۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۷۲۸۴۳۱
حجت الاسلام سلمانی آرانی مطرح کرد؛

نقش ممتاز عالمان دینی در بینش و بصیرت

نقش ممتاز عالمان دینی در بینش و بصیرت
اصفهان - حجت الاسلام سلمانی آرانی نقش ممتاز عالمان دینی در بینش و بصیرت را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: آیت الله سید محمد حسین رضوی یکی از علمای طراز اول است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام حبیب الله سلمانی آرانی صبح امروز در نشست هم اندیشی بازشناسی مخطوطات کتابخانه و دارالتبلیغ حضرت آیت العظمی رضوی کاشانی(ره) همراه با آیین پنجاهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله آقا حسین دربندی‌ آرانی گفت: نقش ممتاز عالمان دینی در بینش و بصیرت بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه آیت الله سید محمد حسین رضوی یکی از علمای طراز اولی است که یازدهم محرم الحرام ۱۲۹۱ هجری قمری در خانواده‌ای مذهبی روحانی دردارالمومنین کاشان متولد شد، یادآور شد: ایشان پس از تحصیلات حوزوی در کاشان از محضر علمایی همچون ملا حبیب الله شریف، حاج محمد حسین نطنزی، میرزا محمد حسین نراقی، حاج میرزا ابوالقاسم نراقی و سید محمد بروجردی و کسب فیض کرد.

مولف کتاب مفاخر آران و ابرار کاشان ادامه داد: آیت الله سید محمد حسین رضوی کاشانی سپس جهت تکمیل دروس خود به اصفهان رفته و از محضر اساتیدی همچون جهانگیرخان قشقایی محمدباقر درچه‌ای و دیگر علما بهره وافر برد و سپس به شیراز و از آنجا رهسپارخراسان شد و در این دو شهر از محضر اساتید مشهور آن زمان بهره برد و از آنجا رهسپار نجف اشرف شد و از محضر مرحوم محمد کاظم هروی خراسانی و سید محمد کاظم یزدی بهره وافر برد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کاشان نیر با تقدیر از برگزار کنندگان این آیین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان خود را موظف به تکریم و بزرگداشت مفاخر علمی فرهنگی منطقه غنی کاشان می‌داند و بر این اساس از برپایی چنین برنامه‌هایی استقبال می‌کند.

وی افزود: حمایت مادی و معنوی از انتشار آثار عالمان و فرزانگان و همچنین پایان نامه‌های مرتبط در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان است.

سیف الله امینیان معاون سابق سازمان میراث فرهنگی کشور نیز با اشاره به کتاب‌های نفیس موجود در کتابخانه و دارالتبلیغ آیت الله رضوی گفت: تصحیح نسخ خطی و بسیاری آثار فاخر در این کتابخانه کمک بزرگی در ترویج فرهنگ غنی اسلام دارد.

وی به اثر در دست انتشار در زمینه فرهنگ کاشان اشاره کرد و گفت: منطقه بزرگ فرهنگی کاشان با عالمان و دانشمندان و ادیبان بزرگ، حق ممتازی به فرهنگ این مرز و بوم دارد.

به گفته وی آیت الله رضوی کاشانی به آیت الله العظمی مرعشی نجفی، آیت الله امامی کاشانی و آیت الله العظمی آقا حسین دربندی معروف به افتخارالاسلام اجازه روایی داد.

در ادامه مجید زجاجی استاد حوزه و دانشگاه نیز به زوایای مختلف حیات ۹۴ ساله حضرت آیت الله رضوی کاشانی اشاره کرد و گفت:داین عالم بزرگ بعد از مسافرت به کشورشهر‌های بمبئی و کراچی هندوستان و فراگرفتن علوم غریبه نزد اساتید فن به کاشان مراجعت و موفق به کسب اجازه از حضراتی همچون ملا حبیب الله شریف آخوند ملامحمد کاظم و دیگر علما شدند و تا پایان عمر به تدریس و ترویج شعائر اسلامی و تالیف در رشته‌های مختلف علوم پرداختند.

مولف کتاب نگاهی به زندگانی آیت الله رضوی کاشانی ادامه داد: آثار این عالم همچون رساله عملیه، کتاب اسکندریه، مدارک النحو، مفتاح السرائر در علم رمل، مفتاح الشدائد در علم جفر، الجواهر فی القواعد و العجائب که برخی از آثار ایشان امروزه در اکثر حوزه‌های علمیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: سرانجام آن فقید سعید پس از ۹۴ سال زندگی افتخار آمیز همراه با عبادت و بندگی خداوند و مجادت با نفس هشتم فروردین ماه ۱۳۴۵ هجری شمسی در کاشان دعوت حق را لبیک گفت و پیکر پاک معظم له در صحن و سرای چهل تن در جوار کتابخانه ایشان مدفون و روح بزرگ آن یگانه عصر قرین رحمت الهی شد.

در پایان، این نشست به دلیل اینکه آیت الله رضوی کاشان به ۲۷واسطه به امام هشتم شیعیان حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) منتسب است با حضور خادمان کانون خدمت رضوی و پرچم آستان مقدس آن امام همام عطر رضوی گرفت.

لازم به ذکر است، در این مراسم که با حضورمیثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام میثم امین پور مدیر حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) آران و بیدگل، روح الله دهقانی مستشاردادگاه کیفری یک اصفهان و سایر مسؤولان از بیش از ۳۰ نفر فرهیختگانی که در زمینه تألیف، تحقیق، مرمت و نشر آثار این عالمان فرزانه نقش داشتند با لوح و هدایایی تجلیل شد.

لازم به ذکر است، از عالمان خدوم و ادیب و دارایِ اجازه رواییِ مکتوب و منظوم از آیت‌الله العظمی سید محمد حسین رضوی کاشانی(ره) صبح امروز با حضوراندیشمندان، محققان و خانواده این دو عالم ربانی در کتابخانه و دارالتبلیغ آیت‌الله العظمی رضوی کاشانی چهل تن کاشان برگزار شد.

محمدحسین چاوشی

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات