۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۷۳۲۱۳۱
حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد:

سخاوتمندی را از امام حسن مجتبی بیاموزیم

سخاوتمندی را از امام حسن مجتبی بیاموزیم
حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد گفت: قرآن و روايات در برابر مذمّتى كه از بخل و بخيل دارند ، از سخاوت و سخى ستايش و مدح مى‌كنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین هاشمی‌نژاد خطیب حوزوی شب گذشته در حسینیه بیت‌الرقیه(س) تهران طی سخنانی به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به روایتی از این امام بزرگوار: «إنَّ أَحسَنَ الحَسَنِ الخُلُقُ الحَسَنِ؛ نيكوترين نيكو، خُلق نيكو است گفت: بهترین‌های عالم کسانی هستند که دارای خلق حسن باشند همانگونه که خداوند به پیامبر فرمود: «وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ؛و تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری»

این خطیب حوزوی با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی به سخاوت و عطا(بخشیدن) شهرت دارد گفت: قرآن و روايات در برابر مذمّتى كه از بخل و بخيل دارند ، از سخاوت و سخى ستايش و مدح مى‌كنند.

از رسول خدا (ص) روايت شده است: «السَّخَا خُلُقُ اللهِ الاَْعظَمُ؛ سخاوت عظيم‌‌ترين منش خداست.» و در روایت دیگر از آن حضرت می‌خوانیم:«السَّخِىُّ قَريبٌ مِنَ اللهِ ، قَريبٌ مِنَ النَّاسِ ، قَريبٌ مِنَ الجَنَّةِ؛انسان سخى به خدا و به مردم و بهشت نزديك است.»

وی با اشاره به اهمیت صدقه دادن و کمک به سائل گفت: امام سجاد(ع) هنگامی که به نیازمندی صدقه می‌داد، دست خود را می‌بوسید. شخصی از آن حضرت راز بوسیدن دست را پرسید. امام در پاسخ فرمود:«صدقه مؤمن پیش از آنکه به دست فقیر برسد، به دست خدا می‌رسد؛ از این رو من دستم را می‌بوسم.

حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد ادامه داد: از امام صادق(ع) روایت داریم «شابٌّ سَخِيٌّ مُرهَقٌ فِي الذُّنوبِ أحَبُّ إلَى اللّه ِ مِن شَيخٍ عابِدٍ بَخيلٍ؛ جوان بخشنده فرو رفته در گناه ، نزدِ خداوند ، از پيرِ پارساى بخيل، محبوب‌تر است.

ارسال نظرات