۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۳۱۴۱۶
حجت الاسلام اسدپور:

حضرت آیت الله خامنه‌ای الگوی زنده تبلیغی است

حضرت آیت الله خامنه‌ای الگوی زنده تبلیغی است
مدیر اندیشکده ضحی با اشاره به سیره عملی و اندیشه‌ای رهبر معظم انقلاب در تبلیغ اظهار داشت: در ادبیات معظم له، فعال کردن هیئات و کانون های فرهنگی نیز خدمات اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام امین اسدپور استاد حوزه علمیه قم و مدیر اندیشکده ضحی در نشست «تبلیغ در اندیشه مقام معظم رهبری» که در آستانه ماه مبارک رمضان در خبرگزاری رسا برگزار شد، به بررسی سیره عملی و اندیشه ای حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای پرداخت.

مدیر اندیشکده ضحی گفت: باید محتوا و خلاقیت در تبلیغ به کار گرفته شود و همچنین باید توجه شود که مبلغ به دنبال تربیت مخاطب است؛ رهبر معظم انقلاب با تأکیدی که بر ابزار های نو دارند به ظرفیت تبلیغ چهره به چهره هم اهمیت می دهند؛ منبر نباید به ارائه های سطحی و جلف تبدیل شود و همچنین رهبری انقلاب به فناوری های اجتماعی تأکید دارد مانند مسجد و هیئات که باید مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: در ادبیات رهبر معظم انقلاب فعال کردن هیئات و کانون های فرهنگی نیز به خدمت اجتماعی اشاره دارد زیرا این مراکز مذهبی می توانند به خوبی خدمت رسانی کنند.

حجت الاسلام امین اسدپور گفت: هنر می تواند اغواگر بوده و به سمت تبلیغات پروپاگاندایی برود و هم می تواند به فطرت اشاره داشته باشد و با حکمت درآمیزد؛ کارویژه اصلی هنر امروز محجوب کردن انسان از نیازهای واقعی است که امیال انسان را مدیریت می کند؛ تمام دغدغه هنر اسلامی این است که پیوند با نیازهای واقعی و اصیل بپردازد و تبلیغ در ادبیات دینی مبتنی بر آگاهی بخشی و حقیقت جاری در هستی است.

تبلیغ باید مخاطب را آگاه کند تا همه ظرفیت های خود را به کار بگیرد

حضرت آیت الله خامنه ای الگوی زنده تبلیغی است

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: هنر در تبلیغ اسلامی می خواهد جامعه را به این نیاز برساند که باید قیام کند تا «اقیموالناس بالقسط» اتفاق بیافتد. آگاهی رسانی در تبلیغ لازم است به مردم به گونه ای باشد که مخاطب همه ظرفیت های خود را فعال کند؛ از این رو است که رهبر انقلاب بر هنر به خصوص ادبیات تأکید می کنند زیرا ادبیات فارسی در عین حال که فاخر بوده روان و همه فهم است.

وی در ادامه گفت: بزرگانی مانند شیخ بهایی و علامه مجلسی با یک ادبیات عامه فهم کتابی به زبان فارسی نوشتند تا متناسب با نیاز جامعه، مردم از آن استفاده کنند و این مسأله توسط حضرت آیت الله خامنه ای مورد اشاره قرار گرفته تا به ما یادآوری کند که می توان با یک بیان عمومی و هدفمند اثر مطلوب مخاطب را تولید کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای الگوی زنده تبلیغی است

حجت الاسلام امین اسدپور گفت: رهبر معظم انقلاب، مبلغ را مصلح اجتماعی قلمداد می کند که اگر شرایط خود را به خوبی طی کرده باشد می تواند جامعه را اصلاح کند. آگاهی بخشی صادقانه توسط مبلغ وقتی اتفاق می افتد که مبتنی بر اندیشه های ناب دینی باشد. اینجا سؤال پیش می آید که مبلغ به خودی و خود باید تحقیق کند و حقیقت را دریابد یا از آثار بزرگان آن ها را مورد مطالعه قراردهند.

مدیر اندیشکده ضحی گفت: رهبر انقلاب برای مبلغین الگویی بسیار زنده است و جزئیات سیره تبلیغی ایشان را می توان از کتاب «مسجد رهبر» مطالعه کرد؛ مسجدی که در شهر مشهد کانون تبلیغی حضرت آیت الله خامنه ای قرار داشت بسیار تأثیرگذار بود و در امر تبلیغی ایشان در شهر مشهد مورد استقبال جامعه مذهبی آن روز قرار گرفته بود.

