۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۷۳۱۶۴۱
عضو مجلس خبرگان رهبری:

ولایت عامل حیات انسان است

ولایت عامل حیات انسان است
اصفهان ـ آیت الله مهدوی گفت: اگر کسی ولایت را قبول نداشته باشد ایمان و علم برای او احیاگر نیست و حق جهاد هم ندارد و نمی تواند بگوید قرآن را قبول دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری در مسجد جامع اصفهان، با بیان اینکه از ابتدای ماه مبارک رمضان علما و بزرگان خودشان را برای شب‌های قدر آماده می‌کردند، گفت: شب‌های قدر برتر از یک عمر می باشد، هزار ماه حدود 84 سال می‌شود و این بسیار مهم است.

آیت الله مهدوی در ادامه به آیه 24 سوره انفال اشاره کرد و افزود: در این آیه پروردگار و رسول خدا ما را دعوت می‌کنند به حیات روحی غیر از حیات جسمی، جسم ما که نفس می‌کشد حیات ظاهری است اما ما را به حیات روحی دعوت کرده‌اند و ما باید تلاش کنیم که روحمان را زنده نگه داریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 24 سوره انفال می‌فرماید اجابت کنید دعوت خدا و رسول را به چیزی که شما را زنده می کند، بعضی می‌گویند آن چیزی که ما را زنده می‌کند علم است، در مقابل علم جهل و نادانی قرار دارد، انسانی که جاهل است ولو نفس می‌کشد اما انسان مرده‌ای است و نمی‌فهمد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برخی می‌گویند خدا و رسول خدا ما را دعوت به ایمان می‌کنند، در مقابل ایمان کفر است و کافر مانند میت است، همچنین خداوند و رسول خدا ما را به جهاد دعوت می‌کنند، همچنین ما را به قرآن دعوت می‌کنند، قرآن کریم ما را زنده می‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیه 59 سوره انعام اظهار کرد: این آیه می‌فرماید همه علوم در قرآن جمع شده است، بنابراین قرآن نیز ما را زنده خواهد کرد، اما روایت می‌گوید چیزی که ما را زنده می‌کند ولایت است و ولایت روح این چهار چیزی است که بیان کردیم.

وی با تأکید بر اهمیت ولایت در زنده شدن انسان، عنوان کرد: اگر کسی ولایت را قبول نداشته باشد ایمان و علم برای او احیاگر نیست و حق جهاد هم ندارد و نمی تواند بگوید قرآن را قبول دارد درحالی که ولایت را که در قرآن به آن تصریح شده نمی‌پذیرد، لذا ولایت موجب احیای ما خواهد شد.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه انسان در محضر وحی که قرار می‌گیرد زنده می‌شود، گفت: کسی که با مباحث دینی ارتباط ندارد و اینها را قبول ندارد اصلا زنده نیست و شیرینی وحی و عبارت‌های ادعیه و قرآن کریم را درک نخواهد کرد و به همین دلیل ما باید بخاطر آشنایی با ادعیه‌ای نظیر ابوحمزه ثمالی خداوند را شکرگزار باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری وحی را زنده کننده انسان توصیف کرد و افزود: خدا زنده است و ما را زنده خواهد کرد، منظور از این زنده بودن حیات روحی است، فرق حیات جسمی و روحی این است که حیات جسمی حصولی است ولی حیات روحی تحصیلی است.

وی ادامه داد: حیات حصولی یعنی اعطایی است، یعنی به ما داده شده و ما برای کسب آن زحمت نکشیده ایم، اما حیات روحی تحصیلی است یعنی باید آن را به دست بیاوریم، اگر کسی خدای خود را شناخت از دستورات خداوند نیز اطاعت خواهد کرد و چنین کسی روحش زنده است.

آیت الله مهدوی با اشاره به اینکه صلوات را باید با عشق و محبت ذکر کنیم، تصریح کرد: دعاها ما را زنده خواهد کرد و باید بکوشیم از طریق ادعیه حیات روحی خود را حفظ کنیم، کسی که روح خود را زنده می‌کند خودش در این حیات دخیل است و این قابل تقدیر است اما حیاتی که به ما بدون اختیار و تلاش داده شده است برای ما قابل تقدیر نیست./1304/

ارسال نظرات