۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳
کد خبر: ۷۳۲۸۳۶
آیت الله کریمی جهرمی مطرح کرد؛

لزوم احترام همگانی به مقدسات اسلامی/ افراد فاقد آگاهی درباره احکام الهی نظر ندهند

لزوم احترام همگانی به مقدسات اسلامی/ افراد فاقد آگاهی درباره احکام الهی نظر ندهند
استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این که همه مقررات و واجبات الهی در نهایت قداست است، رعایت حجاب را لازم و ضروری دانست و شیوه های صحیح مقابله مردمی با کشف حجاب را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علی کریمی جهرمی استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم در جلسه «درس اخلاق رسانه» که با حضور جمعی از خبرنگاران، دبیران و مدیر عامل خبرگزاری رسا در دفتر این عالم فرهیخته برگزار شد، سخنان مهمی را در خصوص مساله حجاب که موضوع روز جامعه است، بیان کرد.

وی با تاکید بر لزوم احترام به مقدسات الهی که نوامیس پروردگار هستند، اظهار داشت: رعایت مقررات الهی، چه در رابطه با ذات اقدس خداوند و چه در رابطه با مردم و بندگان خدا بر همه لازم و ضروری است و ارسال رسل و تعیین احکام شرعی و الهی بر بندگان خدا بر این جهت است که مردم را بر قوانین آسمانی آشنا کنند.

وی در ادامه افزود: رعایت همه واجبات و مقررات الهی در نهایت قداست است و باید همه این مقررات در جای خود مورد احترام قرار گیرند؛ کسانی که داد و فریاد مخالفت سر می دهند تکلیف خودشان را روشن کنند؛ آیا قبول دارند که خدا و قرآنی هست؟ آیا قبول دارند که قرآن کریم کتاب نظام جامعه است؟ اگر تردید دارند باید با عالمان ربانی و اهل فن و اجتهاد که همواره در دسترس بوده و هستند بنشینند و مشکل شان را بیان کنند و پاسخ بگیرند؛ کما این که عده ای بوده اند که برخی امور برای شان مبهم بوده، اما با صحبت مشکل شان حل شده است.

آیت الله کریمی جهرمی تاکید کرد: کسانی که آگاهی نسبت به مسائل و احکام الهی ندارند، دور از انصاف است که بخواهند در باب احکام الهی از خود نظری بدهند و مقدسات را به تمسخر بگیرند؛ لذا بایستی با مراجعه به علما طرح بحث کرده و رفع اشکال و اشتباه کنند.

آیت الله کریمی جهرمی در ادامه با بیان توصیه های مهم درباره لزوم تذکر محترمانه و خیرخواهانه از سوی آحاد مردم با افرادی که احیانا مراعات نمی کنند، تصریح کرد: بایستی با این قبیل افراد از در خیر خواهی و محبت وارد شد تا بتوان  آنها را از راه عقلانی و با روش مناسب و صحیح توجه داد.

رعایت همه واجبات و مقررات الهی در نهایت قداست است

شیوه درس آموز رسول اکرم(ص) در مواجهه با ناملایمات و هتاکی ها

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم روش تربیتی و اخلاقی پیامبر گرامی اسلام(ص) در مواجهه با ناملایمات و بدرفتاری مردمان آن زمان برای علما و روحانیت را درس آموز توصیف و تاکید کرد: گاهی با هدف اصلاح کاری می کنیم که نتیجه عکس می دهد، بنابراین باید به موضوع به درستی توجه کنیم؛ حضرت رسول (ص) در برابر بی ادبی ها، جسارت ها و هتاکی ها می فرمود «خدایا قوم مرا هدایت کن» و ما نیز امروز به تأسی از حضرت محمد(ص) و اولیای الهی باید چنین روشی را در پیش گرفته، برای آنها وقت بگذاریم، با آنها مباحثه کنیم و بدانیم افرادی که احیانا فعل و قول نادرستی از آنها سر می زند، فرزندان اسلام هستند و باید با روش درست آنها را مجددا به مسیر اسلام و ارزش ها بازگردانیم.

باید در جامعه اسلامی همه به مقدسات احترام گذارند

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت عمل به مقدسات و فریضه بودن نماز و روزه بر همه مسلمانان، اظهار داشت: نکته کلی در این باب انجام واجبات الهی، دوری از نواهی و عمل کردن به فرامین خداوند است و خدای تبارک و تعالی خود جزای آن را می‌دهد؛ چنانکه در باب نماز و روزه آمده است که «الصوم لی و انا اُجزی به» یعنی نماز و روزه برای من است و من خود جزای آن خواهم بود و در جامعه اسلامی باید همه به مقدسات احترام می گذارند و نباید اینگونه باشد که در ماه مبارک رمضان در انظار عمومی افطار  شود و هیچ گونه برخوردی برای اصلاح قضیه انجام نپذیرد.

رعایت همه واجبات و مقررات الهی در نهایت قداست است

وی در پایان با اشاره به تجارب خود از گذشته و سیره علمای سابق در توجه دادن مردم جامعه به انجام احکام الهی اظهار داشت: به نظر من بهترین راه و روش برای توجه جامعه به احکام الهی این است که انسان در مواجهه با برخی از افراد، با خلق وخوی انسانی با آنان روبرو شده و با روی خوش با آنان برخورد کند.

سعید چراغی

 

ارسال نظرات