۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۷۲۹۹۳۹
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد تبیین کرد؛

جایگاه با اهمیت «خوش اخلاقی» در آینه روایات

جایگاه با اهمیت «خوش اخلاقی» در آینه روایات
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد، با اشاره به روایت «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ»، خوش اخلاقی را سبب هم نشینی با پیامبر و پاک شدن گناهان خواند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، روز مبعث را آغازی بر شروع میهمانی ضیافت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در ماه شعبان دانست و اظهار داشت: در روایات برای اعمال ماه شعبان، سفارش زیادی بر تداوم ذکر صلوات شده است؛ صلوات دعا بر پیامبر و آل پیامبر است و هرآن چه خداوند متعال به ایشان مرهمت نماید، آن را به عالم هستی سرازیر خواهند نمود.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از دعای شب عید مبعث «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَهِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ»؛ بابیان این‌که تمام ذرات عالم تجلی آیات الهی هستند، خاطرنشان ساخت: قدرت، علم و رحمت الهی تجلی هستی برای رسیدن انسان به سرچشمه هستی یعنی ذات اقدس الهی است؛ خدای بزرگ که علم، قدرت و زیبایی مطلق است، انواع و اقسام موجودات را خلق نموده است که تنها عالم ماده آن برای ما شناخته‌شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد ضمن اشاره به تعداد وصف‌ناپذیر انواع و اقسام حیوانات، میوه‌ها، درختان و گیاهان، بابیان این‌که علم جانورشناسی تاکنون فقط چند هزار نوع مورچه را شناسایی کرده است، اظهار داشت: این‌که در عالم پرندگان و درندگان چه غوغایی است، تنها خداوند متعال بدان واقف است و تمام عالم مظهر قدرت، علم، جمال و کمال الهی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه به فرازهایی از سوره نمل و دیدار حضرت سلیمان با فرمانده مورچه‌ها اشاره کرد و ابراز داشت: حضرت سلیمانی که قدرت آب، باد، انسان‌ها و اجنه در اختیار اوست، در دیدار با مورچه هیچ تکبری به خود راه نداد و پای موعظه و حرف‌های مورچه نشست.

وی افزود: مورچه با نصیحت‌های خود، درس عرفان و عبرت به سلیمان نبی داد و در پاسخ به سؤال حضرت سلیمان که ما در آسمان سیر می‌کردیم، چرا به مورچه‌ها گفتی فرار کنند؛ پاسخ داد؛ منظورم از پامال کردن مورچگان، نابودسازی روح تلاشگری‌شان است؛ چراکه مشاهده شکوه عظمت سلطنت تو، میل به تشریفات، سلطنت و ریاست را در روحشان ایجاد و آن‌ها را آلوده به دنیا می‌ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد تجلی بزرگ خداوند متعال را خاتم الرسل محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله دانست و گفت: هر چیزی که خداوند متعال در جمال، کمال و زیبایی وجودی خلق نموده را در وجود مبارک پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله قرار داده است؛ حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله تجلی اعظم الهی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت انس با نبی مکرم اسلام اشاره کرد و ابراز داشت: رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله پیامبر اخلاق بودند؛ «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ»؛ در روایتی ذکرشده است، هرکس خوش‌اخلاق‌تر، مهربان‌تر و دلسوزتر باشد، به پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله نزدیک‌تر خواهد بود.

وی در بیان روایتی از امام صادق علیه‌السلام با اشاره به این‌که خوش‌اخلاقی همچون آفتابی که برف را آب می‌کند، گناهان را ذوب می‌سازد، اظهار داشت: در حدیثی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله آمده است؛ هرکس به همسرش بگوید دوستت دارم، هیچ‌وقت از قلب او خارج نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در پایان تصریح کرد: خوش‌اخلاق‌ترین افراد بدون شک با رسول‌الله هم‌نشین خواهند شد، چراکه پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در وجود خوش‌اخلاق‌ها مبعوث شده است؛ از نزدیک‌ترین افراد در روز قیامت به رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله کسی است که زیاد بر محمد و آل محمد صلوات می‌فرستد.

ارسال نظرات