۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۷۲۹۴۷۴

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر
در اختتامیه جشنواره فیلم فجر اتفاقات جالبی افتاد؛ از مهمترین آن می‌توان به صحبت‌های متفاوت رئیس سازمان سینمایی بود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد. جشنواره‌ای که به دلیل حاشیه‌سازی‌ها از سمت عده‌ای در ماه‌های اخیر، تحت تأثیر قرار گرفته بود،‌ اما اجرای موفقی را پشت سر گذاشت. 

مجری اختتامیه، محمدرضا شهیدی‌فرد چهره توانمند اجرا بود که سال‌هاست این مراسم مهم را اجرا می‌کند. از این جهت تبدیل به مرد کهنه‌کار این جشنواره شده و شاید بد نباشد که سیمرغ بلورین بهتری مجری اختتامیه را هم به آقای شهیدی‌فرد بدهیم.

شهیدی‌فرد مجری برنامه با کنایه نسبت به فضاسازی‌ها و غائبان جشنواره خطاب به مجتبی امینی گفت‌: آقای امینی در صحبت‌هایشان به برخی از این نیامده‌ها اشاره کرد. ناراحت نشوید و خم به ابروی خود نیاورید زیرا همه‌چیز به زودی درست خواهد شد و برمی‌گردند. برخی از استراحت‌ها هم این‌طوری است و خم به ابرو نیاورید.

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

جهانگیر الماسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که میهمان ویژه اختتامیه جشنواره فیلم فجر بود در مقابل دوربین تسنیم قرار گرفت و گفت: جشنواره فیلم فجر جشنواره مردم ایران است. به آنهایی که فضاسازی کردند کاری ندارم. با آنهایی که نقش خودی بازی می‌کنند اما آب در آسیابِ بیگانه می‌ریزند به آنها می‌خواهم بگویم پشیمان می‌شوید. این دنیا خیلی کوچک است؛ دل بسپار آن‌چیزی که ادعا می‌کنی دل‌تان با خدا باشد. 

برنامه با اهدای جوایز بخش بین‌الملل آغاز شد، سپس نوبت به اهدای جوایز بخش مستند و فیلم کوتاه رسید و در نهایت با معرفی سیمرغ‌داران به پایان خود نزدیک شد.

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

محمدحسین لطیفی کارگردان که چند جایزه از جشنواره فیلم فجر برای ساخت و تولید فیلم «غریب» گرفت به این نکته اشاره کرد: من سیمرغم را زمانی گرفتم همسر و دختر شهید بروجردی از من قدردانی کردند من آنجا گرفتم. 

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

فرهاد قائمیان که به عنوان بازیگر نقش مکمل مرد دیپلم افتخار گرفت به خبرنگار تسنیم گفت: امیدوارم یک روزی زندگی خود شهید ایرج نصرت‌زاد به فیلم تبدیل شود.

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

بابک خواجه‌پاشا به عنوان کارگردان فیلم «در آغوش درخت» چند بار جایزه گرفت و سیمرغِ بلورین بهترین فیلمنامه را دریافت کرد در مقابل دوربین تسنیم قرار گرفت و افزود: یکی بودن ما خیلی مغتنم است با هر تفکری که هستیم. هر ایده‌ای که داریم. مسئولین ما یکی مثل شهید مهدی باکری را نماد قرار دهند ببینند چطور این دردها را مدیریت بکنند با نسل جوان دیالوگ برقرار کنند. دردهایشان را گوش بدهند و راهکار پیدا کنیم دچار این مشکلات شویم. با آرامش زیست کنیم و از این سرزمین زیبا لذت ببریم.

دیپلم افتخار بهترین کارگردان اولی به لیلی عاج برای ساخت فیلم «سرهنگ ثریا» اهدا می‌شود. او پس از آن در گفت‌وگو با تسنیم تأکید کرد: خدا را شکر می‌کنم و از همه آرتیست‌های جلوی دوربین و پشت دوربین که به من اعتماد کردند تشکر می‌کنم. 

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

پس از معرفی سیمرغ‌داران جشنواره امسال، می‌توان گفت با نظر داوران، سینما متروپل دو جایزه اصلی یعنی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را گرفت. 

تعدادی از بازیگرانی هم که جایزه گرفتند از چهره‌هایی‌اند که احتمالاً در آینده از آنها بیشتر می‌شنویم؛ پردیس پورعابدینی که نخستین بار با «آقازاده» حامد عنقا آمد این بار هم با «غریب» درخشید و جایزه گرفت. 

سجاد بابایی هم که این روزها در سریال «سقوط» ایفای نقش می‌کند برای بازی در فیلم سینمایی «استاد» جایزه گرفت. سارا حاتمی هم نخستین تجربه سینمایی‌اش را تجربه کرد و خیلی زود سیمرغ‌دار شد. 

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

در این بین، استاد علی نصیریان دومین سیمرغش را گرفت. اما پژمان جمشیدی باز هم صاحب سیمرغ نشد و فقط دیپلم افتخار گرفت. مجید صالحی هم مزد بازی خوبش در فیلم «شماره 10» را با یک سیمرغ بلورین به خانه برد. 

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم «شماره 10» بعد از دریافت جایزه مجید صالحی به خبرنگار تسنیم گفت: «شماره 10» به نظرم می‌آید که پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره بوده و ای‌کاش جایزه مردمی هم حذف شده نبود و مطمئنم این فیلم می‌توانست جایزه مردمی را بگیرد. 

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

مراسم اختتامیه حواشی هم داشت؛ از صحبت‌های متفاوت و بغض محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی تا حرف‌های منطقی محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان فیلم سینمایی «سینما متروپل».

خزاعی در صحبت‌هایی که در دقایق اولیه مراسم اختتامیه داشت گفت که امروز در جشنواره‌ای حضور پیدا کردم که بوی انقلاب می‌دهد. سالیان سال است که به عنوان فیلمساز، تهیه‌کننده و دبیر در جشنواره بودم و نگران اختتامیه و مراسم‌ها بودیم امسال اما من هیچ نگرانی نداشتم. امسال این سالن بوی شهدا را می‌دهد. جشنواره به بچه‌های انقلاب بازگشت. او سپس در حالی که بغض کرده بود، تریبون را ترک کرد. 

خزاعی در حالی که اشک در چشمانش جاری بود و بغض داشت خطاب به مردم گفت از همه شما تشکر می‌کنم که با وجود هجمه‌های علیه ایران و 4 ماه تبلیغات گسترده امروز هم در راهپیمایی حضور داشتید و هم در مراسم اختتامیه و جشنواره فیلم فجر. کجا هستند که ببینند؟

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر تأکید کرد که جشنواره امسال همه‌اش لطف خدا بود و همت خانواده محترم سینما؛ چراغ جشنواره امسال را روشن نگه داشتند و منت‌شان گردن ما است.

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

محمدعلی باشه‌آهنگر، کارگردان شناخته شده سینما نیز که امسال با سینما متروپل به جشنواره آمده بود، نکات قابل تأملی را بیان کرد. 

در زمان جنگ گاهی گردانی می‌خواست به عملیات برود میدان مینی در برابرش می‌دید که با وجود شناسایی قبلی، دیده نشده بود. شهید پازوکی می‌گفت گاهی میدان مین درست می‌کنیم و بعد نقشه در اختیار نداریم که آن را خنثی کنیم. ما امسال دچار این میدان‌های مین شده بودیم. گاهی خودمان چیده بودیم و گاهی دشمن زرنگی کرده بود. 

او همچنین اشاره کرد که بی‌توجهی در بزنگاه‌ها دردسرساز است. گاهی می‌شد جلوی خیلی از اتفاقات را با دلجویی و عذرخواهی گرفت. 

حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

سیدمهدی جوادی رئیس بنیاد سینمایی فارابی به خبرنگار تسنیم گفت که یکی از نکاتی که ما در فارابی مدنظر داشتیم تنوع ژانر و موضوعات بود. توجه به جوانان و فیلم اولی‌ها از موضوعات دیگر بود. در اختتامیه جشنواره فیلم فجر تنوع ژانر و موضوع و افراد و سلایق مختلف همه این‌ها توانستند در سبد تولید بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفتند اتفاق مبارکی بود که ان‌شاءالله سال‌های آینده هم این مسیر ادامه پیدا کند.

وزیر ارشاد هم به نکته مهمی اشاره کرد و آن هم این بود که آقای رئیس‌جمهور، امسال همراه با مردم به تماشای فیلم نشسته است. به نظر می‌رسد اشاره او به تماشای فیلم سینمایی غریب باشد. 

یکی از اتفاقات جالب جشنواره امسال هم خلق دو سیمرغ جدید بود؛ سیمرغ آرمان و گوهرشاد؛ یکی به «اتاقک گلی» رسید و آن یکی هم سهمِ‌ لیلی عاج شد. 

جشنواره چهل و یکم فیلم فجر با تمام فراز و نشیب‌ها و شیرینی‌ها و تلخی‌ها و برگزیدگانش به پایان راه رسید. باید سازمان سینمایی و سازمان‌های ذیربط برای ساخت فیلم‌های خوب و بها دادن به فیلم اولی‌ها و فیلمنامه‌های خوب برای سینمای ایران از همین امروز برنامه‌ریزی‌شان را آغاز کنند و سال آینده شاهد جشنواره چهل و دوم پرشورتری باشیم. 

ارسال نظرات