۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۷۳۱۶۰۴
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

تکالیف دینی نشان دهنده محبت و توجه خداوند به بندگان است

تکالیف دینی نشان دهنده محبت و توجه خداوند به بندگان است
اصفهان ـ حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: لطف خدا در تکلیفی است که برای افراد تعیین می‌کند و خداوند هرکسی را بیشتر دوست دارد تکلیف بیشتری را برعهده او قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه علمیه در حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا(ع) با بیان اینکه سحرها بهترین زمان برای دعا و نیایش است، گفت: پیامبر اکرم(ص) به حضرت زهرا(س) فرمودند عصر جمعه زمانی که قرص خورشید در افق پایین می‌رود ساعتی ویژه و خاص برای دعا است که خداوند رزق خاص برای آن تعیین کرده و دعا را مستجاب می‌کند.

ماه رمضان ماه رشد و تعالی و تأمین رزق انسان است

وی در ادامه ماه مبارک رمضان را ماه رزق خاص خداوند عنوان کرد و افزود: در روایات ما مسائلی در مورد ماه مبارک رمضان است که فوق العاده عجیب است، در ماه مبارک رمضان همه آنچه یک انسان برای رفتن به سمت بالا و رشد و تعالی نیاز دارد بر انسان نازل می‌شود و رحمت و مغفرت و برکت بر انسان نازل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان رزق ما همه جوره فراهم است. در این ماه نزول دفعی قرآن بر پیامبر اکرم(ص) انجام شد و در هر رمضان دیگر جلوه‌ای از قرآن کریم نزول خواهد داشت و به همین دلیل است که یک خط قرآن خواندن به اندازه ختم قرآن برای انسان رشد دارد.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان انسان یک زندگی مؤمنانه و عارفانه را می‌تواند تجربه کند و انسان با هر آلودگی و گناه و وضعیتی بعد از این یک ماه می تواند کاملا تغییر کند و یک انسان دیگری باشد. هرجا تکلیف زیاد باشد معلوم است که خداوند به دنبال رشد دادن انسان است.

سکولاریسم در حال ترویج تکلیف گریزی است

استاد حوزه علمیه با انتقاد از ترویج فرهنگ سکولار تکلیف گریز در جوامع بشری، اظهار کرد: این فرهنگ به نحوی است که خداوند را انکار نمی کند اما می‌گوید خدایا به ما دستور نده و در زندگی ما نقشی نداشته باش، ما خود بلد هستیم چه کاری انجام بدهیم. فرهنگ سکولار فعلی به این صورت است و برای همین است مسیحیت تحریف شده الآن تکلیف و شریعتی مبتنی بر دستورات الهی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی تصریح کرد: مسیحیت تحریف شده شریعت ندارد و برنامه‌ای برای زندگی انسان ندارد و به همین دلیل برای بعضی جذابیت ندارد. اما اسلام تکالیف بسیاری دارد، با یک نگاه عامیانه و سطحی افراد ممکن است از تکلیف فراری باشند اما کسی که رشد داشته باشد می‌فهمد تکلیف یعنی اکرام و وقتی خداوند می‌خواهد وارد زندگی انسان بشود برای او تکلیف تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه ما معمولا لطف خداوند را در رزق می‌دانیم، عنوان کرد: رزق را خداوند به حیوانات بیابان هم داده است اما لطف خدا در تکلیفی است که برای افراد تعیین می‌کند و خداوند هرکسی را بیشتر دوست دارد تکلیف بیشتری را برعهده او قرار می‌دهد و به همین خاطر است که بیشترین تکلیف را برعهده پیامبر اکرم(ص) نهاده است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: چیزهایی بر پیامبر اکرم(ص) واجب بود که بر هیچکدام از ما واجب نبوده است، مسواک زدن و نماز شب خواندن بر ایشان واجب بود و تکالیفی داشتند که بسیار بیشتر از دیگران بود چرا که خداوند ایشان را بیشتر از همه دوست داشت.

نخستین جشن تکلیف توسط سید ابن طاووس برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به سنت برگزاری جشن تکلیف، تصریح کرد: نخستین بار سید ابن طاووس هفت قرن پیش برای فرزندش جشن تکلیف گرفت، وقتی پسر ایشان به سن بلوغ رسید ایشان به فرزندش گفت تا حالا خدا با تو کاری نداشت اما الآن خدا به تو توجه دارد و به همین دلیل برای مکلف شدن تو جشن می‌گیرم و لایق این شدی که وقتی خدا می‌گوید ای کسانی که ایمان آوردید مورد خطاب خداوند قرار بگیری و این جشن گرفتن دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: وقتی حضرت ابراهیم(ع) فرزندش را برد تا قربانی کند، خداوند به ایشان گفت تکلیف از تو برداشته شد تا همین جا کافی است، ایشان به روی زمین نشسته و گریه می‌کردند که خداوندا چه ایراد و نقصی در من دیدی که تکلیف را از من برداشتی؟ شب عاشورا امام حسین(ع) به یاران خود فرمودند فردا روز بلا است و هرکسی می‌خواهد برود می‌تواند برود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: برخی اصحاب و یاران امام حسین(ع) به ایشان التماس کردند که از ما تکلیف را برندار ما نخواهیم رفت. حج واجب یکی از پرتکلیف ترین دستورات اسلام است و وقتی حاجی مُحرم می‌شود باران تکالیف بر او می‌بارد، این نشان دهنده اهمیت حج در نزد خداوند و در زندگی انسان است و می‌توان گفت حج از بالاترین مناسک و مراسمات دینی است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات