۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۷۳۲۱۳۰
حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

تحقق شعار سال و اقتصاد قوی، ظرفیت جهانی حکومت اسلامی را برجسته می‌کند

تحقق شعار سال و اقتصاد قوی، ظرفیت جهانی حکومت اسلامی را برجسته می‌کند
استاد حوزه گفت: وقتی دنیا ببیند ایران با اسلام و ایده تشیع در همه عرصه‌ها حتی اقتصاد موفق است، حکومت اسلامی به عنوان مدل جهانی بیش از پیش پذیرفته می‌شود.

اشاره: رهبر انقلاب برجسته کردن مسائل اقتصادی در شعار سال را مانع از عدم نگاه مسؤولان کشور به حل مشکلات و مسائل فرهنگی و اجتماعی ندانستند و البته تأکید فرمودند که قطعاً حل مشکلات اقتصادی هم در بهبود وضعیت فرهنگی جامعه بی‌تأثیر نیست. شعار امسال نیز مطابق شعارهای سال‌های گذشته، بر محور اقتصاد است؛ مهار تورم و رشد تولید.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی، نائب رئیس اول هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت تا با وی پیرامون ابعاد مختلف شعار سال و راه‌های تحقق آن گفت‌وگو کند.

رسا ـ رهبر معظم انقلاب در شعار امسال دو مفهوم مهار تورم و رشد تولید را مدنظر قرار دادند، تحقق این شعار چه وظایفی را برعهده همگان و قوای سه‌گانه قرار خواهد داد؟

شعار سال که رهبر انقلاب در پیام نوروزی در مشهد مقدس بیان فرمودند، بر دوست و دشمن معلوم شده است که رهبری معظم انقلاب بیاناتی کارشناسانه، حکیمانه و از سر درد و دلسوزی است. ایشان به بیان راهکار در مواردی که در جامعه نواقصی وجود دارد، می‌پردازد. رهبر معظم انقلاب در سالیان پیاپی شعارهای اقتصادی تنظیم فرموده‌اند. همانطور که دشمن نقطه ضعف نظام را فهمیده، معلوم است که قاعدتاً کشورهای در حال توسعه از تورم با شدت و ضعف آن رنج می‌برند. از سال 1350 تا به حال مسأله تورم در کشور ما حتی از زمان طاغوت بوده است. بعد از انقلاب نیز غیر از چند سال بسیار کوتاه، همه سال‌ها تورم در ایران دو رقمی بود.

ما الحمدلله در ابعاد نظامی دارای وضعیت خوبی هستیم. در قسمت‌هایی مانند نانو و تکنولوژی‌های برتر و نوین در دنیا صاحب حرف، ایده و نظر هستیم؛ اما هنوز هم از این تورم به‌خاطر علل فراوانی که وجود دارد، رنج می‌بریم. از طرفی با یک اقتصاد بیمار که گاهی به اوج می‌رسد که می‌توانیم به یک اقتصاد سرطانی تعبیر کنیم، روبرو هستیم. مسأله حاضر مستقیم با زندگی مردم سر و کار دارد. مردم ایران که مردمی بسیار شریف و نجیب هستند. مردمی که جنگ را اداره کردند؛ اما الآن این تورم، گرانی و سختی مشکلات معیشت و زندگانی آن‌ها را رنج می‌دهد.

رسا ـ علت‌های به‌وجود آمدن پدیده تورم چیست و وظیفه دستگاه قضایی در برخورد قاطعانه با عوامل خائنی که در شرایط جنگ اقتصادی به تورم دامن می‌زنند چیست؟

دشمنان تمام فشارهایی که به جامعه اسلامی می‌آورند برای این است که بیشتر مردم را عصبانی کنند و دست مردم از یک رفاه نسبی در مسکن، معیشت و ... کوتاه باشد. آن‌ها می‌خواهند مردم ایران را به مرحله‌ای برسانند که به زعمشان پشیمان شده‌اند و بگویند علل مشکلات مردم ایران به این خاطر است که انقلاب کردند و پای نظامشان ایستاده‌اند و با اروپا و آمریکا روابط دیپلماتیک درستی ندارند. آن‌ها تمام فشارهای اقتصادی را از ابتدای انقلاب با هدف به زانو در آوردن ملت ایران به وجود آوردند.

