۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۳۱۰۲۲

گزارشی از گردهمایی طلاب مرند و جلفا

گزارشی از گردهمایی طلاب مرند و جلفا
جلسه طلاب و فضلای مرند، جلفا و هادی شهر با حضور ائمه جمعه این سه شهرستان در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی نعمت زاده، امام‌جمعه مرند در جلسه طلاب و فضلای مرند و جلفا ضمن تبریک اعیاد شعبان المعظم به‌ویژه سالروز ولادت باسعادت بقیه‌الله الاعظم(عج)، حضور در جمع طلاب به‌ویژه ائمه جمعه و اساتید معزز حوزه را مایه مباهات و خرسندی دانست و تصریح کرد: اساتید، علما و مدرسین حوزه و دانشگاه و استعدادهای جوانان شهرمان از مفاخر این سرزمین هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به تفاوت‌های نگاه میدان‌دار و تماشاگر و با تأکید بر این‌که میدان‌داری در عرصه‌های مختلف فرهنگی دشواری‌های خاص خودش را دارد، اظهار داشت: در دورانی که دشمنان اسلام، انقلاب، ایران و ایرانی همه و همه دست در دست هم داده و با تمام امکانات وارد میدان مقابله و نابودی اقتدار سرزمین ایران شده‌اند، کار میدان‌داری و نقش‌آفرینی تلاش و همت مضاعفی را می‌طلبد.

امام‌جمعه مرند به تشتت‌های مدیریتی حاکم بر حوزه‌های مختلف حکمرانی به‌ویژه مسائل فرهنگی اشاره نمود و یادآور شد: عملیاتی سازی رویکردهای فرهنگی نیازمند تقویت رأفت میان مبلغ و مخاطب است؛ باید به الزامات و اقتضائات مخاطب توجه داشته باشیم.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت شورای تخصصی فرهنگی شهرستان مرند و نقش‌آفرینی نهادهای فرهنگی در این شورا ارائه نمود و اذعان داشت: راه‌اندازی کمیته تخصصی فضای مجازی و فعال‌سازی ظرفیت نخبگان رسانه‌ای شهرستان یکی از برنامه‌های پیش رو در حوزه تقویت فرهنگ دینی شهرستان است.

حجت‌الاسلام نعمت زاده به چالش‌های ارتقاء فرهنگ دینی در میان جوانان و نوجوانان سرزمینمان اشاره نمود و یادآور شد: مواجهه با آسیب‌های اغتشاشات اخیر که در سایه‌سار غفلت متولیان فرهنگی و آموزشی کشور روی‌داده، نیازمند حضور پررنگ مبلغان مستعد و دلسوز است.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به ظرفیت‌های طرح امین حوزه، بر اهمیت ارتقاء دانش تبلیغ و تبیین در جمع جوانان و نوجوانان تأکید نمود و یادآور شد: پیش از حضور طلاب در طرح امین، باید دوره‌های متعدد دانش‌افزایی و تخصصی برگزار می‌شد.

امام‌جمعه مرند بابیان این‌که کار فرهنگی در کشور به‌صورت جزیره‌ای، رها و غیر منسجم پیگیری می‌شود، خاطرنشان ساخت: علی‌رغم تمام مشکلات و سختی‌های مسیر میدان‌داری در عرصه تدوین و تبیین فرهنگ دینی، طرح‌ها و برنامه‌های موفقی تصویب‌شده است و مراکز فرهنگی فاخری وجود دارند که تأثیرات ارزشمندی را در عرصه ارتقاء فرهنگ دینی داشته‌اند.

وی اظهار داشت: علی‌رغم تمام دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمنان اسلام و انقلاب در کاهش نفوذ اجتماعی روحانیون، طلاب همچنان از جایگاه ویژه‌ای در میان ملت برخوردار بوده، مردم اعتماد وافری به ایشان دارند.

حجت‌الاسلام نعمت زاده در بخش پایانی سخنان خود، به برخی از چالش‌های فرهنگی منطقه اشاره و اثربخشی طرح‌ها و برنامه‌های پویای فرهنگی را درگرو حضور فعال طلاب دغدغه مند، خوش‌فکر و مستعد دانست.

 حجت‌الاسلام هادوی، امام‌ جمعه جلفا نیز در ادامه این جلسه بر اهمیت توجه به مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی ملت شریف ایران، به‌ویژه  طلاب ارجمند تأکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم با تقویت همگرایی‌های تبلیغی میان فعالان فرهنگی، بتوانیم اثربخشی رویکردها، طرح‌ها و برنامه‌ها را ارتقاء دهیم.

وی به مسائل فرهنگی منطقه آزاد تجاری جلفا اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از دغدغه‌های فرهنگی شهرستان، عدم پوشش سیگنال‌های مخابراتی و تلویزیونی جمهوری اسلامی در مقابل سیگنال‌های مخابراتی کشور همسایه دانست.

امام جمعه جلفا ابراز داشت: متأسفانه علی‌رغم گذشت دو سال از استقرار دولت انقلابی هنوز نتوانسته‌ایم مطابق با نیازهای جامعه از امکانات و فنّاوری‌ها بهره‌مند و مدیران را واقف به اهمیت موضوعات فرهنگی نماییم.

