۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸
کد خبر: ۷۳۰۶۳۰
نماینده ولی فقیه در گیلان مطرح کرد؛

تأسیس بیش از ۲ هزار اندیشکده مطالعات اسلامی در انگلیس

تأسیس بیش از ۲ هزار اندیشکده مطالعات اسلامی در انگلیس
امام جمعه رشت با تأکید بر این که تحت هجمه شدید کفر و الحاد قرار داریم، گفت: بیش از ۲ هزار اندیشکده مطالعات اسلامی در انگلیس تأسیس شده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی در جلسه طلاب استان گیلان که در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، با بیان این که علما همواره در گستره تاریخ رسالت های سنگینی را بر عهده داشتند، اظهار داشت: رسالت عالمان دین، رسالت انبیای الهی است؛ انبیای الهی ماموریت داشتند تا بشریت را از شر شیطان و بندگی ابلیس نجات داده، بنده ذات اقدس الهی سازند.

وی با بیان این که شکل‌گیری سازه نورانی الهی، نیازمند حکومت مبتنی بر توحید است که از آن به تمدن اسلامی یاد می شود، خاطرنشان ساخت: همه انبیای الهی تلاش نمودند تا بشریت سبک زندگی خود را در سایه سار توحید ترسیم و تنظیم نماید. عالمان دین به عنوان امین های انبیای الهی، ماموریت یافتند تا این خط ممتد را مستمرا ادامه داده، در بشریت را در این مسیر رهنمون و حفظ نمایند.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان این که انبیای الهی و در ادامه عالمان دین سختی های فراوانی را در مسیر حرکت عظیم توحیدی متحمل شده، در این راه خون هایشان ریخته شده به شهادت رسیده‌اند، اظهار داشت: کتاب مفتاح الکرامه از کتب قیم شیعه است که خون و دل های فراوانی برای نگاشت آن خورده شده است.

امام جمعه رشت با بیان این که در مسیر تجلی حکومت الهی و اسلامی، رسالت عالمان دین را از چند منظر می توان ترسیم نمود، یادآور شد: تهذیب نفس و خودسازی نخستین و مهمترین پایه قدم نهادن در مسیر عمل به رسالت دینی است؛ عالمان دین تهذیب نفس و پرداختن به خود را باید نخستین رسالت عظیم شان بدانند.
نماینده ولی فقیه در استان گیلان در ادامه ضمن اشاره به سیره علمای دین با تاکید بر این که عالمان دین در عمل به رسالت دینی به موفقیت‌های ویژه‌ای دست یافته‌اند، یادآور شد: عالمان دین تمام توان فطری، روحی و جسمی خود را در راستای فهم دین و عرضه آن به مردم به کار میگیرند؛ فهم عمیقانه دین از برجسته ترین رسالت های خطیر و سنگین عالمان دین به ویژه در دوران تجلی حکومت دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی ایثار اندوخته‌ها به مردم و طبقات گوناگون جامعه را از دیگر رسالت های عالمان دین دانست و ابراز داشت: معارف نابی که در تراث عظیم به یادگار مانده از تاریخ شیعه، می‌تواند تشنگان معارف الهی را سیراب نماید، تبیین اندیشه اسلامی در قالب و محتوایی زیبا و قابل فهم برای مخاطبان، رسالتی مهم و حساس است.

وی به تفاوت های مدیریت تعدیلی و تنظیمی جامعه اسلامی اشاره کرد و با بیان این که هیچ دوره از تاریخ بشریت به نورانیت دوره حاضر نبوده است، اظهار داشت: این دوره طلایی ترین دوره تاریخ اسلام است، اگر تمدن ناب اسلامی احیا گردد، حوزه‌های علمیه از پایه های اساسی آن خواهند بود.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با تأکید بر این که هیچ دوره‌ای از تاریخ اسلام مانند این دوره مورد هجمه کفر و الحاد قرار نگرفته است، اظهار داشت: در این دوره، تمدن غربی مراکز متعدد تخصصی را برای مقابله با گفتمان ناب اسلامی و اندیشه توحیدی تاسیس نموده است، به گونه ای که فقط در انگلستان بیش از 2 هزار اندیشکده مطالعات اسلامی و شیعی تاسیس شده است.

امام جمعه رشت افزود: امروز دشمن همه ابزارهایش را به کار گرفته تا نگذارد این انقلاب که محصول حوزه های علمیه و به ثمر رسیدن آرزوی انبیای الهی است، شکوفا گردد؛ دشمنان تمام همت‌های خود را به کار گرفته اند و علمای ما در این مسیر خون دل‌های فراوانی را متحمل شده، رشادت های عظیمی را رقم زده اند.

وی با تاکید بر این که تمام عالمان دین تاریخ اگر امروز حضور داشتند، تمام همت و تلاش خود را در مسیر حفظ و صیانت از نظام مقدس اسلامی به کار می گرفتند، یادآور شد: نظام اسلامی انسان ساز بوده، کرامت انسان را به او برگدانده، به حکومت توحیدی و خداخواهی عینیت بخشیده است؛ قدم نهادن در این مسیر سختی های خاص خود را دارد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالات طلاب و فضلای استان گیلان، تمام چالش های شکل گرفته در کشور و جهان را طرح تغییر فرهنگ های سرزمینی جهان توسط تمدن غربی دانست.

دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز در ادامه این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبان المعظم، حضور در جمع طلاب و فضلای استان را مایه مباهات و خرسندی دانست و به برخی از مشکلات اقتصادی کشور اشاره نمود و اذعان داشت: در دوران نه چندان دور دشمنان اسلام و انقلاب در عین اعمال شدیدترین تحریم‌ها در دوران کرونا، ملت ایران را در مواجهه با این بیماری منحوس تنها گذارده، نه تنها هیچ خدمات پزشکی در اختیار ایرانیان قرار ندادند، بلکه از در اختیار گرفتن تجهیزات پزشکی نیز ممانعت کرده، مشکلاتی را پیش روی ملت ایجاد کردند.

استاندار گیلان با تاکید بر این که دولت سیزدهم در شرایط سخت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مدیریت کشور را در دست گرفت، خاطرنشان ساخت: دولت ضمن مقابله با فرارهای مالیاتی و خنثی سازی تحریم ها و فروش نفت و وارد کردن ارز، بخش قابل توجهی از بدهی‌های به بانک مرکزی را پرداخت نموده است.

وی مقابله با اقتصاد یارانه‌ای را از هدفگذاری های دولت سیزدهم دانست و با اشاره به این که پس از افول کرونا در کشور، دولت در مسیر ساماندهی اقتصاد کشور آبروی خود را به میان گذارده است، اظهارداشت: دولت سیزدهم در بهینه سازی و ساماندهی مصرف انرژی و جلوگیری از اسراف غلات و نان، بهترین شیوه مدیریتی را در پیش گرفته به سمت توسعه تولید گندم حرکت کرده است. علی رغم تمام تلاش‌ها، هنوز با نقطه ایده آل فاصله داریم و قطعا چشم انداز روشنی برای مسیر پیش رو ترسیم شده است.

استاندار گیلان با بیان این که کشور در بهار و تابستان گذشته به دلیل کاهش نزولات آسمانی با بحران جدی مواجه بود و بخش قابل توجهی از اراضی در بهره گیری از آب با مشکلات عدیده‌ای روبرو بودند، خاطرنشان ساخت: در دوران بحران آبی سال گذشته با عبور از چالش های آبی و مدیریت بهینه مصرف‌ها، موفق شدیم تا 20 درصد افزایش تولید محصولات کشاورزی را رقم بزنیم.

دکتر عباسی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به برخی از دغدغه های اقتصادی و عمرانی استان گیلان بر اهمیت همیاری و همکاری طلاب و فضلا و بهره‌گیری از ظرفیت حوزویان در مدیریت بحران ها اشاره کرد و اذعان داشت: امیدواریم تا آخر بهار سال آینده، بخش راه آهن رشت را به اتمام رسانده، به بهره برداری برسانیم.

حجت الاسلام آزاده به نمایندگی از نمایندگان طلاب و فضلای استان گیلان نیز در ابتدای این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به حضور طلاب، گزارشی از فعالیت مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ارائه کرد و ابراز داشت: تمام نمایندگان طلاب استان همواره خود را خدمتگذاران طلاب و خانواده این عزیزان می‌دانند.

وی تدوین طرح های فرهنگی و تبلیغی و بهره‌گیری از تمام ظرفیت های استانی را بخشی از رویکردهای مجمع نمایندگان طلاب استان دانست و افزود: تأکید بر به کارگیری نخبگان و انسان های کارآمد و توانمند در مناسب و مسئولیت های استانی یکی از دغدغه‌های جدی طلاب و فضلاست.

نماینده طلاب رشت، رودبار و منجیل توجه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر را از الزامات رویکردهای فرهنگ دینی توصیف کرد و با بیان این که در فتنه اخیر، استان گیلان شدیدا آماج حملات ضد فرهنگی قرار داشت، یادآور شد: امیدواریم در سایه‌سار تلاش و همت مسئولان فرهنگی استان، فرهنگ عمومی استان گیلان بالاخص در حوزه حجاب و عفاف بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام آزاده در ادامه ضمن اشاره به دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی مردم با بیان این که موضوع راه اهن استان، یکی از بسترهای ظرفیت آفرین در ارتقاء بنیه صنعتی و اقتصادی استان است، خاطرنشان ساخت: متاسفانه برخی از پروژه های استان با این که بارها و بارها افتتاح شده اند، اما همچنان کاملا در فرایند بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند.

گفتنی است؛ در بخش پایانی این مراسم جلسه پرسش و پاسخ طلاب برگزار شد.

ارسال نظرات