۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۷۲۷۸۸۷
حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی تأکید کرد؛

ضرورت کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی

ضرورت کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی
مازندران - نماینده ولی فقیه در مازندران بر ضرورت کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی تأکید کرد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در دیدار معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی با اشاره به این که یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم ابلاغ قانون الگوی کشت است، گفت: البته مصوبه آن متعلق به سال های گذشته بوده که آقای رییسی آن را احیا کردند که امیدواریم بدنه اجرایی در اجرا و عملیاتی کردن این ابلاغیه موفق باشد‌.

وی با بیان این که متاسفانه به جای ارزان شدن تولید، مولود ارزان شده است، عنوان کرد: وضع بازار مرکبات و مسأله برنج که قبلاً هم مطرح بود بسیار نابسامان است؛ این پیام را به وزیر محترم داشته باشید چرا که ما از برپایی جشنواره مرکبات در کرمان تعجب کردیم، چگونه می‌شود، آنجا که قیمت مرکبات بالا است، اینجا ارزان است، البته ما با طنز گفتیم لازم است اینجا هم سوگواره مرکبات برگزار شود‌.

امام جمعه ساری با تأکید براین که باید به سمت کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری حرکت کنیم، تصریح کرد: تحقق این مسأله نیاز به دو کار مهم دارد، نخست توجه به حوزه تحقیقات، به ویژه دانش بنیان شدن کشاورزی‌ که مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال به این موضوع تاکید داشتند، که الحمدلله در مازندران در حوزه تحقیقات کشاورزی ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی وجود دارد که باید به آنها توجه بیشتر شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی با اشاره به چشم داشت برخی اشخاص سود جو از زمین های کشاورزی، خاطرنشان کرد: متأسفانه این مسأله مورد توجه برخی دستگاه ها نیز قرار دارد که انتظار داریم در حفظ سرمایه‌های ارضی مراکز تحقیقات توجه جدی صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید براین که در الگوی کشت باید به نوع کشت متناسب با هر اقلیم و سرزمینی توجه شود، ادامه داد: اقلام و ارقام مورد کشت باید علمی تحقیقاتی و با کیفیت باشد، پس به نوع کشت و هم نوع اصلاح شده و ارتقا شده باید توجه شود.

امام جمعه ساری با بیان این که مازندران شایستگی‌های زیادی در زمینه های محصولات باغی و کشاورزی و دامی دارد، تصریح کرد: متأسفانه ما در رابطه با توزیع و صادرات بسیار ضعیف هستیم، علاوه بر اینکه در زمینه آب هم مشکل داریم، در این راستا اندیشکده تحقیقاتی امنیت آب تشکیل شده است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید براین که باید به سمت توجه و حفظ آب و الگوی کشت متناسب با مصرف آب متوسط و زیر متوسط پیش برویم، ادامه داد: مراکز تحقیقاتی به ارقامی از کشت هایی که به آب کمتری رسیدند به‌خصوص در خوزستان که باید در اینجا ترویج شود، از طرفی جامعه روحانیت ما هم کشاورز و هم کشاورز زاده هستند که می توانند بازوان خوبی در این خصوص باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی افزود: همه ما موظف هستیم که از نهاد بابرکت کشاورزی که همه چیز ما اعم از امنیت غذایی و کشاورزی به آن وابسته است حمایت کنیم.

امام جمعه ساری با گلایه از نبود صنایع تبدیلی در مازندران، استقرار این نوع صنایع در استان را یک ضرورت مهم دانست و خاطرنشان کرد: باید در دولت سیزدهم به این مسأله به عنوان اولویت نخست توجه کنیم، امیدواریم به پیش بینی هایی که در رابطه با رشد بهره‌وری هشت درصدی وجود دارد برسیم.

نماینده ولی فیه در مازندران با تأکید بر این که کشاورزی باید به سمت الگوهای علمی و کم هزینه سوق داده شود، افزود: با توجه به وجود بسترهای آماده جهت صادرات محصولات کشاورزی در مازندران نظیر فرودگاه، ریل، دریا و بندر، اما متأسفانه صادرات اندکی داریم که باید به این مسأله توجه ویژه شود./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات