۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۷۲۷۵۴۸

گزارشی از سفر آیت الله اعرافی به نجف آباد اصفهان

گزارشی از سفر آیت الله اعرافی به نجف آباد اصفهان
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در راستای سفرهای استانی خود، به شهرستان نجف آباد اصفهان سفر کرده و از مراکز و مدارس علمیه مختلف بازدید و سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در راستای سفرهای استانی خود، به شهرستان نجف آباد اصفهان سفر کرده و از مراکز و مدارس علمیه مختلف بازدید و سخنرانی کرد.

آیت الله اعرافی در جمع مدیران و اساتید مدرسه علمیه جامعه الامام المنتظر نجف آباد با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و سالروز ولادت حضرت امام راحل اظهار کرد: اصل حضور من در این شهرستان و مدرسه برای عرض خداقوت به همه طلاب و روحانیون است.

وی با بیان اینکه یکی از درس های سوره ضحی در رابطه با شأن نزول این سوره مبارک است، گفت: برای مدتی وحی الهی در زمان رسول الله (ص) منقطع شد و این موجب نگرانی شدید حضرت رسول مکرم اسلام شد و سوره ضحی نازل شد و مایه آرامش قلب آن حضرت شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: نگرانی ها، آیینه شخصیت انسان هاست؛ از جمله شاخصه های تعیین شخصیت افراد، نگرانی ها، هراس ها و ترس ها است، اینکه آیا نگرانی ما در دایره حیطه دنیوی و خورد و خوراک بوده یا هراس ما مربوط به امر الهی و فوق مادی است، براین اساس درجات خوف و نگرانی ما نشانه از سطوح شخصیت است.

وی با اشاره به اینکه جمع فعلی مدیران و معاونین مدرسه جامعه الامام المنتظر نجف آباد جمع بسیار موثر و بزرگی است، گفت: این جمع دارای شأن راهبر فکری و فرهنگی جمعیت ۳۰۰ هزار نفری شهرستان نجف آباد است، لذا این شأن بزرگی دارد. بدون تردید اگر حوزه علمیه در جایگاه درست خود قرار گرفت، مؤثرین نقش در هدایت جامعه و رفع گرفتاری جامعه را می تواند ایفا کند.

م/

آیت الله اعرافی عنوان کرد: ما باید هم مطالبه‌گر ارزش های الهی در جامعه و همزمان باید پاسخگو باشیم؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه دارای دو عصر انزوا و انقلاب است، چه بسا در عرصه انزوا انسان می تواند عذرهای مختلفی را برای کار نکردن بیاورد اما در عصر انقلاب، حوزه های علمیه وظایفی بسیار سنگینی دارند و هر چه بیشتر هم فعالیت کنیم، افق پیش رو نامنتهاهی است.

عضو فقهی شورای نگهبان افزود: برای نقش آفرینی حوزه علمیه در جامعه نیازمند برنامه ریزی دقیق هستیم؛ ما حتما علاوه بر گذراندن مسائل روزمره باید دارای یک تفکر و عقل راهبردی باشیم؛ شاخصه شهید سلیمانی وشهید آیت الله بهشتی همین عقل راهبردی بود. داشتن تفکر راهبردی در حوزه های علمیه بسیار مهم است.

مدیرحوزه های علمیه کشور ابراز کرد: رویکرد آینده نگری باید رویکرد مدیران و اساتید حوزه علمیه باشد. هرکجا ما آینده را دیده ایم موفق شده ایم. اگر ما آینده را پیش بینی نکردیم، موج های جامعه ما را خواهد برد؛ هم افزایی، همکاری و کار جمعی و تیمی از ضرورت های حوزه علمیه است و جامعه الامام المنتظر نجف آباد دارای این خصیصه مهم بوده و باید قدردان آن باشیم.

وی ابراز کرد: از ضرورت های دیگر این است که هر یک ضمن انجام خوب مسئولیت خود، کار دیگری را هم رصد کنیم و عملکرد دیگران برای ما مهم باشد، به نوعی کار فرابخشی حائز اهمیت است و بسیاری از گره ها را باز می‌کند.

