۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۷۲۸۵۰۸
مسئول دبیرخانه گروه های جهادی حوزه:

کار جهادی جزء شئون ذاتی طلبگی است

کار جهادی جزء شئون ذاتی طلبگی است
حجت الاسلام علیخانی با اشاره به شناسایی بیش از ۱۴۷۰ گروه جهادی در حوزه علمیه، به تبیین جایگاه و رسالت گروه‌های جهادی پرداخت.

حجت الاسلام علیخانی، مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه کشور در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد گروه های جهادی حوزوی در سطح کشور مطرح کرد: امروز بحمدالله در بین حوزه‌های علمیه و طلاب دانش‌آموخته سراسر کشور، ۱۴۷۰ گروه جهادی حوزوی تشکیل و شناسایی شده‌ است و همه این عزیزان در طول سال به‌صورت داوطلبانه به ارائه خدمات امدادی و جهادی به مناطق کم برخوردار در کشور یا در سطح حاشیه شهرها و مراکز افراد آسیب‌پذیر همچون بهزیستی و مراکز اعتیاد، خدمات‌دهی داشته و در ایام وقوع حوادث غیرمترقبه مثل سیل،زلزله و کرونا نیز نقش‌آفرینی های ویژه‌ای دارند.

وی با بیان این که اکنون در یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم هستیم، ابراز کرد: تاریخ هزارساله روحانیت پر از اسناد و سوابقی است که علما در بلاد مختلف در بین مردم و با غم و غصه‌های مردم و سختی‌های آن‌ها همراه بودند و در ۱۰۰ سال گذشته، مخصوصاً در دوران 44 ساله انقلاب اسلامی این مهم بیشتر به چشم آمده و تجلی بیشتری پیدا کرده است.

مسئول دبیرخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه کشور با اشاره به شئون مختلف روحانیت در طول تاریخ گفت: همواره در طول تاریخ روحانیت، شأن علمی روحانیون پررنگ بود و البته شأن تبلیغی و ترویجی روحانیت در ایام مختلف سال مورد تأکید و از طرفی مورد شناخت مردم نیز بوده‌است و آن چه در دهه‌های اخیر و یا سده اخیر به‌خوبی مطرح شد شأن انقلابی و سیاسی روحانیت بود که از زمان مشروطه به بعد، به خوبی مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: اما نکته قابل توجه این است که همواره در طول تاریخ، بخش مهمی از شئون روحانیت محل شبهه قرار گرفته و آن این است که آیا روحانیت کار مهم تری ندارد و اساساً این امور خدماتی و جهادی، جزء وظایف و شئون روحانیت است یا خیر؟ که باید در جواب گفت قطعاً یکی از شئون روحانیت همین کارهای جهادی است و سابقه روحانیت در خصوص حرکت‌های جهادی گواهی بر این مدعاست؛ همان طور که مسئله خدمت رسانی به خلق، در سیره اهل بیت(ع) نیز به وفور مشاهده می شود.

حجت الاسلام علیخانی با طرح مسئله طریقی یا موضوعی بودن کار جهادی برای طلاب گفت: در بین اساتید، صاحب‌نظران و دلسوزان حوزوی گاهی محل بحث است که خدمات جهادی اجتماعی از جمله ساخت‌وسازها و فعالیت‌های امدادی و جهادی، جایگاه طریقی برای کارویژه‌های روحانیت دارد یا خود به‌عنوان غرض نیز مدنظر باید قرار بگیرد و به نوعی وظیفه روحانیت برشمرده شود که در این خصوص دیدگاه ما، رأی و نظر دوم است و آن‌چه که مدیر محترم حوزه‌های علمیه بیان داشته‌اند این است که خدمات‌رسانی‌های اجتماعی علاوه‌ بر جایگاه طریقی برای دستیابی به سایر اهداف روحانیت همچون تبیین معارف، شأنی ذاتی برای طلبه بما هو طلبه نیز دارد.

وی با مرور رهنمود های مقام معظم رهبری ابراز داشت: فارغ از ذاتی یا طریقی بودن این مسئله، کار های خدماتی جهادی ثمرات فراوانی برای طلاب و حوزه‌های علمیه دارد به گونه ای که باعث تربیت جهادگران در میدان خدمت می شود و باید یادآور شویم رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۵ سه مأموریت مهم برای طلاب بیان نمودند که علاوه‌بر هدایت دینی و هدایت سیاسی، خدمت ‌رسانی اجتماعی همچون ساخت‌وساز مدارس و بیمارستان‌ها و حضور در حوادث را نیز در بر می گیرد. همچنین رهبر معظم انقلاب در یکی از فرمایشاتشان اشاره داشته‌اند به این‌که اگر روزی مدیر مدرسه علمیه‌ای باشم در سال ۱ ماه طلاب را به جهاد سازندگی می‌برم تا روح انقلابی در دل طلاب زنده و احیا بماند.

حجت الاسلام علیخانی با اشاره به کارکردهای مختلف کار جهادی افزود: اولین فایده کار جهادی، همین تاثیرات فیزیکی است که ما میبینیم و برای مردم سودمند است. مورد دیگر هم بُعد تبلیغی مسئله است که مطمئنا بیشتر از تبلیغ لسانی تاثیر دارد اما آن مطلبی که فراتر از همه این ها است و مقام معظم رهبری هم روی آن تاکید کردند، جایگاه تربیتی این کار است به طوری که ایشان فرمودند: «جوانان را به اردوی جهادی ببرید تا تربیت شوند و ساخته بشوند».

وی افزود: و ما باید بدانیم که کار جهادی، پیش از آن که خدمت به دیگران باشد، خدمت به خود جهادگر است و به نظر بنده این همان کارکرد تربیتی ای است که حوزه علمیه به شدت به آن نیاز دارد و مطابق با همین مطلب، آیت الله اعرافی  نیز در زمانی که عمامه طلاب را می انداختند گفت: «عبای ما فرش زیر پای مردم است» و این همان روحیه با مردم بودن و با مردم زیستن و به طور کلی، طبیب دوّار بطبه بودن است نه این که طلبه ای بعد از تحصیل در علوم حوزوی احساس کند که سرور مردم است بلکه خادم مردم است. و ما باید بدانیم که این روحیه تنها در میدان جهاد به دست می آید.

حجت الاسلام علیخانی با بیان برتری تبلیغ عملی نسبت به تبلیغ لسانی گفت: حضرت امیر المومنین(ع) فرمودند: الانسان عبید الاحسان یعنی انسان بنده احسان است و مقام معظم رهبری نیز فرمودند «شما اگر به روستا بروید اگر درس قرآن هم ندهید، خود حضور طلبه جوان در روستا، مصداق قرآن است» اما متاسفانه الان با از این مطلب غافل شده ایم و دشمنان ما از همین روش استفاده می کنند مثل بهائیت که از شیوه محبت و خدمت استفاده می کند و آمریکا که با تشکیل سازمانی به ارائه خدمات اجتماعی می پردازد و هدفش تطهیر چهره خودش است.

در پایان، مسئول دبیخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه کشور با تاکید بر لزوم ایجاد آشتی بین روحانیت و مردمی که نسبت به ما بدبین شده اند، گفت: همانطور که رهبر انقلاب فرموده اند، اساسا جهاد تبیین ما از جنس عمل است و ما با فعالیت جهادی، علاوه بر محرومیت زدایی، می توانیم بدبینی ای که به خاطر عملکرد برخی از هم لباسی های ما در ذهن برخی به وجود آمده را از بین ببریم.

ارسال نظرات