مبلغین باید زیست فعالان مجازی را درک کنند

حجت الاسلام اسدپور در ادامه گفت: اگر تبلیغ را هدف تمام معارف دینی عنوان و هدف تبلیغ را ساخت هویت جامعه قلمداد کنیم مشکلات زیادی سد راه مبلغ فرهنگ ساز می شود؛ مبلغ ما از جهت شناختی باید نسبت به آسیب ها، شناخت تفصیلی دقیقی داشته باشد و زیست جهان فعال فضای مجازی را درک کند.

وی افزود: نسل جدید نسلی است که با فضای مجازی همراهی بسیار زیادی دارد و حیات خود را در فضای مجازی دارد و نکته این است که مبلغ تا چه اندازه این نسل را می فهمد و درک می کند. وقتی لایه شناختی مبلغین از فضا و مسأله دور می شود، ضعف ایجاد می کند.

نباید فرصت استفاده از فضای مجازی را از دست بدهیم

مدیر اندیشکده ضحی گفت: حال سؤال پیش می آید اگر مبلغ ما اهل شناخت باشد و چالش را شناخته و وارد شده است، سپس باید چه کند؟ برداشت من از بیانات رهبر انقلاب این است که نباید بسترها و فضاهایی که فرصت برای ما فراهم می کند را از دست بدهیم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای الگوی زنده تبلیغی است

حجت الاسلام اسدپور در ادامه گفت: البته همچنین نباید برای پیش بردن تبلیغ در فضاهای ارتباطی نوین خود مبلغ وارد فضای اغواء شود؛ وقتی تبلیغ آگاهانه شود و با روش های اسلامی همگام باشد حضور در فضای مجازی نیز آسیب زا نیست بلکه تکمیل کننده تربیت است؛ درست است که فضای مجازی طوری چیده شده که ما مغلوب شویم اما باید تا می توانیم فضاها را تصرف کنیم.

وی افزود: علم و فناوری های موجود در کشور بومی نبودند اما با دیدگاه مقام معظم رهبری در این زمینه ها تلاش های ستودنی و تصرفی در این فناوری ها صورت گرفت که توانستیم در آن ها تصرف فرهنگی کنیم و اکنون امضای انقلاب پای آن ها نشسته است.

تبلیغ مجازی در صورتی موفق است که مخاطب را به پایگاه آرام اسلام برساند

مدیر اندیشکده ضحی گفت: ما نباید نسخه حذف و غیاب در فضای مجازی را گسترش بدهیم بلکه علاوه بر حضور باید بتوانیم ساختارها را نیز مورد تصرف قرار دهیم؛ صرفا با کنشگری خرد کار پیش نمی رود بلکه باید با سیاستگذاری هم باشد؛ مبلغ می تواند از طریق فضاهای مجازی می تواند با مخاطب ارتباط بگیرد اما نهایت در صورتی موفق است که بتواند فرد را به یک سکینه و پایگاه عینی برساند.

حجت الاسلام اسدپور در ادامه گفت: گاهی برای فرار از محیط های سخت عینی به تبلیغ در فضای مجازی روی می آوریم در حالی باید که یک قرارگاهی باشد که خیال مردم و مبلغ از آن راحت باشد و در آن پایگاه احساس امنیت کنند؛ از این رو لازم است است بیش از گذشته به هیئات و مساجد توجه کنیم و تا می توانیم آن ها را بروز و جذاب کنیم.

تبلیغ در در سعه صدر ظرف وجودی مبلغ تأثیر دارد

حجت الاسلامر اسدپور تصریح کرد: این مهم کار ستادهای فرهنگی کشور است؛ برخی ستادهای حاکمیتی در عرصه فرهنگ نقش مهمی دارند و می توانند ترابط بین نظریه و اجرا را برقرار کنند و اما متأسفانه ستادهای فعال، خود نیز به صف پیوسته و کار میدانی انجام می دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای الگوی زنده تبلیغی است

مدیر اندیشکده ضحی گفت: در ده سال اخیر گروه های جهادی و تبلیغی خوبی در حوزه مشغول فعالیت هستند اما برخی این افراد فقط در حد ایاب و ذهاب جمعی هستند بلکه همان تبلیغ فردی را انجام می دهند؛ اگر گروهی باشد که به شکل هم افزا در طول سال ارتباطات هدف خود را داشته باشد و به سوی آن برود. این گروه تبلیغی می تواند مسأله را مشاهده و نقد و بررسی کند و گروه های جهادی این ظرفیت را بالفعل دارند و می توان استاده کرد.

حجت الاسلام اسدپور در پایان نشست تبلیغ در اندیشه رهبر معظم انقلاب گفت: در اوایل انقلاب توانستیم علم و فناوری غرب را تحت انقلاب اسلامی خود تعریف کنیم؛ یکی از ظرفیت هایی که برای مبلغ ایجاد می شود تأثیرگذاری عمیق در مخاطبین است که موجب سعه ظرف وجودی نیز می شود.

ارسال نظرات