۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۳۰۱۶۴
مدیر حوزه علمیه خراسان:

شناخت امام از خط نفوذ و انحراف، سبب صدور منشور روحانیت شد

شناخت امام از خط نفوذ و انحراف، سبب صدور منشور روحانیت شد
مدیر حوزه خراسان با اشاره به فضای زمان صدور منشور روحانیت و هجمه ها به حوزه و انقلاب سخن گفت و به شاخصه های روحانیت انقلابی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان در همایش منشور روحانیت که از سوی موسسه راهبردی حق پژوهی در جمع علما و فضلای حوزه علمیه مشهد در سالن اجتماعات هتل آفتاب ولایت برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه شعبان و اعیاد پیش رو، این ماه را فرصتی برای دعا و مناجات و انس با خدا دانست و به خواندن مناجات شعبانیه برای آمادگی به ورود به ماه مهمانی خدا رمضان المبارک توصیه کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان اواخر سال 67 و ماه های نخست سال 68 را برای تحلیل رفتار و گفتار و اندیشه امام دارای جایگاه ویژه ای دانست از این جهت که مهمترین پیام‌ها و منشورهای خاص را در این زمان صادر کردند.

وی آخرین منشور طولانی را منشور روحانیت دانست که مطالب آن حقیقتا برای انقلاب اسلامی راهبردی است و چشم انداز و افق های بلندی را پیش روی حوزه و روحانیت ترسیم می کند.

رجوع به ظرف تاریخی صدور منشور روحانیت

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری این منشور را سراسر از نشانه و تابلو برای هدایت دانست و گفت: این مطالب، چکیده‌ای از تحلیل نگاه امام به روحانیت، حوزه‌ها و آینده انقلاب و نظام است.

وی با بیان اینکه برای تحلیل صحیح هر واقعه باید به ظرف تاریخی آن رفت مثل آیات قرآن که شان نزول، زمان و فضای آن مهم است، بیان داشت: حوادث تاریخی هم از این قاعده مستثنی نیست این منشور هم چندماه پس از پایان جنگ و پذیرش قطعنامه 598 نوشتند در حالی که برخی از روحانیون متاسفانه در نهاد مرجعیت و رهبری حضور داشته با افکار و رفتار به تضعیف انقلاب می پرداختند.

معاون بین الملل بعثه رهبری بیان داشت: گسل فعال روشنفکران وابسته به غرب هم از سوی دیگر با نام عقلای قوم دستاوردهای جنگ و انقلاب، حکم سلمان رشدی و تفکر انقلابی را زیرسوال می بردند.

وی افزود: آنها می خواستند تفکر لیبرالی سکولاری را در حوزه نفوذ بدهند تا از این طریق بتوانند یک پشتوانه عظیم را از انقلاب بگیرند و ضربه اساسی به آن بزنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان بیان داشت: امام به خوبی خط نفوذ در حوزه و روحانیت را درک کرده بود و می دید که عده ای در تلاش هستند تا با ایجاد اختلاف بین روحانیت و نفوذ تفکر سکولار و ضد انقلاب نهادهای حوزوی را مقابل هم قرار بدهند.

وی ادامه داد: امام متوجه این شرایط بود که جدایی روحانیت از سیاست را بزرگترین خطر و انحراف می دانست و صریحا فرمود آنچه انقلاب را می تواند از پای درآورد دوری نظام و انقلاب از روحانیت است.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط گفت: امام با یادآوری دوران غربت اسلام و احساس خطر از نفوذ متحجران در حوزه، گزنده و تند صحبت کردند و با عناوینی همچون دشمن رسول الله، احمق، نفهم، بی سواد و ساده لوح به این موضوع واکنش نشان دادند.

وی افزود: این جریان خشک مقدس تلاش کرد تا منشور روحانیت را بایکوت کند تا در حوزه مسیر به خوبی پیش نرود. مبارزه با آنها سخت است با بحث های تئوریک و قبض و بسط شریعت زیرساخت ها را می زدند.

فراخوانی مسئله قدس به سطح اول مسائل جهان اسلام

معاون بین الملل بعثه رهبری بیان داشت: امام در بخش نخست جریان اصیل روحانیت و مسیر علم و عمل و فهم صحیح و اجرای درست اسلام را اشاره می کند و به جریان جدایی دین از سیاست با عناوین کج فهمی و نفهمی تاکید دارد.

وی افزود: مسئله فلسطین که امام در روز قدس همه را فرا می خواند دشمن ابتدا سطح آن را از یک موضوع اسلامی به یک موضوع عربی و بعد به مسئله ای فلسطینی اسرائیلی تنزل داد اما ایشان با ان فراخوان این مسئله را به سطح اول مسائل جهان اسلام آورد و همه را متوجه آن کرد.

وی ادامه داد: از این رو جریان نفوذ فعال می شود و با عناوینی همچون این ها سنی هستند و ناصبی هستند و فلان، و حیف پول شیعه! به میدان می آیند تا همه را در مقابل یکدیگر قرار داده و از تاثیرگذاری آن بکاهد. و یا موضوع هفته وحدت که از آن به وحشت و غیره تعبیر کرده تا اختلاف و تفرقه ایجاد کنند.

شاخصه ها و خطرات

مدیر حوزه علمیه خراسان القای تفکر جدایی دین از سیاست را در کنار تفکر مقدس و متدین بودن را از خطرات مورد اشاره امام در منشور دانست که می خواهند در ذهن‌ها جا بیندازند که فهم درست از جامعه خود داشتن برای یک روحانی کسر شأن است. مثل ورزش کردن، یا روزنامه خواندن که در زمان انقلاب اگر استاد بزرگی در حوزه قصد خواندن روزنامه داشت باید با مراقبت بسیاری این کار را انجام داد تا کسی متوجه نشود.

وی افزود: از این رو امام شاخصه‌های روحانیت تأثیرگذار در جامعه را بیان کردند و ضمن تاکید بر لزوم وحدت روحانیت انقلابی شاخصه‌های همچون قناعت در زندگی، شجاعت، صبر، زهد، عدم تعلق به قدرت‌ها و تجملات، احساس مسئولیت در مقابل توده‌ها، پرهیز از تقدس مآبی و تحجرگرایی، آشنایی با مسائل سیاسی روز، بصیرت و توجه دادن به تزویرهای فرهنگ حاکم دنیا و پایبندی به سیره و فقه جواهری را اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط در بیان مهمترین خطراتی که در منشور روحانیت، امام خمینی(ره) نسبت به آنها هشدار داده است، به مواردی همچون پذیرفتن اندیشه جدایی روحانیت از سیاست، فضیلت شمردن تقدس گرایی، سرایت تفکر جمود به طلاب جوان، اختلاف در میان روحانیت اصیل در قالب جناح بندی‌های سیاسی، قرار دادن طلبه جوان در مقابل روحانیت اصیل، کناره گیری از مسئولیت‌های اجتماعی و بی توجهی به پرسش‌های فراوانی که جامعه درگیر آن است، اشاره کرد.

وی در جمع بندی پایانی گفت: عدم توجه روحانیت به این مسائل باعث نفوذ دشمن در جریان اصیل حوزه و اختلال در کارایی این نهاد انقلابی می شود تا جایی که این پشتوانه عظیم انقلاب دست از حمایت برداشته و در مسیر اهداف آن مانع تراشی کند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات