۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۷۳۳۷۷۴
معرفی کتاب؛

مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی

مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی
کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی با تلاش جمعی از نویسندگان و با همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چاپ و منتشر شده است

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی با تلاش جمعی از نویسندگان و با همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در ۲۶۸ صفحه چاپ و منتشر شده است

وقتی همه انسان هستیم، چرا علوم انسانی را به اسلامی و غیر اسلامی تقسیم می کنید؟! همه انسان هستیم، اما اینکه علوم انسانی یعنی علومی که به توصیف، تبیین و تفسیر کنش های انسانی می پردازند و برای او در عرصه های مختلف تعیین تکلیف می کنند بر چه مبنایی تولید شده باشند فرق می کند.

تفاوت نظریات در علوم انسانی وابسته به این هفت نوع مبنا است:

معرفت‌شناختی

هستی‌شناختی

کلامی

انسان‌شناختی

ارزش‌شناختی

دین‌شناختی

روش‌شناختی

انسانِ غربی در تمامِ این مبانی نظرِ متفاوتی با دیدگاه اسلامی دارد که طبیعتاً علوم انسانی غربی را از علوم انسانی اسلامی متمایز می کند.

آیت الله مصباح یزدی قدس سره یکی از برجسته‌ترین صاحب‌نظرانی است که در طول سالیان دراز به آسیب‌شناسی علوم انسانی غربی، تبیین مبانی گوناگون علوم انسانی اسلامی و ارائه الگوی علمی برای تولید این گونه علوم پرداخته است.

کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» سعی کرده، نگرش اسلام در این هفت نوع مبنا را بر اساس اندیشه‎ های آیت الله مصباح یزدی قدس سره ارائه کند تا نظریه پردازان رشته‎های مختلف علوم انسانی، با تکیه بر آنها، مسیر اسلامی سازی این علوم را به درستی طی کنند.

ارسال نظرات