آن‌ها از طرفی می‌ترسند اقتدار نظامی ایران اگر در ناحیه اقتصادی هم ایجاد شود، ایران به تمدن نوین اسلامی و مدل موفق حاکمیت اسلامی در جهان می‌رسد که می‌تواند نمونه و مدلی در همه دنیا باشد که یک نگاه مثبتی به جمهوری اسلامی و اسلام شکل بگیرد. آن‌ها به این اذعان می‌رسند که اسلام می‌تواند جامعه را در ابعاد مختلف به ترقی و تعالی برساند؛ هم در بعد فردی، اخلاقی، معنوی، مذهبی و هم در بعد اجتماعی و سیاسی، استقلالی، نفی سلطه، ایجاد صلح و مسالمت، زندگی با رفاه و ... را به دنبال دارد. مواردی که نظام‌های استکباری شعارشان را می‌دهند؛ اما در حقیقت شعارهایی رنگ باخته است. همه دنیا فهمیده‌اند که شعارهای حقوق بشر و صلح دروغی است که  کسانی که خواهان استیلا بر همه دنیا هستند آن را سر می‌دهند.

آن‌ها در جهان با شعارهای صلح طلبی و حقوق بشر به دنبال استیلا بر همه دنیا هستند. وقتی همه می‌بینند یک حکومتی در سال 1357 با شعارهای عدالت و تابلوی اسلام و ایده تشیع علوی به پیروزی رسیده که در همه عرصه‌ها با موفقیت به پیش می‌رود، در مقابل استکبار مقاومت می‌کند و مردم آن در آرامش زندگی می‌کنند و روز به روز در همه ابعاد و جهات سیاسی، علمی، فرهنگی، نظامی و ... پیشرفت کرده است و به دنبال توسعه طلبی سرزمینی نیست، می‌بینیم که امروز در اروپا گرایش به اسلام بیشتر از قبل شده است.

به همین جهت اینکه ما با مدل اقتصادی اسلامی و درست می‌توانیم تورم را همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر مهار کنیم، اول به دلجویی و وضعیت بهتر ملت خودمان کمک کرده‌ایم و می‌توانیم به تحکیم استقامت خودمان در جهان برسیم و ملت‌های جهان را با خودمان همراه کنیم و استکبار را نیز در انزوا قرار دهیم.

ما موظف و محکومیم که این مسیر را طی کنیم که باید اشتباهات گذشته را جبران کنیم تا به این هدف بلند برسیم. صاحبان قلم و بیان باید تبیین کنند. مجلس باید در ایجاد قانون‌های مفید و مؤثر در همین جهت گام بردارد. قوه قضاییه با کسانی که عامل فساد و تورم هستند، نفوذی‌ها و کسانی که می‌خواهند به اموال مردم دست اندازی کنند و مسیرهای انباشت ثروتی که در قبل داشته‌اند، بایستی شناسایی شود و قوه قضاییه با اینها برخورد کند. باید با کسانی که تورم را در جامعه ایجاد می‌کنند، کارهای اقتصادی خودخواهانه و خودسرانه آن‌ها منجر به انباشت ثروت ایشان و تقلیل ارزش ارز و پول ملی می‌شود مبارزه کرد.

عوامل ایجاد تورم مفسدین اقتصادی و کسانی هستند که زمینه رانت و رانت خواری را ایجاد کرده‌اند. شرکت‌هایی در اختیار دارند و ارتباط اقتصادی و تجاری با کشورهای خارجی و اروپایی دارند. کسانی که نبض‌های اقتصادی را با توجه به مدیریت‌های کلان و میانی که در دولت و جاهای دیگر در اختیار داشتند برای خودشان انحصاری کرده بودند و امروز نیز در اختیار دارند، الآن نمی‌خواهند شرایط را از دست بدهند. همین‌ها موجب تورم می‌شود که قوه قضاییه بایستی با قاطعیت آن‌ها را شناسایی و برخورد کند. خائنین را شناسایی و دستشان را از اموال بیت المال کوتاه کند.

بانک‌های خصوصی از عوامل و ریشه‌های تورم است. بسیار گفته می‌شود که کسانی میلیاردی به بهانه‌های صادرات و واردات پول‌ها و وام‌های کلانی گرفته‌اند و ای‌بسا در این مسیر اصلاً وارد نشده‌اند و اقدامی نکرده‌اند که این پول را در بانک‌های خارجی سپرده کرده‌اند و سود می‌گیرند، خود اینها عامل تورم است.

برخی از واردات بی‌رویه که اینها می‌تواند برای ملت ایران خسارت بار باشد، قاچاق کالا و واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد، است که می‌تواند تورم‌زا باشد. مردم نیز باید کمک کنند. رهبر انقلاب تأکید فرمودند آنچه که وارد می‌شود و مشابه داخلی دارد بایستی مردم از گونه‌های داخلی آن استفاده کنند. البته باید آنچه که در ایران تولید می‌شود قابل رقابت با مشابه خارجی بشود. ما یک زمان کارخانه ارج را داشتیم که صادرات می‌کرد و کارخانه‌ای معظم بود. یک سال نیز زودتر از سامسونگ ایجاد شده بود؛ اما الآن این کارخانه در سال 95 یا 96 ورشکسته اعلام می‌شود؛ اما امروز تولیدات سامسونگ تمام جهان را گرفته و در انواع مختلف لوازمات حضور دارد.

رسا ـ مردم چطور می‌توانند در تحقق یافتن شعار سال چه مهار تورم و چه رشد تولید وضعیت معیشتی خود و هموطنان خود را تأمین کنند؟

همگان برای تحقق شعار سال وظیفه دارند؛ چون یک هدف بزرگی داریم. همه دلسوزان نظام و همه کسانی که مؤمن، متعهد و مسلمان هستند، عموماً مسؤولیت دارند. به خصوص کسانی که متولی امور اجرایی کشور هستند و مسؤولیت دارند، به ویژه قوه مقننه و مجلس با تمام قوانینی که وضع می‌کند و تمام لوایحی که دولت به مجلس می‌دهد، همه باید سمت و سوی مهار تورم و رشد تولید را داشته باشند.

برای رشد تولید واقعاً باید انگیزه ایجاد کنیم و به رفع موانع بپردازیم. تسهیلات ارزی و وام‌های لازم به کارآفرینان داده شود. یکی از عوامل تورم عدم رشد اقتصادی است. قوانین دست و پا گیری که ایجاد می‌شود و سر راه تولید و تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد. گاهی یک تولید کننده ماه‌ها یا شاید سال‌ها برای گرفتن یک مجوز معطل می‌شود تا بتواند سرمایه‌ای را بیاورد، آخر هم عاقبت کارش معلوم نیست. کارخانه‌هایی که ماه‌ها و سال‌ها تعطیل بوده‌اند و دولت سیزدهم به راه اندازی آن اقدام کند.

تولید کننده اگر ببیند که امنیت شغلی و مالی ندارد و سرمایه‌اش نابود و حیف و میل می شود، معلوم است که از کشور فرار می‌کند. همین مسأله ایستایی در تولید ایجاد می‌کند. دولت باید به رشد تولید کمک کند. کاغذ بازی و بروکراسی اداری کاهش یابد و برای کارآفرینان ایجاد انگیزه شود. امنیت مالیاتی و شغلی همگی می‌تواند در رشد تولید مؤثر باشد تا به تولید بیشتر بپردازند و انگیزه‌های واردات کاهش یابد. بیشتر ما باید به صادرکنندگانی تبدیل شویم که به ارزآوری و ایجاد و خلق پول برسیم که منجر به افزایش ارزش پول ملی شود. همین امر نیازمند همت همه جانبه است. باید برخی مشکلات را با سد راه نفوذ خائنین و قطع دست آن‌ها و کسانی که در این پازل بی‌حالی و بی‌رونقی تولید بازی می‌کنند را جبران کنیم. ما باید به این نهضتی که در پیش گرفته‌ایم که شعار رهبر معظم انقلاب ایجاد تحرک، انگیزه و یک نهضت است. توجه کرده و باید یک نهضت رشد تولید و مهار تورم ایجاد کنیم.

حال که دشمنان ما نیز به دنبال عقب بردن ما هستند، واقعاً بایستی به این جنگ ترکیبی که بخشی از آن جنگ اقتصادی است اعتقاد داشته باشیم. مانند زمان جنگ که صدام و پشت پرده آن را می‌دانستیم، عقیده داشتیم و محکم ایستادیم، الآن نیز باید مدیران و دولت ما این عقیده را داشته باشند. آن چه که ما به تعبیر رهبر انقلاب در ده سال گذشته ضربه خوردیم، این بود که دولتمردان و بعضاً مدیران کلان و میانی کشور اعتقادی به این جنگ نداشتند. حال آنکه آن‌ها می‌فهمیدند که در حال جنگ هستند و برجک‌های اقتصادی و تولید ما را می‌زنند و کارخانجات ما را تعطیل می‌کنند و مردم ما را به یأس نزدیک می‌کنند؛ اما این مدیران با روی خوش خیالی به این جنگ اعتقادی نداشتند و کارهای دشمن را دشمنانه نمی‌پنداشتند. آن‌ها کسانی که معتقد به جنگ ترکیبی بودند را مغرض معرفی می‌کردند و این آسیب جبران ناپذیری برجای گذاشت. باید تلاش کرد خسارت عظیمی که به وجود آمده را ترمیم و بازسازی کنیم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات