۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۷۳۱۰۱۲
نگاهی به آثار برگزیده همایش کتاب سال حوزه؛

تفسیر سیاسی قرآن کریم؛ مبحثی نو با چاشنی جریانات سیاسی دوران انقلاب

تفسیر سیاسی قرآن کریم؛ مبحثی نو با چاشنی جریانات سیاسی دوران انقلاب
کتاب «جریان شناسی تفاسیر و برداشت‌های سیاسی از قرآن کریم در انقلاب اسلامی» به موضوع نو «تفسیر سیاسی قرآن» می پردازد؛ این اثر در همایش کتاب سال حوزه مورد تقدیر قرار گرفت.

علیرضا دانشیار نویسنده کتاب «جریان شناسی تفاسیر و برداشت‌های سیاسی از قرآن کریم در انقلاب اسلامی» که در همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اظهار داشت: ایده اولیه این اثر در مقطع دکترای بنده زیر نظر استاد لک زایی پدید آمد.

وی با اشاره به تحقیقات ۱۰ ساله خود پیرامون تفسیر سیاسی از آیات قرآن کریم، تصریح کرد: بخشی از این اثر به عنوان رساله دکتری دفاع شد و برای انتشار به عنوان کتاب نیز محتوای بیشتری به آن اضافه شد؛ اساتید ارزیاب اصلاحاتی را مد نظر قرار دادند که اعمال آن‌ها اثر مذکور را پدید آورد.

این پژوهشگر حوزوی تفسیر سیاسی از قرآن را بحثی جدید دانست که تا کنون به طور مستقل به آن نگاه نشده است بلکه شاید لابه‌لای مباحث اندیشه سیاسی مطرح شده باشد.

وی موضوع کتاب را نوآورانه معرفی کرد و اظهار داشت: صورت بندی از اظهار نظر‌ها و آراء اندیشه‌های سیاسی را شکل دادیم تا مشخص کند اندیشمندان از منظر قرآنی چه دیدگاه‌هایی در زمینه تفسیر سیاسی قرآن داشته اند؛ پرداخت به موضوع تفسیر سیاسی از این جهت اهمیت دارد که ذیل حکمرانی قرآن قرار می‌گیرد.

دانشیار تحقیق پیرامون موضوعات جدید را کمکی به ادبیات پژوهشی عنوان کرد و در خصوص استقبال از کتاب گفت: این کتاب سال ۱۴۰۰ چاپ شده است و موضوع آن نیز جدید است و استقبال خوبی از سوی اندیشمندان صورت گرفته، اما نیاز به گذر وقت دارد تا میزان استقبال به خوبی تشخیص داده شود. این اثر در همایش کتاب سال حوزه «شایسته تقدیر» شده و این نشان می‌دهد مورد استقبال واقع شده است.

وی با اشاره به کتاب «جریان شناسی تفاسیر و برداشت‌های سیاسی از قرآن کریم در انقلاب اسلامی» طرح مبحث حکمرانی در قرآن را از مباحث حجت الاسلام والمسلمین لک زایی عنوان کرد و اظهار داشت: در این کتاب نیازمند بودیم موضوعات به صورت تک تک مورد بررسی قرار بگیرد از این روز از شروع و پیدایی نهضت انقلاب اسلامی جریان‌های سیاسی را از منظر نگاه آن‌ها به قرآن مورد مطالعه قرار دادیم و از یک نقطه حداقلی تا نقطه حداکثری بررسی و ارائه کردیم.

دانشیار در پایان خاطرنشان کرد: چون عده‌ای در نگاه به قرآن فقط جنبه هدایتی قرآن را مد نظر دارند، ما می‌خواهیم بگوییم که قرآن همه ابعاد را شامل می‌شود که سیاست هم جزئی از ابعاد زندگی بشر است؛ در این اثر اساتید بزرگوار مانند حجج اسلام والمسلمین لک زایی، سیدباقری، میراحمدی، ایزدهی، سیدرضا مودب، توکلی، ارجینی، نقی پورفر و مدنی نیز به تکمیل آن کمک کردند.

ارسال نظرات