آیت الله اعرافی توصیه کرد: گردانندگان حوزه باید شأن و منزلت علمی خود را بالا بیاورند و مسئولین دائماً از جهت علمی و تهذیبی فعالیت مجدانه داشت باشند؛ فعالان و گرداننده حوزه علمیه باید شخصیت علمی حوزوی داشته باشد.

وی اذعان کرد: حوزه علمیه مسئول همه ابعاد فرهنگی، فکری و اخلاقی جامعه است؛ سازمان های دیگری چون سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، دانشگاه ها و ... باید فعالیت کنند، ولی نقش حوزه علمیه باید در همه آنها پررنگ باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: نقش پدری، جامع و تأمین کننده نیازهای دیگر سازمان ها نیز بر دوش حوزه علمیه و روحانیت است.

وی در توضیح اقدامات انجام گرفته در طول پنج سال گذشته، کرد: ما پس از ارزیابی وضعیت موجود و جمع آوری مطالبات رهبری و نظرات و بعد از انجام امور مقدمات در شناخت نقاط قوت ها و ضعف ها، به دستاوردهای با برکتی رسیده ایم، نخست اینکه حوزه علمیه از منشور چشم انداز و سند برای دو دهه آینده برخوردار است و تلاش داریم با مطالعه دقیق و رصد به منظومه ای از اسناد راهبردی حوزه علمیه برسیم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: دومین دستاورد اینکه حوزه علمیه برای اولین بار دارای یک برنامه پنج ساله شد که دارای ۳۶۰ هدف و یک هزار شاخص و ۴۲ مضمون است؛ سومین دستاورد اینکه ۳۳۰ طرح مهم و ۱۰۰ طرح بسیار مهم احصا شده که بسیاری از آنها آغاز شده و بعضاً تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از طرح ها در دو سال اخیر رقم خورد؛ قریب به هزار نفر در چهار سال تلاش کرده اند که درختواره رشته ای حوزه علمیه را با ۲۰۰ رشته و گرایش تهیه کنند و نظام رشته ای حوزه علمیه محقق شده است، در حال حاضر براین اساس جریان قوی در تولید علم در قالب رشته ها و تخصص ها در حوزه علمیه شروع شده و نسبتاً سرعت خوبی دارد، البته در این عرصه بیشتر به استان ها توجه شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: تهیه طرح آمایش حوزه علمیه از دیگر اقدامات موثر است؛ وضعیت شناسی و نیاز سنجی در رابطه با مدارس علمیه سطح کشور و حوزه های علمیه انجام شده است و این مبنای تصمیمات بوده است؛ دیگر اقدام توافق نامه های نهایی است، ما با ۱۰۰ دستگاه کشور به توافق رسیده ایم و در حال حرکت به سمت برنامه های پنج ساله با این دستگاه ها هستیم .

آیت الله اعرافی فقه معاصر را از دیگر اقدامات دیگر دانست و گفت:، تهیه درختواره آموزش های کاربردی و طرح هدفمندی از دیگر اقدامات چند سال اخیر است؛ طرح هدفمندی بیان می کند اگر یک روحانی در نظام حوزه علمیه می ماند یا مدرس، محقق، مبلغ و یا محصل است و باید نیازهایش تامین شود، برای این طرح پنج سال تلاش شده و ما قصد داریم اگر روحانیت در یکی از این قالب های فعالیت کند باید در بحث حقوقی به اندازه یک معلم دریافتی داشته باشد و حمایت مالی شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: منابع پایدار و وقف از دیگر طرح های مهمی است که آغاز شده است. بحث تبلیغی از دیگر محورهای مهم است که به زودی انقلابی در این عرصه رقم خواهد خورد.

وی خطاب به مدیران جامعه الامام المنتظر نجف آباد تأکید کرد: تهه برنامه پنج ساله مطابق با برنامه پنج ساله حوزه های علمیه کشور و با نیازهای شهرستان باید از مصوبات سفر باشد. برنامه توسعه رشته ها را در حد ظرفیت موجود پیش بینی کنید. در سه سال گذشته ۵۰ درس خارج به غیر از حوزه علمیه قم رسمی شده است و باید این بحث در نجف آباد محقق شود و همه حمایت هایی که برای طلاب در درس خارج قم انجام می شود، برای طلاب دروس خارج دیگر استان ها هم بشود.

وی ابراز کرد: قریب به ۱۰۰ محور برای واسپاری شناسایی شده است؛ گروه های علمی در مدرسه جامعه الامام المنتظر نجف آباد باید تقویت شود و زمینه ای برای رفتن به سمت پایان نامه بشود.

اعرافی

 

فعالیت ۲۰ هزار مبلّغ طرح امین در مدارس دانش آموزی / طراحی ۳۹ برنامه مشترک حوزه علمیه و آموزش و پرورش

آیت الله علیرضا اعرافی در جمع مبلغین مدارس امین نجف آباد با تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و فرزندش امام خمینی(ره) با بیان اینکه حضرت زهرا(س) ساحت های مختلفی دارد، لذا این بانو از منظرهای مختلف برای ما الگو است، عنوان کرد: سه بانو حضرت خدیجه، حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) هر سه نقش های متفاوتی داشتند و در زمان ها ی مختلف بودند، اما هر سه بانو مدیر، نقش آفرین و راهبر یک برهه ای از تاریخ پر از بحران بودند و در قامت یک رهبر حاضر شدند.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: این سه بانو یک وجه مشترک داشتند و آنکه راهبر و پیشتاز در عرصه ای بودند که هیچ کس نبود، براین اساس آگاهی و هوشمندی و درک درست از واقعیت و حضور صحیح در صحنه و نهراسیدن وظیفه امروز خواهر و برادری است که در آموزش و پرورش حضور می یابد.

وی افزود: حوزه علمیه در عصر انقلاب باید بیش از وضعیت فعلی فعال و تأثیرگذار باشد و برای این امر باید کمرهمت بسته شود و با روحیه حسینی و زینبی اقدام کنیم و تلاش بی وقفه داشته باشیم.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: برای حوزه علمیه آینده هم اسناد راهبردی و هم برنامه پنج ساله طراحی شده است، همچنین شورای هماهنگی نهادهای حوزوی شکل گرفته و در ذیل این برنامه های راهبردی و میان مدت، ده ها برنامه مهم دیگری طراحی شده است که تهیه طرح آمایش حوزه علمیه یکی از این برنامه ها است.

وی ابراز کرد: توافق با نهادهای حاکمیتی و نقش آفرین در جامعه از دیگر برنامه ها است، در این عرصه ۵۰ رسالت و وظیفه برای حوزه علمیه تعریف شده است و برای ارتباط حوزه علمیه با صحنه های عملی و میدانی در صدد به امضا رساندن توافقات با مسئولین در لوای برنامه مشترک هستیم.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: یکی از این نهادها آموزش و پرورش است که ۳۹ برنامه مشترک طی یک برنامه پنج ساله امضا شده و توافق صورت گرفته است، طی این توافق اصرار داریم هر ساله یک الی دو هزار نفر از طلاب خواهر و برادر در آموزش و پرورش جذب و فعال شوند و در سه سال اخیر نیز این اقدام صورت گرفته، به غیر از این، طرح هایی مثل سرباز طلبه در آموزش و پروش و طرح امین را پیگیری کرده ایم.

وی با بیان اینکه در عرصه تبلیغ بیش از ۱۰ طرح به صورت ویژه پیگیری می شود که یکی این طرح ها طرح مبلغین امین است، گفت: از مبلغین امین بابت تأخیری که به دلیل نقض عهد یکی از وزارت خانه ها بود، عذرخواهی می کنیم و امسال به بیش از ۲۰ هزار مبلّغ امین دست یافتیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: تبلیغ های تعریف شده و خروجی های هدفمند جز راهبردهای حوزه علمیه است. پای طرح امین و رفع مشکلات آن ایستاده ایم، مبلغین امین توجه کنند که تربیت یک مقوله با ابعاد و اضلاع پیچیده است و علوم تربیتی یک منظومه ای از علوم مختلف است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: امروز برای حضور در مدراس و جمع نوجوانان نیازمند تفکر فلسفی و کلامی هستیم تا بتوانیم پاسخگوی بسیاری از سؤالات آنها باشیم؛ کشف دنیای درون نوجوانان که کار راحتی هم نیست یک امر لازم و ضروری است و باعث جذب نوجوانان و دانش آموزان می شود.

وی افزود: ما اگر جوانان و نوجوانان را نشناسیم نمی توانیم در درون آنها نفوذ کنیم؛ هنر شخصی در امر تربیتی یک امر لازم است، مهارت ارتباطی و سلیقه برخورد از دیگر عوامل موثر در امر تربیت است؛ بد سلیقگی نتیجه منفی در کار تربیتی دارد.

به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور مبلغین امین باید هر روز مطالعه داشته باشند و از مطالعه غافل نشوند؛ سیر مطالعاتی در امر تبلیغ ضرورت دارد، نکته حائز اهمیت این است که برای یک تربیت خوب در مدرسه آموزش و پرورش باید یک مبلغ امین، مدیر، معاونین و به ویژه معاون پرورشی با یکدیگر ید واحده بوده و هم سخن، هم عقیده و همراه برای نجات نسل امروز باشند.

وی عنوان کرد: نوجوان خوب امروز به مراتب بیشتر از نوجوانان چند دهه قبل ارزشمند است، چرا که هجمه های مختلف فرهنگی امروز غیر قابل انکار است، باید در مدارس آموزش و پرورش تیم قوی شکل گیرد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: خلاق فردی مبلغ امین از دیگر رموز موفقیت مبلغین است؛ تواضع و فروتنی در بسیاری از امور پیش برنده است و یک روحانی باید اهل تواضع و فروتنی و صبر باشد. ارتباط خوب اجتماعی و اخلاق فردی حرف اول را در نفوذ بین دانش آموزان می‌زند.

 
اعرافی

می خواهند حافظه تاریخی و هویت جوان ایرانی را بگیرند

مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب و روحانیون نجف آباد گفت: جنگ ترکیبی امروز یک اتفاق نیست و یکی از نقاط هدف در جنگ پیچیده و نرم دقیق، همه جانبه و بسیار پردامنه، گرفتن حافظه تاریخی از نسل جوان ایرانی است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: در ساخت مدرسه علمیه جامعه الامام منتظر نجف آباد، نگاه جامع و خوبی شده است و این نوع نگاه از سوی امام جمعه بسیار ارزشمند و بسیار جامع کار شده است.

افتخارات نجف آباد بسیار زیاد است

وی با اشاره به اینکه افتخارات نجف آباد بسیار زیاد است، اما دراین میان می توان به نامه امام راحل خطاب به روحانیت نجف آباد در ابتدای انقلاب اسلامی تاکید کرد، افزود: نام بردن شخصیت ها و عالمان بزرگ نجف آباد از زبان رهبر معظم انقلاب نیز از افتخارات بزرگ نجف آباد است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: درآمیختگی نام تاسیس این شهر با نام شیخ بهایی و دیگر بزرگان از افتخارات دیگر است؛ کاروان بزرگ نور و شهادت نجف آباد که متأثر از آن ۲۵۰۰ شهید و ۱۰۰ شهید روحانی در دوران دفاع مقدس و ۸۱ سردار شهید تقدیم اسلام شده از دیگر افتخارات بی بدیل است .

وی افزود: ریشه افتخارات شهرستان نجف آباد، مردم دین دار و متعهد است، لذا ضمن گرامی داشت بزرگان و شهدای عالی قدر و مفاخر حوزوی؛ در عین حال باید دانست همه این موارد به عظمت مردم نجف آباد تکیه دارد.

آیت الله اعرافی در ادامه اشاره ای به روایتی درباره شخصیت حضرت زهرا(س) کرد و گفت: طبق این روایت زمانی که رسول الله(ص) به سفر می رفتند، آخرین خداحافظی با حضرت فاطمه(س) و در زمان برگشت از سفر، اولین عهد و دیدار با حضرت زهرا(س) بود.

وی افزود: در روایتی دیگر آمده است «یا فاطمه بر تو مژده باشد تو دارای مقام شفاعت و مقام محمود هستی»؛ مقام شفاعت به انسان های کامل داده می شود و مقام محمود فقط متعلق به رسول مکرم (ص) است که گویی به حضرت زهرا (س) نیز داده شده است؛ براساس روایات و آیات متعدد قرآن کریم می توان مقام عصمت حضرت زهر(س) را به اثبات رساند؛ در سوره ضحی وعده داده شده است که حضرت زهرا(س) به مقام رضایت مطلق خواهد رسید.

حضرت زهرا(س) حلقه وصلی بود که خداوند به پیامبر(ص) داد

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان کرد: حضرت زهرا(س) حلقه وصلی بود که خداوند به پیامبر(ص) داد و با وجود او رضایت مطلق در رسول مکرم(ص) ایجاد شد؛ حلقه وصل حضرت زهرا(س) چند لایه دارد، نخست اینکه حضرت نخستین محوری است که برای رسول الله(ص) ام ابیها و برای ائمه(ع) مادر و برای حضرت امیرالمومنین(ع) نعمت تلقی می شد؛ دومین سطح مصحف فاطمه و ردای امامتی است که در دست امام زمان(عج) قرار دارد و امام راحل از این مورد در وصیت نامه خود نام برده اند.

وی عنوان کرد: سومین ساحت برای حضرت زهرا(س) می توان به عبادت آن حضرت اشاره کرد که طبق روایت در زمان محراب و عبادت، نور معرفت تا آسمان کشیده می شد؛ عالم غیب عالم نور است و در این عالم، عبادت حضرت زهرا(س) چون خورشید تابان است.

نهاد روحانیت یک نهاد هزار و چند صد ساله است

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: نهاد روحانیت یک نهاد هزار و چند صد ساله است و روحانیت به یک درخت تنومند تاریخی با پیشینه غنی وصل است و از نکات مهم برای روحانیون و حوزویان، داشتن حافظه تاریخی است. همانطور که یک فرد اگر دچار نسیان نسبت به زندگی شود، فاجعه آمیز است چنانچه یک جامعه نیز اینگونه شود آسیب دیده است.

وی با اشاره به اینکه در مسائل اجتماعی و کلان جامعه نیز اینگونه است، گفت: در جنگ احزاب، ترکیبی و شناختی که علیه انقلاب و اسلام رخ داده و در تاریخ کم نظیر است ۱۲نکته حائز اهمیت است، چرا که همه طیف هایی که با انقلاب مشکل دارند بسیج شده اند.

هیچ کس از تیررس دشمن خارج نیست

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: از سوی دیگر تلاش شده همه ابزارها علیه انقلاب در سراسر دنیا همچون اختاپوس های رسانه ای به کار گرفته شوند؛ تمام ضعف هاو نکات ضعف برای تدابیر شیطانی شناسایی شده است و همه مخاطبین از رجال گوناگون تا طبقه پایین جامعه مدنظر قرار گرفته اند و هیچ کس از تیررس دشمن خارج نیست، همه لایه های فکری، معرفتی، اجتماعی و سیاسی هدف گیری شده و در قالب منظومه قرار گرفته است.

می خواهند حافظه تاریخی و هویت جوان ایرانی را بگیرند

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: این امر براساس یک اتفاق رخ نداده است، بلکه متناسب با یک برنامه ریزی است؛ جنگ ترکیبی ۶ ضلع و ۱۰ ها برنامه دارد و یک برنامه جامع طراحی شده است، یکی از نقاط هدف در جنگ پیچیده و نرم دقیق، همه جانبه و بسیار پردامنه، گرفتن حافظه تاریخی از نسل جوان ایرانی است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: تلاش شده در ۲۰۰ سال اخیر ملیت ایران را به گونه ای در برابر هویت ایرانی قرار دهند، دوگانه سازی هویت ایرانی و اسلامی یکی از ترفندهایی است که دشمن روی آن کار کرده است؛ شهید مطهری بیش از نیم قرن پیش این مطلب را دریافته بود که دانشگاهی و متفکران ما تحت تاثیر غرب برای دو قطبی شدن هویت تاریخی قرار گرفته اند.

وی بیان کرد: تاریخ نشان می دهد ایرانی با عقل الهی از اسلام و معارف اهل بیت(ع) استقبال کرد و پایه توسعه و گسترش اندیشه اسلامی شد و هیچگاه با زور و شمشیر این امر را نپذیرفت، لذا دشمنان درصددند این حافظه تحلیلی و تاریخی را از جوان ایرانی بگیرند که این امر لازمه نفوذ در وجود جوانان است.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: گرفتن حافظه تاریخی و هویتی شیوه چند صد ساله جبهه استکبار برای نفوذ در ملت ها و سلطه بر کشورها است؛ ما هویت زدایی و گرفتن حافظه تاریخی از مردم را در آفریقا و آسیا توسط دشمنان دیده ایم.

