۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۷۲۸۲۰۲
رئیس مرکز خدمات حوزه‌:

۵۰ هزار طلبه فاقد مسکن هستند

۵۰ هزار طلبه فاقد مسکن هستند
اصفهان _ رئیس مرکز خدمات حوزه گفت: حوزه‌ در طول تاریخ منشأ خدمات و برکات بسیاری بوده و امانتی ارزشمند است که به دست ما رسیده و باید برای کاربردی کردن تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید جمال‌الدین میرمحمدی رییس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور در آیین تکریم و معارفه جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان و مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه اصفهان، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در طول تاریخ منشأ خدمات و برکات بسیاری بوده است، گفت: حوزه علمیه امانتی ارزشمند است که به دست ما رسیده و طبیعی است که در کاربردی کردن و اجرایی کردن میراث مبارکی که به ما رسیده است تمام تلاش خود را به کار ببندیم.

وی در ادامه افزود: در حوزه معارف و علوم اسلامی حق مطلب ادا شده اما رسالت ما این است که این معارف را در حوزه علوم انسانی اشراب کنیم. متاسفانه در حوزه علوم انسانی که در کشور ما تدریس می‌شود، شاید در بخشی از حوزه‌های علمیه هم تدریس بشود ما کوتاهی کردیم و این علوم انسانی هنوز نسخه برداری از علوم غربی است و اسلامی سازی آن رسالت مهم حوزه علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی نقد و تحلیل منصفانه در جهت حل مسائل و مشکلات حوزه را از دیگر رسالت‌های حوزه های علمیه برشمرد و اظهار کرد: انتظارات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشته باشیم. مطرح شدن بیانیه گام دوم انقلاب و جهاد تبیین از سوی رهبر معظم انقلاب رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند و باید عنایت ویژه داشته باشیم که توجهی خاص به مأموریت و رسالت خودمان داشته باشیم.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۰ این برکت عظیم توسط رهبر معظم انقلاب شکل گرفت، به اتفاق مراجع تقلید به من فرمودند که اگر تدبیر رهبر معظم انقلاب در تشکیل مرکز خدمات نبود وضعیت طلاب و روحانیون امروز مشخص نبود. همه پرداختی‌های ما به طلاب و روحانیون و اساتید و فضلای حوزه علمیه از همه اقشار جامعه پایین‌تر و حداقلی است.

وی هدفمندی خدمات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور را دستاوردی مهم برشمرد و تصریح کرد: تسهیل و گسترش روند هجرت از قم از سوی طلاب و بالا بردن اشتیاق تحصیل، تدریس و تحقیق طلاب و روحانیون را از دستاوردهای طرح هدفمندی باید دانست. یکی از برنامه‌هایی که شروع کردیم ایجاد یک هزار واحد مسکونی در سراسر کشور است و امسال ۲۵۰۰ واحد مسکونی را برای طلاب تثبیت خواهیم کرد. نیاز استان اصفهان حدود ۱۳۰۰ واحد مسکونی است و در سطح کشور شاهد هستیم ۵۰ هزار طلبه فاقد مسکن هستند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی مسأله درمان را از مهمترین مشکلات طلاب در کنار مشکل مسکن عنوان کرد و گفت: بنا داریم که در سال آینده خدمات بیمه‌ای طلاب را افزایش بدهیم و در شرایط دشوار اقتصادی کنونی باری از دوش طلاب برداریم. در تلاش هستیم که تمرکز خدمات مرکز خدمات به روی طلاب در حال تحصیل باشد چرا که معیشت استاد حوزه علمیه و مبلغین باید بر عهده حوزه‌های علمیه و نهادها و سازمان‌های فرهنگی تبلیغی است. مشکلات معیشتی باعث کاهش تمرکز طلاب به روی فعالیت‌های علمی، تحقیقی و تحصیلی شده است.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه خالی بودن بیش از نیمی از مساجد کشور و بسنده کردن برخی مساجد به تنها یک وعده نماز در برخی مساجد را از دیگر مشکلات کشور دانست./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات