۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۷۲۸۴۵۵
امام جمعه موقت کاشان:

عامل اصلی بسیاری از گناهان ضعف در معنویت است

عامل اصلی بسیاری از گناهان ضعف در معنویت است
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: عامل اصلی بسیاری از گناهان در جامعه ضعف معنویت و اختلاس و فساد ناشی از ایمان ضعیف انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در ادامه تفسیر آیه ۲۷ سوره مبارکه ابراهیم که در مسجد آیت الله رضوی برگزار شد، گفت: از آنچه خداوند برای انسان تعیین کرده رزق و روزی حلال است.

وی با اشاره به تنوع رزق خدا، افزود: رزق تنها مربوط به مسائل مادی نیست شامل همه توفیقات و معنویات و امور مادی و غیر مادی همچون گرفتن روزه، زیارت ائمه معصومین(س)، نماز شب، تلاوت قرآن، سلامتی، آبرو و اعتبار اجتماعی، قدرت، نفوذ کلام، استعداد، مال و ثروت می‌شود.

حجت الاسلام اسلامی تبارادامه داد: اگر تأکید خداوند به رزق و آنچه که خداوند به انسان داده رزق حلال است و منظور از رزق حلال اموالی که در اختیار انسان به صورت امانت خدا قرار دارد.

وی با با بیان اینکه انسان نه تنها خود را باید بنده خدا بداند بلکه آنچه را که هم در اختیار دارد از خدا بداند، افزود: اگر انسان اعتقاد به بندگی خدا داشته باشد و آنچه را که دارد از خدا است، دست او در انفاق کردن نخواهد لرزید و بخل نخواهد داشت.

امام جمعه موقت کاشان گفت: تفکرمال خود است تفکر قارونی است که ثروت را از خود و از تلاش خود می‌دانست و با وجود ثروت زیاد از پرداخت زکات خود داری کرد و در مقابل خدا ایستاد تا منجر به نابودی او شد.

حجت الاسلام اسلامی تبار با تأکید برعدم افراط و تفریط در انفاق، افزود: برای انقاق باید میانه روی داشت و از افراط و تفریط در انفاق خودداری کرد.

وی با اشاره به اینکه اسلام با افراط و تفریط مخالف است، اما با میانه روی موافق است، گفت: اسلام نخست تأکید بر نماز و در ادامه تأکید بر انفاق دارد چرا که برخی امور نیازمند قدرت بدنی و برخی امور نیاز به قدرت روحی و نیازمند شجاعت روحی است.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: انسان برای انفاق به دیگران نیازمند پشتوانه روحی و شجاعت و بریدن از مال و ثروت است و کسانی در این عرصه موفق هستند که دارای اعتقاد به آخرت و معنویت بالایی هستند.

وی ادامه داد: شجاعت روحی و قدرت روحی در گرو اقامه نماز واقعی است و برای مقابله با گناه و انجام واجبات و پرهیز از محرمات باید دارای معنویت قوی بود.

به گفته وی عامل اصلی بسیاری از گناهان در جامعه ضعف در معنویت بوده و اختلاس و فساد ناشی از ایمان ضعیف انسان است.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه انفاق نباید حتما آشکار یا پنهان باشد، گفت: انفاق کردن وابسته به شرایط است گاهی برای حفظ کرامت افراد انفاق باید پنهان باشد و گاهی نیز برای تشویق دیگران به انفاق، باید آشکار باشد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات