۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۷۳۲۳۷۸
آیت الله کریمی جهرمی در دیدار اعضای خبرگزاری رسا تأکید کرد؛

جامعه اسلامی، امانت الهی در دستان اصحاب رسانه

جامعه اسلامی، امانت الهی در دستان اصحاب رسانه
استاد برجسته درس خارج حوزه با بیان اینکه جامعه اسلامی امانت الهی در دستان صاحبان رسانه است بر ضرورت تلاش و کوشش برای حفاظت از این امانت تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علی کریمی جهرمی استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم در جلسه «درس اخلاق رسانه» که با حضور جمعی از خبرنگاران، دبیران و مدیر عامل خبرگزاری رسا، همزمان با شب بیستم ماه مبارک رمضان در دفتر این عالم فرهیخته برگزار شد، با اشاره به ضرورت توجه به اهمیت رسانه و نقش آن در تاثیرگذاری بر افکار افراد جامعه در جریان ها و رخدادها اظهار داشت: طبیعت، وجدان و فطرت انسان ایجاب می کند که انسان از ابزار و وسیله رسانه، استفاده خیر کرده و از آن نتایج والا بگیرد.

آیت الله کریمی جهرمی در ادامه افزود: اگر ابزار رسانه در اختیار ما است، باید از آن به بهترین وجه ممکن استفاده کنیم و با اخلاق و رفتار خوب، فعالیت کرده و بهانه دست دشمنان ندهیم و با حساسیت نشان دادن نسبت به مواضعی که دشمنان در نظر دارند، آنان بدانند که ما فقط تابع یک مطلب نیستیم؛ بلکه اسلام یک مجموعه است و دارای اوامر و نواهی می باشد.

جامعه اسلامی امانتی الهی در دست اصحاب رسانه است

استاد برجسته خارج فقه حوزه علمیه قم در این دیدار خطاب به اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی امانت الهی در دست شما اصحاب رسانه است و باید صاحبان رسانه هر چقدر می توانند برای حفاظت از این امانت، تلاش و کوشش کنند و نباید این گونه باشد که رسانه ها بر یک امر تمرکز کنند؛ بلکه باید بر همه امور اهمیت دهند.

آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به لزوم حفظ آبروی افراد در رسانه ها و انعکاس خبری از آنان بر توجه ویژه رسانه ها بر حفظ آبروی افراد در انعکاس اخبار، تاکید کرد و گفت: اصحاب رسانه بدانند جامعه ما امانتی در دست آنهاست و باید با تمام وجود از آن حفاظت کنند، تضعیف قوا و همدیگر را از هم جدا کردن درست نیست.

به استوانه های اخلاق نیاز مبرم داریم

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود از نیاز امروز حوزه و جامعه به استوانه های اخلاق سخن گفت و یادآورشد: ما علما و بزرگان زیادی را دیده ایم که مجسمه اخلاق بودند؛ امروز هم به چنین شخصیت هایی نیاز داریم که هم خودشان پایبند باشند و هم نقطه ضعفی از خود نشان ندهند.

وی افزود: ما به عنوان یک طلبه و روحانی اولا باید بکوشیم عیوب و نواقص را از خود دور کنیم و ثانیا بهانه به دشمن ندهیم، اگر خدایی ناکرده در بین روحانیت یا طبقات مرتبط با روحانیت مسائلی همچون حب جاه و مقام باشد؛ توفیقی نیز بدست نخواهیم آورد؛ اگر مبتلا به چنین رذائلی شدیم اقدام و فعل ما اگر اثر سوء نداشته باشد قطعا اثر مثبت هم نخواهد داشت.

شیوه درس آموز حضرت رسول الله(ص) در مواجهه با ناملایمات و هتاکی ها

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم روش تربیتی و اخلاقی حضرت رسول(ص) را در مواجهه با ناملایمات و بدرفتاری مردمان آن زمان برای علما و روحانیت درس آموز توصیف و خاطرنشان کرد: حضرت رسول (ص) در برابر بی ادبی ها، جسارت ها و هتاکی ها می فرمودند خدایا قوم مرا هدایت کن؛ ما امروز به تاسی از حضرت محمد(ص) و اولیای الهی باید چنین روشی را در پیش گرفته، برای آنها وقت بگذاریم، با آنها مباحثه کنیم و بدانیم افرادی که احیانا فعل و قول نادرستی از آنها سر می زند، فرزندان اسلام هستند و باید با روش درست آنها را مجددا به مسیر اسلام و ارزش ها بازگردانیم.

آیت الله کریمی جهرمی در بخش دیگری از درس اخلاق خود با تسلیت ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) به آخرین وصایای آن حضرت خطاب به فرزندان گرامی شان اشاره و تصریح کرد: حضرت می فرمایند «أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی‏ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُم‏» شما(حسن و حسین)، تمام فرزندان، خانواده و کسانی را که این نامه من به آنها می رسد، به تقوای الهی و نظم در کارها سفارش می کنم.

ارسال نظرات