۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۳۴۰۰۶
استاد حوزه علمیه خواهران مطرح کرد؛

لزوم ضمانت اجرایی برای لایحه حمایت از زنان

لزوم ضمانت اجرایی برای لایحه حمایت از زنان
ضمانت اجرایی قوی برای لایحه حمایت از زنان احساس نمی‌شود و ممکن است مانند لوایح دیگری که در اجرا، عمل و تعیین مصداق دچار مشکل هستند در این لایحه هم چنین مشکلی پیش آید.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا هر لایحه ای برای اجرا نیازمند ضمانت اجرا می باشد و لایحه حمایت و پیشگیری از آسیب دیدگی زنان نیز برای اجرای شدن نیازمند پشتیبانی است، کارشناسان این لایحه را مفید و دارای مواد خوبی می‌دانند و برای بهتر شده آن تبیین مفاهیم و تعیین مصادیق را لازم می دانند و استفاده بیش از حد از اهرم قانون را برای جلوگیری از خشونت مردان در حریم خانواده را دخالت در خانواده می دانند.

به مناسبت لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و امنیت آنها در برابر سوء رفتار» نشست نقد و بررسی این لایحه در خبرگزاری رسا برگزار شد و سرکار خانم میرجعفری مبلغ و استاد حوزه علمیه خواهران به نقاط قوت و ضعف این لایحه اشاره و راهکارهایی جهت اجرایی شدن این لایحه ارائه داد.

میر جعفری با اشاره به اینکه هنوز اسم مشخصی برای این لایحه تعیین نشده، اظهار داشت: در مورد خشونت، تاکنون تعریفی واضح و شفافی ارائه نشده و مصادیق خشونت از نگاه اسلام و اسناد بین المللی با هم تفاوت دارند و مشخص نیست که آیا آزار روانی جز خشونت محسوب می‌شود یا نه؟

لزوم ضمانت اجرایی برای لایحه حمایت از زنان

استاد حوزه علمیه مصادیق خشونت را مختلف دانست و ابراز کرد: خشونت علیه زنان در شهرهای کوچک و بزرگ متفاوت است و ممکن است توهین به زن در شهرهای بزرگ خشونت به حساب بیاید ولی در شهرهای کوچک خشونت حساب نشود.

میرجعفری با بیان اینکه در سند پشتیبان این لایحه و چگونگی اجرای آن دچار شبه هستیم، تأکید کرد: ضمانت اجرایی قوی برای این لایحه احساس نمی شود و ممکن است مانند لوایح بسیار دیگری باشد که در اجرا، عمل و تعیین مصداق دچار مشکل هستند.

استاد حوزه و دانشگاه یکی از نقاط ضعف این لایحه را نامفهومی بعضی از مفاهیم دانست و گفت: جزئیات بعضی از مفاهیم مشخص نشده است و برخی از موارد این لایحه هم می‌تواند به نفع سند 2030 باشد و هم استفاده درست داشته باشد.

میرجعفری در ادامه خاطرنشان کرد: از خوبی های این لایحه درگیر کردن سازمان های مختلف و حمایت و پشتیبانی های مشخص  است و با اینکه اسم لایحه پیشگیری است، اما به آسیب‌ها و درمان پرداخته است.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: بهتر است یک لایحه پشتیبان برای پیشگیری داشته باشیم که بعد از این لایحه به سراغ آن برویم.

لزوم ضمانت اجرایی برای لایحه حمایت از زنان

میرجعفری لایحه حمایت از خانواده را مفید دانست و گفت: دخالت بیش از حد دولت در حریم خانواده در عین حال که از زن و حریم خانواده حمایت می کند می تواند باعث آسیب رساندن به حریم خانواده شود و باید برای جلوگیری از این تبعات تدبیری اندیشه شود.

استاد حوزه علمیه یکی دیگر از نقاط ضعف این لایحه را مشخص نبودن مصادیق خشونت علیه دختران از طریق آموزش های غلط و فضای مجازی دانست و تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دنیا به سمت جرائم تأدیبی حرکت کرده‌اند و برای مردانی که در خانوده خشونت دارند تدابیری اندیشیدند که به نفع خانواده باشد و مرد از حریم خانواده دور نشود.

میر جعفری در ادامه با بیان اینکه برای بهتر شدن این لایحه باید قوانین تأدیبی بیشتر شود، خاطرنشان کرد: لایحه به صورت سند و توضیح است و اگر بخواهیم کار بهتری صورت بگیرد نیاز به کار بیشتر و سند های حمایتی برای ضمانت اجرای آن است.

ارسال نظرات