حوزه علمیه به اصالت و سنت و هویت تاریخی خود آگاه باشد

وی ابراز کرد: باید حوزه علمیه به اصالت و سنت و هویت تاریخی خود آگاه باشد، گرچه من معتقدم تاریخ حوزه علمیه از عصر اهل بیت(ع) تا عصر غیبت صغری و سپس غیبت کبری و کاروان فقاهت یک تاریخ مستحکم و به هم پیوسته است.

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان کرد: یک ایرانی مسلمان در زمان باز کردن شناسنامه فرهنگی خود شاهد است که حضور روحانیت و حوزه های علمیه ثبت و ضبط شده؛ این روحانیون بودند که برای امت اسلامی علم و فضیلت و دانش آوردند و هویت ایران به آنان وابسته است، این هویت برای طلبه جوان و جامعه ما باید شناسانده شود.

وی تاکید کرد: قدرت تاثیرگذاری روحانیت به حدی است که در عصر سپاه مغول توسط درایت دو روحانی خوشفکر حوزوی خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی، این دستگاه مهاجم ضد فرهنگ مغول به یک دستگاه فرهنگی تبدیل شود و به سمت اهل بیت(ع) سوق پیدا کند.

هر زمان حوزه و روحانیت تضعیف شد زمینه هجوم به ایران شد

آیت الله اعرافی تصریح کرد: هر زمان روحانیت و حوزه های علمیه را تضعیف کردند و کنار گذاشته شدند، زمینه حمله و هجوم به ایران و تجزیه ایران فراهم شد، حوزه های علمیه مولد علم برای ملت و کشور بودند، این میراث در انقلاب اسلامی تجلی پیدا کرد و این حوزه به عصر انقلاب حوزه علمیه سپرده شده است.

وی در پایان تاکید کرد: حوزه های علمیه همیشه مولد علم در کشور بودند و علمای ما همواره میراث دار این مهم بودند، لذا رسالت طلاب و روحانیت بسیار سنگین است.

 
تصاویر/ دیدار اعضای شورای سیاستگذاری ستاد راهیانور نور حوزه با آیت الله اعرافی

انس با قرآن نقش مهمی در ساختمان شخصیت انسان دارد

آیت الله اعرافی در جمع نوجوانان و دانش آموزان مدرسه القرآن «ادبستان» نجف آباد اظهار کرد: حرکت در ساحت قرآن توفیق الهی است. براساس تحقیقاتی که انجام شده است، نشان می دهد کسانی که در نوجوانی و کودکی با قرآن مأنوس هستند، از نظر روحی، اخلاقی و رفتاری متفاوت هستند.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: این تحقیق در برخی از کشورهای اسلامی مثل مصر نیز اثبات شده است؛ انس با قرآن از دوره کودکی تا جوانی نقش مهمی در ساختمان شخصیت انسان دارد.

وی خاطرنشان کرد: حضور در ساحت قرآن از کودکی و نوجوانی نعمتی فوق تصور انسان است؛ باید به خانواده شما دانش آموزان بابت حضور نوجوانان در محضر قرآن در دنیایی که هجمه های فرهنگی خارج از تصور است، تبریک گفت.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: در همه کره زمین و سراسر عالم فقط یک کتاب بوده که عین آنچه بر پیامبر(ص) اسلام نازل شده است در دست ما قراردارد و آن چیزی جز قرآن کریم نیست؛ ما در این عرصه مدعی هستیم و باید قدر آن را دانست .

مدیر حوزه های علمیه کشور ابراز کرد: برای بشریت امروز کلام خداوند فقط در قالب قرآن مجید وجود دارد؛ قرآن کریم هم ظاهر و هم باطنی دارد؛ در روایت آمده است، همه علوم در قرآن وجود دارد و آیینه ای است که همه عالم درآن جلوه گر است.

وی اظهار کرد: خداوند دو جا به صورت کامل تجلی کرده است، نخستین تابلویی که خداوند با همه وجود در آن تجلی کرده قرآن کریم و دوم شخص پیامبراکرم(ص) است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: عمر ما امانت خداوند است و اوج عمر سن نوجوانی و جوانی است، بنابراین اوج گیری انسان در سنین نوجوانی و جوانی رقم می خورد که پایه شخصیت در این سن ساخته می شود، لذا اینکه در این اوج سن خود با قرآن کریم، اخلاق و معنویت مأنوس باشید، بسیار ارزشمند است.

وی ابراز کرد: انسان هوشیار کسی است که فرصت ها را تشخیص می دهد، فرصت را خوب استفاده می کند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند؛ نوجوانان این مدرسه دارای این خصلت ها هستند.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: شاخصه مقبول مدرسه القرآن ادبستان این است که گامی جلوتر از حفظ قرآن برای نوجوانان برداشته و به سمت بهره مندی از مفاهیم قرآنی و قرائت قرآن و تجوید رفته است.

 
م/

فاطمه(س) یک رهبر و انسان کامل در همه قلمروهاست/ عده ای درصدد القای الگوی باطل زن غربی اند

آیت الله علیرضا اعرافی در جمع بانوان فاطمی نجف آباد در حسینیه حضرت فاطمة الزهرا (س) اظهار کرد: درباره حضرت زهرا (س) سخن گفتن هم آسان و هم مشکل است؛ آسان است چون در منابع روایی شیعه و سنی درباره حضرت زهرا (س) و عبادت، معرفت، علم و دانش، عصمت و نقش اجتماعی حضرت مطالب بسیاری داریم؛ مشکل از آن جهت است که این بانو چنان قله های معرفت و علم را در نوردیده که رسیدن به آن بسیار مشکل است .

مدیر حوزه های علمیه کشور در توصیف مقام بلند عرفانی حضرت زهرا (س) به روایتی درباره سلام رساندن خداوند به حضرت زهرا(س) در زمان رحلت مادرش و غم حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: مقام عرفانی حضرت زهرا(س) به اندازه ای بالا بود که خداوند از طریق فرشته به او پیام رساند.

وی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) عمر کوتاهی دارد، ولی این ۱۸ سال به اندازه صدها سال ارزشمند است؛ تا دنیا هست، حضرت زهرا(س) درس آموز عبادت بشریت است. علم حضرت به اندازه ای بود که صحابه حضرت رسول الله(ص) مقابل حضرت زانو می زنند و علم و حکمت را می آموختند؛ این مقامی زنی است که اسلام برای بانوان قائل است.

وی افزود: حضرت زهرا (س) در عبادت به اندازه ای پیش رفته بود که در زمان نماز و در محراب نور معرفتش به آسمان ها بلند می شد. این دختر جوان در زمان ورودش به منزل همسر به تعبیر مولا علی (ع) اینگونه است که می فرماید «حضرت زهرا (س) بهترین یاور من در اطاعت از خداوند است».

آیت الله اعرافی عنوان کرد: رابطه حضرت زهرا(س) با رسول الله(ص)، مولا امیرالمومنین(ع)، فرزندان و صحابه رسول الله(ص) در همه امور الگوی بی بدیل است؛ تقوا، زهد، پارسایی، حجاب و عفاف و ... تنها بخشی از شخصیت حضرت بود؛ این بانوی دو عالم پس از رحلت رسول‌الله در قامت یک رهبر ظاهر شد و در سخت ترین شرایط سیاسی و اجتماعی راهبری کردند و تحول ایجاد کردند.

وی ابراز کرد: فاطمة الزهرا(س) یک رهبر و انسان کامل در همه قلمروها است؛ امروز کسانی خواهان هستند که الگوهای باطل غربی را برای زن مسلمان القاء کنند؛ زن مسلمان دارای الگو و مدل تربیتی و اجتماعی است و زنان جامعه ما همواره پیشران عرصه تربیتی و معرفتی بوده اند.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: افرادی نمی خواهند الگوی زهرایی برای مقام زن مسلمان به دنیا عرضه شود؛ بدون شک بر زنان جامعه فرض است که هم در منازل و هم در سطح جامعه این الگو را تبیین و ترویج کنند.

 

ارسال نظرات