۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۷۳۱۹۷۶
قالیباف:

باید به مهار تورم و رشد تولید در تدوین برنامه هفتم توجه خاص شود

باید به مهار تورم و رشد تولید در تدوین برنامه هفتم توجه خاص شود
رئیس مجلس با بیان اینکه رشد تولید دستور کاری یکساله نیست گفت: مهم‌ترین کاری که مجلس تلاش می‌کند در سال پیش رو انجام دهد توجه خاص به این مسئله در برنامه هفتم توسعه است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه علنی سال 1402 که صبح امروز برگزار شد، گفت: فرارسیدن ماه مهمانی و بندگی خدا ماه مبارک رمضان فرصتی برای همه ما است تا رابطه نزدیک‌تری با خداوند متعال برقرار کنیم و از نعمت های معنوی این ماه و به طور خاص فرصت شب‌های مبارک قدر بهره مند شویم.

رئیس مجلس با اشاره به شعار سال 1402 بیان کرد: رهبر معظم انقلاب با نامگذاری امسال  با عنوان «مهار تورم و رشد تولید»،  دو اولویت  اصلی  برنامه ریزی و اقدام  در سال جاری را برای همه مسئولین،  تعیین فرمودند.

وی ادامه داد: مجلس پیش از این، در بسته تحول قوانین اقتصادی  و در فرایند تصویب بودجه 1402 به این دو امر توجه ویژه داشته است. به عنوان مثال، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار  یا اصلاح قانون  مبارزه با قاچاق کالا و ارز  و همچنین اعطای مجوز به دولت  جهت استفاده از کالابرگ الکترونیک  برای حفظ قدرت خرید مردم در برابر تورم  از جمله آن‌ها است. 

قالیباف گفت: البته رشد تولید دستور کاری یکساله نیست. لذا؛ مهم‌ترین کاری که مجلس تلاش می‌کند در سال پیش رو انجام دهد توجه خاص به این مسئله در برنامه هفتم توسعه است.

وی افزود: امیدواریم دولت محترم نیز از فرصت ها و ظرفیت های موجود استفاده کرده تا مردم شاهد حرکت رو به جلویی اقتصاد کشور و حفظ قدرت خرید خود باشند. مجلس در این راه با تمام توان در کنار دولت است و در صورت نیاز با قید فوریت آماده فراهم‌سازی زمینه‌های قانونی لازم و مورد نیاز دولت برای این امر مهم و اساسی است و برای تحول در حکمرانی اقتصادی خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در ابتدای سال 1402 در حرم مطهر رضوی بیان کرد: یکی از مسائل مهمی که رهبر حکیم انقلاب در حرم مطهر رضوی تبیین فرمودند، ضرورت تحول بود. البته تحول گرایی مربوط به امسال نیست و چند سالی است که ایشان در مهم‌ترین دیدارها بر آن تاکید می‌کنند و حاکی از راهبردی است که از الزامات موفقیت در گام دوم انقلاب محسوب می شود.

وی افزود: مطالبه ایشان مبنی بر اینکه مباحث مربوط به تحول باید با طرح در افکار عمومی و بحث و بررسی آن‌ها زمینه اجرایی پیدا کند. ایجاب می‌کند که مسئولان، اندیشکده‌ها، نخبگان و دانشگاهیان بحث و بررسی این موضوع مهم بپردازند.

قالیباف تاکید کرد: بر همین اساس، اینجانب مبتنی بر فرمایشات پیشین ایشان برداشت خود از چرایی، چیستی و چگونگی تحول را با عنوان حکمرانی تو مطرح کرده و ان‌شاءالله در مجال های بعدی بیشتر در این زمینه سخن خواهم گفت که امیدوارم مورد نقد و نظر اندیشه ورزان و فرهیختگان قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب نظام رتبه بندی معلمان در مجلس یازدهم تصریح کرد: یکی از دستاوردهای مجلس یازدهم، تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان بعد از سال‌ها کم توجهی بود که متاسفانه پایان سال گذشته به گونه‌ای عمل شد که کام چند صد هزار معلم عزیز تلخ شد. مجلس امروز جلسه سه‌شنبه نظارتی خود را به این مسئله اختصاص داده است تا ریشه مشکل مشخص شده و از تکرار چنین اتفاق‌هایی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: همچنین، یکی از مسائلی که دغدغه مردم ایران است اباحه‌گرایی‌ها و هنجارشکنجه هایی است که در عرصه حجاب و عفاف در حال روی دادن است. با توجه به برنامه‌ریزی دشمن در زمینه دوقطبی سازی بین مردم و ایجاد تنش و اغتشاش دوباره، نحوه مواجهه با این مسئله نیاز به نگاهی چندجانبه دارد.

قالیباف گفت: اولین نکته این است که متاسفانه در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ما تاکنون بیشترین ضربه را از عدم فعالیت ایجابی درست و خردمندانه خورده‌ایم. متاسفانه متولیان این امر در طول سالیان طولانی با کم کاری و اقدامات کم‌اثر بیشترین سهم را در دور شدن بخشی از جامعه از فرهنگ حجاب و عفاف دارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه تحول اصلی در دوره جدید باید توجه ویژه و همراه با نوآوری در فعالیت‌های ایجابی دستگاه‌های متولی باشد، تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی کشور وظیفه دارد با آسیب‌شناسی با آسیب‌شناسی گذشته مسئولیت این تحول را به عهده بگیرد و طبیعی است که در این زمینه آموزش و پرورش مراکز آموزش عالی صدا و سیما حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات بیشترین وظیفه را دارند.

قالیباف با اشاره به موضوع حجاب و عفاف در جامعه بیان کرد: مساله بسیار مهم دیگر ضرورت تفکیک بین افراد ضعیف الحجاب با هنجارشکنان است. به نظر می‌رسد با افرادی که حجاب آن‌ها ضعیف است باید رویکردی ایجابی در پیش گرفت ولی در مواجهه با افراد هنجارشکن باید با روش سلبی روبرو شد.

وی ادامه داد: بیانات روشنگرانه رهبر معظم انقلاب درباره افراد ضعیف الحجاب ها راهی جدید را به مدیران فرهنگی نشان داد و اشاره دوباره ایشان در سخنرانی اول سال، مبنی براینکه حتی کسانی که به برخی احکام اسلامی پایبندی درستی ندارند اما در دل به خدا و دین ایمان دارند، باید در سیاست گذاری‌های ما مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد یک خانم کم‌حجاب تفاوتی ماهوی با معدود هنجارشکنانی دارد که فضای اجتماعی و اخلاقی جامعه را با قصد و نیت قبلی آلوده می‌کنند و یا در پی ترویج فسادند. باید در نظر داشت بسیاری از خانم‌هایی که خود به رعایت حجاب کامل ملتزم نیستند، با هنجارشکنی و با ترویج مفاسد اخلاقی و اباحه‌گری مخالفند.

وی افزود: مروری بر وضعیت رعایت حجاب در جامعه نشان می‌دهد، قریب به اتفاق افراد جامعه علی رغم این که با هیچ برخورد سلبی و حتی تذکر روبرو نیستند، از کشف حجاب و رفتارهای هنجارشکنانه استقبال نکرده‌اند و به حفظ کیان خانواده و سلامت اخلاقی جامعه باور قلبی دارند. بسیاری از آن‌ها که حجاب را بطور کامل رعایت نمی‌کنند به تعبیر مقام معظم رهبری به خدا و قرآن و دین ایمان دارند، در همین شب‌های قدر با تضرع در محضر خدا حاضر می‌شوند. لذا؛ برای تقویت فرهنگ حجاب و عفاف در میان این افراد، صرفاً باید رویکرد ایجابی با تاکید بر خانواده محوری را در پیش گرفت.

قالیباف با بیان اینکه اما در عین حال رفتار عده‌ای معدود نیز با باورهای مذهبی و عرفی جامعه سر سازگاری ندارد و فضای عمومی و اخلاقی جامعه را آلوده می‌کند، اظهار کرد: این افراد با نیت قلبی و با آنکه می‌دانند هنجارشکنی آن‌ها عبور کردن از مرزهای اخلاقی و عرفی جامعه است، بر اقدامات خود اصرار دارند. این عده بسیار اندک بر روی صفحه سفید جامعه اخلاق مدار و خانواده دوست ایرانی بسیار بیشتر از آنچه که هستند، به چشم می آیند. مخصوصاً که دشمن برای قبح شکنی و ترویج فرهنگ اباحه‌گری، بزرگ نمایی رفتارهای هنجارشکنان را در دستور کار قرار داده است.

رئیس مجلس با اشاره به وظیفه نهادها و دستگاه‌های مختلف در حوزه مقابله با مروجان فرهنگ اباحه‌گری و هنجارشکنی نسبت به حجاب و عفاف عنوان کرد: در این زمینه وظیفه متولیان مربوطه اعم از دولت، دستگاه قضائی، فرماندهی کل انتظامی و دیگر دستگاه‌های مسئول است که با این عده بسیار اندک با استفاده از شیوه‌هایی هوشمندانه و مؤثر بدون اینکه بهانه مظلوم‌نمایی دست دشمن داده شود، مواجهه بازدارنده داشته باشند. اینکه عده‌ای اندک بخواهند فضای اخلاقی و اجتماعی جامعه را مسموم کنند و باعث نگرانی عموم خانواده‌های ایرانی شوند، قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: نظام اسلامی در کنار انجام تکالیف اش در برطرف کردن نیازهای اقتصادی مردم، وظیفه خود می‌داند که فضای عمومی جامعه را برای رشد و سعادت مردم فراهم کند. البته طبیعی است که باید از بی نتیجه بودن و پرهزینه بودن شیوه پیشین گشت ارشاد تجربه لازم گرفته شود و شیوه‌هایی درست را برای رسیدن به نتیجه مطلوب به کار گرفت.

قالیباف بیان کرد: لازم است تاکید کنم همانطور که پیش از این نیز در جلسات مرتبط اعلام آمادگی شده است، در صورتی که متولیان مربوط از حیث کارشناسی، کمبود قانونی احساس می‌کنند؛ مجلس آماده است هم در حوزه ایجابی و هم در حوزه سلبی در اسرع وقت قوانین لازم را تصویب کند.

وی افزود: ذکر این نکته نیز ضروری است که پیگیری مساله حجاب و عفاف هیچ منافاتی با اولویت داشتن مسائل اقتصادی ندارد. در اولویت بودن اقتصاد، به این معنا نیست که ما نسبت به نظام اخلاقی جامعه که تاکنون حافظ کیان خانواده ایرانی بوده است و به طور خاص امر بسیار مهم عفاف و حجاب به بی عملی روی بیاوریم.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم هم در حل مسائل و مشکلات اقتصادی مردم و هم حفظ نظم اخلاقی جامعه با محوریت حفظ حریم خانواده، موفق عمل کنیم.

ارسال نظرات