۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۷۳۱۲۸۶
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

فیلمسازان حوزه عدالت اجتماعی رویکردشان ایجابی باشد

فیلمسازان حوزه عدالت اجتماعی رویکردشان ایجابی باشد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رویکرد سلبی در حوزه عدالت اجتماعی مساوی است با تصویر کشیدن نابرابری‌ها و این در ذهن مخاطب اثر بدی می‌گذارد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد اولیایی درگفت و گویی بیان داشت: جایزه عدالت اجتماعی در چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق را به فال نیک می گیرم و و از تمام تولید کنندگان آثار در این جشنواره تشکر می کنم.

وی در رابطه با جایزه ویژه عدالت اجتماعی در جشنواره فیلم اشراق بیان داشت: با توجه به اهمیت عدالت اجتماعی در جامعه که پرداختن به آن یک رسالت دینی هم می باشد، کارگروه عدالت اجتماعی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، جایزه ویژه ای را برای آثار مربوط به عدالت اجتماعی قرار داده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عدالت اجتماعی را ناظر به ساختار های جامعه دانست و گفت: عدالت اجتماعی ناظر به ساختارهای جامعه است و ناظر به زمانی است که ما از عدالت فردی فاصله می گیریم و بحث هایی مانند توزیع خیرات اجتماعی و مواهب اجتماعی مد نظر ما قرار می گیرد. یعنی ما از فرد عبور می کنیم.

فیلمسازان حوزه عدالت اجتماعی رویکردشان ایجابی باشد

وی درباره انواع حوزه های عدالت اجتماعی بیان داشت: عدالت اجتماعی شامل حوزه های متفاوتی می شود از حوزه عدالت اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی و حوزه هایی که به دلیل اهمیت جدا شدند مثل عدالت در حوزه آموزش ، بهداشت و همه این ها ذیل عدالت اجتماعی می تواند برای تولید کننده اثر هنری تولید سوژه کند.

حجت الاسلام اولیایی فیلم خروج، ساخته ابراهیم حاتمی کیا را از فیلم های حوزه عدالت دانست و افزود: فیلم هایی مانند فیلم خروج اثر ابراهیم حاتمی کیا در حوزه عدالت طلبی است. سنخیت این فیلم با عدالت اجتماعی بحث مطالبه گری عدالت اجتماعی است و هر کدام از این حوزه ها یک برنامه و رسالتی را بر عهده دارد.

وی گفت: نکته مهم در چنین فیلم هایی رویکرد سلبی و ایجابی است یعنی ما از افرادی که می خواهند به موضوع عدالت اجتماعی در آثار هنری خودشان بپردازند می خواهیم که فقط با رویکرد سلبی به این قضیه نگاه نکنند و رویکرد ایجابی هم در این آثار داشته باشند.  

این کارشناس حوزه دین و عدالت اجتماعی بیان داشت: رویکرد سلبی در حوزه عدالت اجتماعی مساوی است با تصویر کشیدن نابرابری ها و وقتی نابرابری های جامعه را در همه حوزه ها دائما به تصیر بکشید فقط از اینکه در جامعه عدالت وجود ندارد صحبت می کنید واین در ذهن مخاطب اثر بدی می گذارد.

وی افزود: هالیوود، جامعه آمریکا را یک جامعه عدالت خواه ، عدالت طلب و تلاش کننده برای بسط عدالت در جهان در فیلم های خودش نشان می دهد در صورتی که در زیر پوست هالیوود و درون جامعه آمریکا ما با عدالت روبرو نیستیم ولی در سینمای آنها بر خلاف واقع و بر اساس وفاداری که به سیستم حکومتی دارد جامعه آمریکا را اینطور نشان می دهد.  

حجت الاسلام اولیایی اضافه کرد: این در حالیست که عمده فیلم های عدالت اجتماعی در ایران برعکس عمل می کند یعنی کاملا سلبی و فقط نابرابری ها و ظلم ها را در نظر مخاطب بزرگنمایی می کند.

وی بیان داشت: از فیلمسازانی که در جبهه انقلاب فعالیت می کنند تقاضا می کنیم که با رویکردهای ایجابی فیلم بسازند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: از 135 اثر انتخاب شده در چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق، 25 اثر در موضوع عدالت اجتماعی بود که مورد ارزیابی قرار گرفت. و ما برای آینده سینما و و آینده فیلم سازی خصوصا برای جوانانی که وارد این عرصه می شوند از موضوعات عدالت اجتماعی به شدت استقبال می کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از افرادی که وارد عرصه فیلم سازی با موضوع عدالت اجتماعی می شوند تقاضا می کنیم که رویکردشان ایجابی باشد و فقط به رویکرد سلبی و نشان دادن نابرابری ها و کاستی ها و ظلم های اجتماعی نپردازند. وقتی که از مخاطب عام و سینما صحبت می کنیم نباید ادراک نابرابری در ذهن مردم ایجاد کنیم و تلاش هایی که برای عدالت اجتماعی می شود را نادیده بگیریم.

ارسال نظرات