۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۷۳۳۸۸۳
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:

معلمان نقش خود را در خنثی‌سازی تهاجمات فرهنگی ایفا کنند

معلمان نقش خود را در خنثی‌سازی تهاجمات فرهنگی ایفا کنند
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به نقش معلمان در خنثی‌سازی تهاجمات فرهنگی به تبیین جایگاه معلم در روایات اسلامی پرداخت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین مومنی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره) بابیان این‌که در قرآن کریم و روایات اسلامی تأکیدات بسیاری بر تعلیم و تعلم شده است، اظهار داشت: در اندیشه قرآنی هم یادگرفتن و هم یاددادن هر دو مهم و حائز اهمیت بوده نجات پیدا کردن از جهل و نجات دادن از جهل از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

وی در ادامه ضمن اشاره به‌روز معلم و سالگرد شهادت شهید آیت‌الله مطهری، بابیان این‌که شهید مطهری معلمی به تمام معنی جامع‌الاطراف بود، اظهار داشت: زمانی که شهید آیت‌الله مطهری از کلام سخن می‌گفت همچون متکلم، وقتی در رابطه با فلسفه سخن به میان آورد فیلسوف و در مقام خطابه خطیب توانمند و در وادی منطق منطقی جامع بود، ایشان در عرصه فقه و اصول فقیه و اصولی مسلم بودند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر اقبال مردم از سخنان ارزشمند و اثربخش شهید آیت‌الله مطهری و احساس خطر دشمن نسبت به اندیشه‌های این استاد بزرگوار را موردتوجه قرارداد و ابراز داشت: امام خمینی(ره)، شهید مطهری را حاصل عمر خویش معرفی کردند؛ این معلم و استاد تأثیرگذار، آن‌قدر مقام بلندی داشت که روز شهادت ایشان را باافتخار روز معلم نامیدند.

وی در ادامه ضمن تبیین فرازهایی از آیات الهی قرآن، به آیه ۱۲۹ سوره بقره اشاره نمود و ابراز داشت: در این آیه شریفه هم بر اهمیت فوق‌العاده تعلیم(یادگرفتن) و هم به تعلم(یاددادن) اشاره ‌شده است؛ این آیه شریفه کار پیغمبر را یاددادن به عباد و بندگان خداوند متعال ذکر می‌کند؛ لذا آموزگاری و معلمی سنت رسول الله صلی الله علیه و آله است و پیغمبر عظیم الشأن اسلام نیز به معلم بودن خود مباهات و افتخار می‌نمودند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مومنی به آیه ۱۵۱ سوره بقره نیز اشاره نمود و بابیان این‌که خداوند متعال پیامبران را برای یاددادن مبعوث نمودند، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه ۱۶۴ سوره مبارکه آل‌عمران بر بندگان خویش منت می‌گذارند که پیامبران را از جنس خودشان قرار داده است؛ یکی از وظایفی که خداوند متعال برای پیامبر بیان می‌فرمایند، آموزگاری و معلمی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در تبیین فرازهایی از آیات مبارکه سوره جمعه، تصریح کرد: در سوره جمعه رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله به‌عنوان تعلیم‌دهنده، معلم و آموزگار امت معرفی و وظیفه ایشان یاددادن آنچه خداوند متعال تعلیم نموده، ذکر شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین جایگاه معلم در روایات اسلامی، بابیان این‌که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله روزی از مسجد خارج‌شده و دیدند که دو گروه دورهم جمع شده، عده‌ای قران می‌خوانند و خدا را فرامی‌خوانند و گروه دیگر نیز یاد می‌دهند و یاد می‌گیرند؛ پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله فرمودند: هر دو گروه در خیر به سر می‌برند؛ من در میان گروهی که علم و فقه فرامی‌گیرند تا انسان‌ها را از جهل خارج کنند می‌نشینم؛ چراکه خداوند متعال من را برای معلمی مبعوث کرده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی به دعای « اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمينَ و أطِل أعمارَهُم و بارِك لَهُم في كَسبِهِم» رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله اشاره نمود و بابیان این‌که پیامبر اسلام از خداوند متعال برای معلمین طلب مغفرت نموده، طول عمر و برکت در زندگی را استعانت می‌نمایند، اظهار داشت: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله برترین بخشنده‌ها در میان مخلوقات الهی را پس از رسول‌الله، کسانی می‌داند که علمی را فرامی‌گیرد و آنچه می‌داند را به دیگران نشر می‌دهد. خداوند متعال در روز قیامت به چنین معلمی مقام، درجه و رتبه‌ای بالاتر از مقام شهید اعطا می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در پایان بابیان این‌که بر اساس روایات اسلامی معلمی که به دانش‌آموزی بسم‌الله الرحمن الرحیم فرا دهد، از آتش جهنم برائت خواهد یافت، یادآور شد: معلمان در تبیین اسلام ناب، نهادینه‌سازی فرهنگ دینی و مقابله با تهاجمات فرهنگی نقش بسزایی دارند.

ارسال نظرات