 حجت‌الاسلام ناصری، امام‌جمعه هادی شهر یکی دیگر از سخنرانان این نشست، ضمن خیرمقدم به حضور طلاب، گزارشی از مدارس علمیه استان آذربایجان شرقی ارائه کرد و ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پیش روی حوزه‌های علمیه مقابله با تبلیغات گسترده و ناجوانمردانه علیه روحانیت معزز است؛ این امر گستره جذب و پذیرش در حوزه‌های علمیه را تحت تأثیر قرارداده است.

وی بر لزوم حضور و میدان‌داری تبلیغی طلاب در شهرستان‌های شهر تصریح کرد و اذعان داشت: حمایت از فعالیت تبلیغی طلاب و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی این عزیزان در عرصه ارتقاء فرهنگ دینی، از رسالت‌های الزامی ائمه جمعه است.

 حجت‌الاسلام پورتقی رئیس اداره تبلیغات اسلامی مرند نیز در این جلسه با بیان این‌که فعالیت‌های تبلیغات اسلامی در قالب رویکرد ستادی پیگیری می‌شود، اظهار داشت: بحث قرآنی و فرهنگی از مهم‌ترین رسالت‌های تبلیغات اسلامی است؛ شهر مرند هم‌اکنون با فعالیت بالغ بر 800 استاد قرآنی، به قطب قرآنی استان آذربایجان شرقی تبدیل‌ شده است.

وی نقش‌آفرینی در 15 مؤلفه فرهنگی اجتماعی و حضور در 25 کارگروه تخصصی را ازجمله وظایف تبلیغات اسلامی دانست و ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌های تبلیغی شهرستان، تصریح کرد: در شهر مرند، 135 نفر از طلاب در قالب روحانی مستقر به‌صورت شبانه‌روزی در عرصه‌های مختلف تبلیغی نقش‌آفرینی می‌کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی مرند برپایی 10 دوره تبلیغ تخصصی ویژه طلاب، حمایت از گروه‌های تبلیغ و حمایت از کانون‌های فرهنگی شهرستان را تنها بخشی از رویکردهای این مجموعه دانست و اذعان داشت: حمایت از مراسم و مناسک معنوی به‌ویژه اعتکاف جوانان و نوجوانان ازجمله رویکردهای تبلیغات اسلامی در حوزه ارتقاء فرهنگ دینی است.

حجت‌الاسلام پورتقی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت حضور طلاب و فضلا در کف میدان‌های اجتماعی، تصریح کرد: نقش‌آفرینی تبلیغی در مدارس دانش‌آموزی، نیازمند حضور طلاب دغدغه‌مند، متعهد و متخصص است.

 حجت‌الاسلام مرندی، نماینده طلاب و فضلای مرند، جلفا و هادی شهر نیز در این جلسه ضمن تقدیر از حضور طلاب و فضلا در این هم‌اندیشی عیدانه صاحب‌الزمان(عج)، ائمه جمعه را فرماندهان قرارگاه‌های فرهنگی شهرستان‌ها  و سنگر دفاع از حریم دین و فرهنگ دینی دانست.

وی در ادامه بر اهمیت حضور فعال طلاب در جنگ نرم و شناختی اشاره و دنیای حکمرانی سیاسی را به بازی شطرنج تشبیه نمود و تصریح کرد: دشمنان برنامه‌های متعددی را برای نزول جایگاه ولایت به‌عنوان ستون خیمه انقلاب و اسلام به کار گرفته است.

نماینده طلاب و فضلای مرند، جلفا و هادی شهر، طلاب را حلقه اتصال امام و امت دانست و بر اهمیت برطرف سازی خلأهای میان امام و امت تأکید نمود و اظهار داشت: در این سال‌ها که در دوران جنگ تمام‌عیار قرار داریم، تدابیر فرماندهی مهم‌ترین تأثیر را در نقش‌پردازی رسالت‌ها بر عهده دارد؛ نیاز است تا ائمه جمعه به‌عنوان فرماندهان قرارگاه‌های فرهنگی مناطق، میدان‌دار و خط‌شکن خط مقدم دفاع از حریم امامت و ولایت و صیانت از آرمان‌های امت اسلامی باشند.

حجت‌الاسلام مرندی تأکید کرد: طلاب و فضلای حوزه همواره به دنبال فراهم‌سازی زمینه نقش‌آفرینی بایسته در عمل به رسالت دینی و زمینه‌سازی ظهور بقیه‌الله الاعظم(عج) هستند.

 حجت‌الاسلام عباسی، دیگر نماینده طلاب و فضلای مرند، جلفا و هادی شهر نیز در ادامه این جلسه ضمن تقدیر از حضور پرشور تمام طلاب و فضلای این منطقه، اظهار داشت: طلاب و فضلای شهرهای مرند، جلفا و هادی شهر، مشارکت بالایی را در انتخابات اخیر مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه داشتند.

 وی ائمه جمعه و مسئولین قرارگاه‌های فرهنگی را از مهم‌ترین گروه‌های بسترساز برای حضور تبلیغی طلاب ارجمند دانست و اذعان داشت: تقویت زمینه‌ها و بسترهای حضور طلاب در منطقه، از نخستین اولویت‌های نقش‌آفرینی رسالتی طلاب و فضلا است.

حجت‌الاسلام عباسی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به نیازهای تبلیغی و تبیینی مدارس آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: حضور در جمع جوانان و نوجوانان، نیازمند توجه به مهارت‌های تخصصی و محیطی و نیز تبیین ناظر به اقتضائات و شرایط مخاطبانی است.

 حجت‌الاسلام غیبی، نماینده طلاب تبریز نیز در ادامه این نشست، ضمن اشاره به ظرفیت طلاب و فضلای استان آذربایجان شرقی، بر اهمیت تأسیس و تقویت شورای فرهنگ دینی و تبلیغ دینی در شهرستان‌ها تأکید و تصریح کرد: تشکیل پرونده تبلیغی یکی از الزامات ارتقاء اثربخشی و تخصصی سازی فرایند تبلیغ دین است.

وی در ادامه ضمن تأکید بر حضور فعال تبلیغی طلاب و فضلا در روستاها و برپایی نمازهای یومیه در مساجد و برگزاری مناسک مذهبی، راه‌اندازی و تقویت کتابخانه و ارتقاء بنیه مطالعاتی جوانان و نوجوانان را مهم ارزیابی نمود.

 حجت‌الاسلام میر محمدی نیز به نمایندگی از طلاب و فضلای مرند، جلفا و هادی شهر، ضمن اشاره به ظرفیت‌های تبلیغی شهرستان، گزارشی از فعالیت‌های حوزه علمیه هادی شهر ارائه کرد و ابراز داشت: حضور هم‌زمان ائمه جمعه شهرستان‌های مرند، جلفا و هادی شهر در جمع طلاب این منطقه، مایه مباهات و خرسندی است؛ امیدواریم هم‌اندیشی طلاب ارجمند در جمع ائمه جمعه، اثرات ارزشمندی را در عرصه ارتقاء فرهنگ دینی منطقه داشته باشد.

وی بر اهمیت توجه روزافزون به حوزه علمیه هادی شهر و ارتقاء سطح دانشی این مجموعه تأکید کرد و ابراز داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و سرزمینی، وضعیت فرهنگی مرند، جلفا و هادی شهر، نیازمند توسعه هم‌افزایی ائمه جمعه و مدیران فرهنگی این مناطق است.

 

حجت‌الاسلام احمد امامی، نیز یکی دیگر از طلابی بود که طی سخنانی اثربخشی جلسات طلاب در اصلاح ساختارهای ناقص و معیوب در فرایند تبلیغ دین را مهم ارزیابی نمود و تصریح کرد: ساختار حوزه‌های علمیه نیازمند اصلاح و بازخوانی رسالت‌ها ناظر به پاسخگویی به نیازهای روزبه‌روز متغیر جامعه است.

وی وضعیت فرهنگی جامعه را تابعی از وضعیت حوزه‌های علمیه دانست و یادآور شد: وقتی ساختارهای تعریف‌شده در امور فرهنگی پاسخگو نباشند، نیروی کف میدان آتش به اختیار خواهد بود. متأسفانه نهادهای فرهنگی کشور در مقایسه با نیازها ناکارآمد هستند.

حجت الاسلام امامی اجتماع و جلسات طلاب را سرمنشأ شکل‌گیری حرکت‌های ارزشمند رسالتی توصیف و تصریح کرد: اجتماع سالانه تمام طلاب و فضلا و مشارکت ایشان به همراه خانواده، قطعاً آثار ارزشمندی را در ارتقاء روحیه نقش‌آفرینی طلاب خواهد داشت.

وی تشکیل کمیته‌های تخصصی برای بررسی دغدغه‌های تحصیلی، تبلیغی، معیشتی، خانوادگی و ... را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: برپایی جلسات ماهانه طلاب و فضلای مرند مبتنی بر بیان حدیث اخلاقی قطعاً اثرات ارزشمند و پایداری را در پی دارد.

 حجت‌الاسلام صفری سومین سخنران از جمع طلاب و فضلای مرند، جلفا و هادی شهر بود که گزارشی از دیدار جمعی از طلاب این شهرستان‌ها با نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی ارائه و بر اهمیت تقویت همگرایی میان طلاب این منطقه تصریح کرد و ابراز داشت: یکی از رسالت‌های ائمه جمعه، تقویت بعد هم‌افزایی طلاب و فعال‌سازی ظرفیت این عزیزان در پاسخ به نیازهای منطقه است.

وی در ادامه احیای امام محله و تقویت رویکردهای فرهنگی مسجد محور را موردتوجه قرارداد و ابراز داشت: تا زمانی که رویکردها و فعالیت‌های فرهنگی در ارتباط با مساجد و امام محله بازتعریف و منسجم نگردند، تمام تلاش‌های تبلیغی و فرهنگی ناقص، سطحی و غیر مؤثر خواهد بود.

ارسال نظرات