۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
کد خبر: ۷۳۱۶۸۹
فعال فرهنگی و رسانه ای مطرح کرد:

دوقطبی جامعه با رهاشدگی حجاب

دوقطبی جامعه با رهاشدگی حجاب
حجت الاسلام مومنی گفت: با توجه به وضعیت کنونی حجاب و عفاف در جامعه باید کم کم شاهد درگیری‌های فیزیکی بین مردم و ایجاد دو قطبی در جامعه باشیم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن مؤمنی از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای در گفت‌وگویی با تبریک سال نو و ماه مبارک رمضان، با اشاره به وضعیت حجاب و عفاف به عنوان یکی از فرائض دینی در اسلام به تبیین این موضوع پرداخت و اظهار داشت: زنان و مردان ایرانی در گذشته پوشیده بوده و حجاب را به عنوان پوششی برتر برای خود انتخاب کرده بودند، ولی متأسفانه امروز با تبلیغات مسموم و پیوسته ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی غرب، این ذهنیت تاریخی، تمدنی و فرهنگی تا حد زیادی مورد فراموشی واقع شده و از این رو بازخوانی حافظه تاریخی امری ضروری بلکه واجب و فوری است.

وی افزود: اگر حافظه تاریخی ملتی پاک شود، برای جبران آن باید هزینه‌های بسیاری بدهیم، از این رو حجاب مقوله‌ای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی است که از یک طرف ریشه در روح و روان و فطرت انسان دارد و از طرف دیگر ریشه در تاریخ ‌و تمدن این سرزمین دارد.

فعال فرهنگی و رسانه‌ای یادآور شد: در فتنه ۱۴۰۱ شاهد حمله گسترده دشمن به حجاب و پوشش زنان بودیم به گونه‌ای که در برخی موارد چادر از سر زنان کشیدند و زنان محجبه را مورد هتک حرمت قرار دادند.

وی در پاسح به این سؤال که چرا چادر و پوشش زنان جامعه ما اینقدر برای دشمن مهم است؟، گفت: در بی حجابی و بی چادری، چه چیزی نهفته است که دشمن به دنبال آن است؟ جواب این سؤالات را باید در بینش و نوع نگاه غرب به انسان جست‌وجو کرد.

مؤمنی یادآور شد: غربی‌ها انسان را از سطح فطری خود تنزل داده و او را صرفاً حیوانی مختار و با عقل و اراده می‌دانند که بر سایر حیوانات برتری دارد. اگر نگاه به انسان و عالم هستی از محور توحید و خدا گرایی به محور انسان گرایی و امانیسم تقلیل یافت، قاعدتاً نیازهای مادی انسان نیز به جای نیازهای معنوی و فطری می‌نشیند و دیگر مقوله‌ای مانند حجاب، ارزش محسوب نمی‌شود.

وی یادآور شد: دشمن در فضای کنونی به دنبال دوگانه سازی بین با حجاب و بی‌حجابی است تا با دوقطبی کردن جامعه، مردم را روبروی هم و حتی روبروی حکومت قرار دهد و به بیان دیگر حجاب را بهانه و ابزاری برای مقابله و رویارویی مردم با حکومت قرار داده، پس دستگاه‌های فکری و رسانه‌ای باید مراقب باشند تا این دو قطبی را تشدید نکنند.

فعال فرهنگی ادامه داد: از این رو لازم است تا علاوه بر کار کردن بر روی ریشه‌های فرهنگی حجاب و جدی گرفتن جهاد تبیین، مانع از نفوذ دشمن و دوقطبی شدن جامعه شویم و این راه جز با ورود جدی حاکمیت به مقوله حجاب و مقابله با هنجارشکنی ممکن نیست.

مؤمنی تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی حجاب و عفاف در جامعه خصوصاً در ایام عید نوروز، آنچه مشاهده می‌شود نوعی رهاشدگی ماجرا و سپردن آن به خود مردم است که اگر چنین شود باید کم کم شاهد درگیری‌های فیزیکی بین مردم باشیم و این یعنی تشدید دو قطبی در جامعه، همان چیزی که مقام معظم رهبری بارها در مورد آن تذکر داده‌اند و با آن مخالف هستند.

وی تصریح کرد: وقتی به مقوله حجاب که امری فرهنگی است نگاه صرفاً امنیتی یا انتظامی شود، اوضاع همین خواهد بود؛ آسیب شناسی وضعیت کنونی حجاب این نکته را برای ما روشن می‌کند که هم در حوزه مبانی و هم در حوزه اجرا ضعف جدی وجود دارد.

بدحجابی

جهاد تبیین و اجرای قانون حجاب و عفاف، مکمل یکدیگر هستند

وی تأکید کرد: باید هم جهاد تبیین را جدی گرفت و هم قانون حجاب و عفاف را در سطح جامعه اجرا کرد، این دو مکمل یکدیگر هستند و هیچکدام را نمی‌توان به بهانه دیگری تعطیل و رها کرد.

مؤمنی اظهار کرد: انسان‌ها برای زندگی کردن نیازهایی به عنوان نیاز اولیه از جمله خوراک، پوشاک و مسکن دارند که اگر تأمین نشود، زندگی آنها دچار سختی می‌شود. نیاز به پوشش و پوشاندن بدن از نیازهای اولیه انسان است، بنابراین پوشش در درجه اول نیازی برخاسته از طبیعت انسان و در درجه بعد نیازی برخاسته از فطرت انسان است، چرا که انسان علاوه بر جسم، دارای روح و روان است که همین روح و روان نیازها و خواسته‌هایی دارد.

فعال فرهنگی ادامه داد: نوعی پوشش که از آن به عنوان حجاب یاد می‌شود، ریشه در فطرت انسان دارد. حجاب که نوع خاصی از پوشاندن قسمت‌هایی از اعضای بدن است، انسان در پناه آن به سعادت فردی و اجتماعی و نیز به آرامش می‌رسد.

وی یادآور شد: حجاب، عفت و پاکدامنی را به دنبال دارد و موجب رهایی انسان از غرایز مادی و رفتن به سمت کمالات انسانی می‌شود که خاستگاه تمام اینها روح و فطرت انسان است.

مومنی اظهار کرد: از آنجایی که انسان فطرتا موجودی کمال جوست، حجاب و عفت می‌تواند او را به این خواسته فطری برساند؛ حجاب علاوه برفطری بودن و تأمین نیاز فطری انسان، ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران نیز دارد؛ شاهد این مصداق را می‌توان با رجوع به تاریخ و مشاهده نقش برجسته‌ تاریخی کهن به دست آورد.

ارسال نظرات