۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۷۲۹۲۶۱
نماینده ولی فقیه در لرستان:

ویژگی مردم افغانستان مبارزه با استعمار و ایستادگی در مقابل ابرقدرت ها است

ویژگی مردم افغانستان مبارزه با استعمار و ایستادگی در مقابل ابرقدرت ها است
حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی، با اشاره به ویژگی های کشور افغانستان گفت: ویژگی مهم مردم افغانستان مبارزه با استعمار، متجاوزان و ایستادگی در مقابل ابرقدرت ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی در دیدار رئیس دانشگاه بدخشان افغانستان به مراه معاونین و اعضای هیئت علمی دانشگاه و رابط دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه که در دفتر امام جمعه خرم آباد برگزار شد، گفت: ایران و افغانستان دو کشوری هستند که روزی یک جغرافیا داشتند به لحاظ تقسیماتی یک مجموعه بوده اند و اکنون نیز دین و زبان و فرهنگ و آداب و رسوم مشترک دارند، اینها مواردی هستند که جسم ها و جان ها را به هم نزدیک می کند.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به سیره سیاسی حضرت امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب افزود: سرنوشت ملت مبارز و مجاهد افغانستان همیشه برای مردم ایران و امامین انقلاب اسلامی ایران مهم بوده است، در آن زمانکه جنگ تحمیلی بر ما تحمیل شد معادلات سیاسی و نظامی ایجاب می کرد که به دنبال نجات کشور و مردم خود باشیم، اما امام راحل ما همان موقع در آن شرایط سخت و دشوار تجاوز شوروی سابق به افغانستان را محکوم کردند.

وی ادامه داد:  در آن دوران مستشاران نظامی ما در آنجا حضور داشتند، برخی از رزمندگان ما از نیروهای مسلح از افغانستان حمایت کردند و برخی از برادران ما نیز در آنجا به شهادت رسیدند و از جنگی که ده‌ها کشور از آن حمایت می کردند سیاست جمهوری اسلامی این بود که از ملت مظلوم افغانستان دفاع نماید.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با بر شمردن خصوصیات خوب مردم افغان در ادامه گفت: ملت افغانستان خصوصیات منحصر به فردی دارند؛ آنها ظرفیت های خوبی برای پیشرفت و توسعه و ارتقای فرهنگی و دینی دارد.

وی عنوان کرد: افغانستان جمعیت فوق العاده جوانی دارد و این خود یک ثروت عظیم محسوب می شود آمار و اطلاعاتی که در دست هست نشان می دهد  ۶۸ درصد از مردم افغانستان جوان هستند، هر تغییر و تحول و جهشی بخواهد صورت بگیرد باید از طریق همین نیروی انسانی صورت بپذیرد.

امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه تحصیل و تهذیب و تعلیم و تربیت جوانان افغان که در خارج و داخل کشور افغانستان هستند نعمت بزرگی است، افزود: افرادی که در خارج از افغانستان رشد و تعالی داشته‌اند و به درجات علمی رسیده اند، باید برای کمک به مردم خودشان برگردند و خدمت کنند و باعث رشد و ترقی دیار خود شوند.

وی اظهار داشت: در کمتر کشوری هست که تنوع و گوناگونی فرهنگی زبانی مذهبی قومی نژادی داشته باشد افغانستان غیر از این حتی به جهت آب و هوا جنگل ها مراتع و دشت ها کوه و بیابان برخوردار است تنوع جغرافیایی دارد، که این هم در جایگاه خود یک موقعیت منحصر به فردی است.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با اشاره به اینکه این کشور بناهای تاریخی، دینی و باستانی قابل توجهی دارد که این خود یک ثروت مادی معنوی بشمار می رود، گفت: سومین خصوصیت مهمان نوازی افغانی هاست با اینکه جنگ های طولانی داشته و کشوری جنگ زده هستند و تاثیرات مخربی را در جای جای این کشور گذاشته ولی مردم افغانستان به عنوان مردمی مهمان نواز و خونگرم شناخته شده اند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از خصوصیات مردم افغانستان که مثل آفتاب می درخشد تاریخ طولانی مبارزه مردم افغانستان با استعمار و متجاوزان و ایستادگی در مقابل ابرقدرت و مقاومت در برابر آنان بوده است، عنوان کرد:  شخصیتی مثل احمد شاه مسعود را تاریخ فراموش نخواهد کرد، سربازان و دلاورانی از برادران اهل تسنن و تشیع از چهره های خادم و  خدوم و خدمتگزار فراموش نخواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی گفت: این جزء برجستگی های مردم افغانستان است که هیچ گاه زیر بار ظلم و ستم نرفتند، فروپاشی شوروی به نوعی در اثر مقاومت مردم افغانستان بود.

وی در خصوص تهاجم فرهنگی اظهارکرد: لازم است که گروهی از اندیشمندان افغانستانی در قالب گروه های اندیشه ورز تاریخ ایران اسلامی را مطالعه کنند نقاط قوت پیروزی ایران اسلامی و راه های رسیدن به آنها را  استخراج کنند و در حرکت های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دینی از آن به نحو مطلوب استفاده نمایند و در عین حال سعی کنند که نقاط ضعف و کاستی های که بوده از آن پرهیز کنند.

امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه مردم افغانستان مردمی هستند که پایبند به اصول و فروع دین؛ مذهب و شریعت هستند سعی شود که این پایبندی حفظ شود خصوصاً در مسائل فرهنگی اهتمام کافی را داشته باشند، عنوان کرد: قطعاً با کمک علما و اندیشمندان آن دیار با سرعت هرچه تمام تر میتوانید به قله های ترقی و پیشرفت و توسعه همه جانبه دست پیدا کنید.

وی با اشاره به استعمار چند ساله کشور افغانستان خاطرنشان کرد: در طول این چند سال خون های زیادی از مردم مظلوم افغانستان به واسطه ظلم و اشغال این کشور ریخته شده است و جوانان و خانواده های زیادی به درجه رفیع شهادت نائل شده اند یا جانباز و مصدوم شدند، بطوریکه آثار جنگ را بر جسم و جان خودشان دارند؛ لذا باید به گونه ای سرنوشت این کشور رقم بخورد که مردم به آن آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و دینی خودشان برسند.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان کرد: ما از اینکه در کنار ملت و مردم شریف افغانستان هستیم مسرور و خوشحالیم و قطعاً سُرور آنها مایه خوشحالی ما و سختی ها و گرفتاری های آنها نیز باعث ناراحتی ما خواهد بود./9451/

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات