۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۷۳۱۲۴۶

مراسم بزرگداشت آیت الله باکویی برگزار شد

مراسم بزرگداشت آیت الله باکویی برگزار شد
مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله باکویی با حضور شاگردان، علما و نمایندگان بیوت مراجع برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت آیت الله زین العابدین باکویی دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم با حضور علما، فضلا، اساتید، نمایندگان بیوت مراجع و شاگردان آن مرحوم برگزار شد.

در این مراسم آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده مجلس خبرگان رهبری به عنوان سخنران مراسم با اشاره به آیه «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» اظهار داشت: سخن گفتن از آیه نفر مناسب ترین انتخاب در این گونه مراسم ها است؛ چراکه این آیه تکلیف خواص جامعه را روشن کرده است.

وی در ادامه افزود: وظیفه خواص جامعه کوچک کردن و باربستن از وطن برای تفقه در دین مبین اسلام است و رسالت حوزه های علمیه تنها آگاهی به احکام فقهی نیست؛ بلکه رسالت سنگین آن آشنایی با مجموعه مبانی دین و معارف احکام است.

آیت الله سلیمانی بیان داشت: واژه قوم در آیه از مقوله تشکیک است و قوم هر کس به حسب خود آن کس است؛ چراکه در برخی از مواقع شعاع سخن برخی از افراد به شعاع و حوزه استان خود و گاهی نیز به شعاع و حوزه جهان و عالم بشریت می رسد؛ چنانکه قوم نبی مکرم اسلام کل بشریت و برای عالمین بشیر و نذیر بود.

وی در ادامه افزود: در تاریخ معاصر، شعاع و حوزه سخن امام خمینی(ره) محدود به ایران نبود؛ بلکه به همه جامعه مستضعفان بود و نهیب، فریاد و خروش و حتی تشر رهبرانه اش همه شمول و جامع نگر بود که این امر نشانگر زمان شناس بودن امام راحل که فقیه و کارشناس دین بود، می باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: باید فقیه به مقدار ضرورت زمانه خویش، وظیفه عالمانه خود را انجام دهد و مرحوم آیت الله باکویی قبل از انقلاب اسلامی در حوزه علمیه قم کتاب های متعددی را تدریس کرده و شاگردان انبوه و حوزه تدریس بسیار پر جمعیتی داشت؛ اما به امر امام راحل لبیک گفت و امامت جمعه را پذیرفت.

نگاهی به زندگی نامه مرحوم آیت الله باکویی

گفتنی است، آیت‌الله زین‌العابدین باکویی امام جمعه اسبق فریدونکنار، 20 اسفندماه در ۸۲ سالگی ندای حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

آیت الله زین العابدین باکویی، فرزند آیت‌الله اسحاق باکویی، متولدسال ۱۳۱۹ هـ. ش روستا‌ی کتریم بخش دودانگه ساری، موسس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) فریدونکنار، از شاگردان آیات عظام امام خمینی (ره)، گلپایگانی، میرزاهاشم آملی، سلطانی و مشکینی بودند که از ایشان بیش از ۱۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف به چاپ رسیده است.

آیت الله زین العابدین باکویی تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش روستای کتریم به پایان برد و پس از آن راهی ساری و سپس قم شد.

وی دروس حوزوی را به طور کامل از دوره مقدماتی تا دوره عالی در حوزه علمیه قم گذراند و سپس به عنوان مدرس حوزه علمیه قم منصوب شد.

آیت الله باکویی که حدود ۴۰ سال تدریس حوزه‌های علمیه را در کارنامه خود داشت شاگردان زیادی را تربیت و تقدیم جامعه کرد.

از شاگردان بنام آیت‌الله باکویی می توان به آیت الله اعرافی، آیت الله سید احمد خاتمی، آیت‌الله حسینی بوشهری، حجت الاسلام سید محمد خاتمی، آیت الله صدوقی، آقای مجید انصاری، حجت‌الاسلام فلاحیان و حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی اشاره کرد.

آیت الله باکویی از سال ۱۳۵۹ به استان مازندران بازگشت و به تدریس حوزه‌های علمیه و امامت جمعه مشغول شد. ایشان چندین سال سمت امام جمعه فریدونکنار را به عهده داشت و در کنار آن تدریس حوزه‌های علمیه را هم در کارنامه خود داشت.

تدریس در دانشگاه آزاد بابل و دیگر دانشگاه‌های استان مازندران از دیگر کارهای آیت الله باکویی بود و شاگردان زیادی را در دوره دکترا و فوق لیسانس تربیت کرد.

آیت الله باکویی از سال ۱۳۸۲ دوباره به قم بازگشت و در دانشگاه جامعه المصطفی قم مشغول تدریس و تحقیق شد و تا آخر عمر در آنجا ماندگار بود.

ارسال نظرات