۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۷۲۹۶۹۱
آیت الله مهدوی:

انسان دنیاپرست از حقایق عالم غافل است

انسان دنیاپرست از حقایق عالم غافل است
اصفهان ـ آیت الله مهدوی با بیان اینکه انسان دنیاپرست نابینا و ناشنوا است، گفت: گوش این افراد نه حق را می‌شنود و نه چشم آنها حق را می‌بیند و تمام حواسشان به مادیات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری، در مسجد صاحب الزمان(عج) اصفهان، با بیان اینکه وقتی پروردگار را با چشم دل ببینیم اوصاف او را پس از این شناخت ذکر خواهیم کرد، گفت: اگر خدا را با چشم دل ندیدیم مجبوریم اول صفات خداوند را به عنوان معرف ذکر کنیم، این نکته در شناخت انسان‌ها نیز همینطور است.

وی افزود: اگر کسی را نبینیم، شناخت او از صفات او پدید خواهد آمد. امام صادق(ع) تمسک می‌کنند به آیه 90 سوره یوسف و می‌فرمایند برادران یوسف او را در دوران کودکی دیده بودند و چون او را دیده بودند، پس از سالها که او را ندیده بودند، همین که یوسف ظلمی که به او کرده بودند را متذکر شد، چون صفات او را هم دیده بودند به او گفتند تو یوسف هستی، چون اول او را دیده بودند بعد وارد اوصاف او شدند اما اگر کسی یوسف را ندیده باشد باید اول اوصاف او را بشناسد.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: دیدن قطعا مقدم بر اوصاف است، برای دستیابی به معرفت نسبت به هرچیزی دیدن آن بهترین راهکار است، اما اگر مقدور نبود از روی ناچاری باید اوصاف را نگاه کنیم و از اوصاف به موصوف پی ببریم. وقتی جهان را می بینیم قدرت خدا و صفات مختلف خداوند را مشاهده می‌کنیم، هنوز خود خدا را ندیده ایم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرازهایی از دعای عرفه اظهار کرد: امام حسین(ع) در این دعا می‌فرمایند خدایا آیا غیر از تو ظهوری برای من دارد که تو نداشته باشی؟ جواب رسیده است که خیر. امام در اینجا استفهام انکاری کرده است برای اینکه ما نسبت به موضوع فهم و درک پیدا کنیم.

وی ادامه داد: بعضی انسان‌ها هستند که چشم و گوش آنها مصداق آیه هفت سوره بقره است، نه گوش آنها حق را می‌شنود و نه چشم آنها حق را می‌بیند. تمام حواس آنها به مادیات و امور دنیوی است، مثل این افراد مانند کرم خاکی است که چشم و گوش ندارد و فقط در خاک فرو می‌رود، اینها چشم و گوش‌شان نابینا و ناشنوا است و فقط در مادیات و دنیا پرستی فرو رفته‌اند.

آیت الله مهدوی افراد مادی‌گرا و دنیا طلب را بی اطلاع از عالم بالا توصیف کرد و گفت: کسی که از حقایق بی‌خبر است و جایی را نمی‌بیند خیال می‌کند کسی هم او را نمی‌بیند. این افراد اهل عبادت و ارتباط با مسجد و عبادات نیستند و برخی از آنها نیز تنها برای خودنمایی به مسجد می‌روند و از عبادت لذتی نخواهند برد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه اگر خداوند را نبینیم مجبوریم با اوصاف درک کنیم، تصریح کرد: اهل بیت(ع) خدا را دیده‌اند و برای ما وصف می‌کنند، ایشان راه ما برای شناخت خداوند هستند و در زیارت جامعه می‌گوییم هرکس می‌خواهد خدا را بشناسد باید از مسیر شما به این خداشناسی برسد چرا که شما خداوند را دیده و شناخته‌اید./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات