بیانیه ای ضمن بیان نظر اسلام در مورد علم آموزی توسط زنان و نقش جامعة الزهرا(س) در علم آموزی بانوان و پذیرش خواهران در این حوزه علمیه از کشور های مختلف از جمله کشور افغانستان، از این قانون انتقاد کرد. 

متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال رسولُ اللّه (ص): طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ .(تنبيه الخواطر : ۲/۱۷۶)

کرامت انسانی در اسلام بر اساس جنسیت توزیع نشده است در همین راستا نگاه مترقی این دین الهی بر اساس آموزه های قرآنی، نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام در بسیاری از موضوعات از جمله «علم آموزی» فرقی میان زن و مرد قائل نیست و همه زنان و مردان را به تحصیل علم تشویق می کند و چه بسا این مساله برای زنان که وظیفه سنگین تربیت انسان را بر عهده دارند واجب تر و ضروری تر بنماید. امروزه تحصیل به عنوان یک حق در همه جوامع برای همه انسان ها به رسمیت شمرده شده و دولت ها می کوشند تا با تسهیل مقدمات و لوازم آن، شرایط را برای تحصیل دختران و پسران فراهم کنند چرا که پیشرفت، بسط عقلانیت و پرورش نسلی کارآمد در گرو رشد سواد و گسترده شدن دامنه دانش و دانش اندوزی در جامعه است. در این میان جوامع دینی باید بکوشند تا در کنار بسط علم، به بال دیگر سعادت بشری یعنی ایمان به مبدأ هستی نیز توجه داشته باشند تا علم دستاویزی برای فرصت طلبی مادی، راهی برای ظلم و استثمار و استعمار نشود و این مسیر نیز تفاوتی بین زن و مرد نیست.

اخیرا دولت طالبان در افغانستان با منع تحصیل دختران، نگاه مترقی اسلام به مساله علم آموزی را با یکجانبه گرایی خدشه دار کرده و در عمل حقوق نیمی از جامعه افغانستان را نادیده گرفته است. هر چند ممکن است برای این ممنوعیت دلایلی ذکر کنند ولی به نظر می رسد با پاک کردن صورت مساله مشکلات موجود حل نخواهد شد.

جامعه الزهرا علیهاالسلام، بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع که با الهام از اندیشه نورانی حضرت امام خمینی (ره) منبعث از آموزه های اسلامی در سالهای نخستین انقلاب اسلامی شکل گرفت مفتخر است با تربیت هزاران بانوی فرهیخته و فاضله، گام هایی در راستای اهداف اسلام عزیز در بسط سبک زندگی دینی، تربیت نسل مومن و متعهد و شکل گیری خانواده های ایمان مدار بردارد.

این مجموعه گرانسنگ تاکنون پذیرای بانوان بسیاری از کشورهای مختلف جهان از جمله افغانستان بوده و در این مسیر مصمم تر از قبل پذیرای بانوان علاقه مند به تحصیل علوم دینی است و این مدل را قابل ارائه در تمام دنیا می داند تا بانوان بتوانند در محیطی امن و آرام به تحصیلات خود ادامه دهند. باشد که این تلاش مرضی حضرت بقیه الله الاعظم قرار گیرد.

سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام

ارسال نظرات