۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۷۳۴۲۸۶
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد؛

عدم تناسب دروس حوزوی با نیاز جامعه کارآمدی طلاب را کاهش می دهد

عدم تناسب دروس حوزوی با نیاز جامعه کارآمدی طلاب را کاهش می دهد
سرکار خانم افشار از تدوین کتاب قوانین آموزش در حوزه علمیه خواهران خبر داد که تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سرکارخانم افشار در اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران که در مرکز مدیریت حوزه خواهران در قم برگزار شد به محورهای مهم اجلاس اشاره کرد و اظهار داشت: در این نشست به برنامه پنچ ساله توجه شده و باید همه در اجرای این برنامه مشارکت داشته باشند.

وی افزود: تنها تصمیماتی که بر مبنای خرد جمعی گرفته می‌شود کارآمدی در سیستم را موجب می‌شود و باید نظرات همه تامین شود و این همراهی مورد مطالبه است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: برای شنیدن صدای همه باید زمینه مشارکت فراهم شود و مشارکت این امکان را به ما می‌دهد پویایی به مجموعه تزریق شود و اجازه می‌دهد تجربیات در بین مدیران به اشتراک گذاشته شود.

وی ایجاد احساس مسئولیت را یکی از نیازهای رسیدن به شرایط مطلوب دانست و بیان کرد: همیشه نگاه از بالا به پایین بی پاسخ مانده و باید در حوزه های علمیه با تقویت احساس مسئولیت، همراهی رقم بخورد و اجازه ندهیم بین ارکان مدیریتی فاصله ایجاد شود.

خانم افشار در ادامه پیشگیری از آرمان گرایی را مطرح کرد و گفت: مشارکت بسیاری از آسیب‌های مدیریتی را کم کرده و زمینه تعالی را در همه بخش‌های مدیریتی به صورت یکسان فراهم می‌کند.

وی مشارکت طلاب در اجرای برنامه‌ها را نیز مورد توجه قرار داد و یادآور شد: برای اجرای درست برنامه و ایجاد همدلی بین طلاب باید مشارکت به سطح طلاب نیز آورده شود و این نیازمند برنامه ریزی و تصمیم گیری با توجه به نیازهای طلاب است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: فراهم کردن زمینه مشارکت بین طلاب به کم شدن آرمان گرایی طلاب کمک می‌کند تا با واقعیت‌ها و توانمندی حوزه در برآورده کردن مطالبات آشنا می‌شود.

وی نصرت الهی را در جمع دانست و ابراز کرد: باید کارهای حوزه به سمت کارهای تیمی و جمعی برود و نباید منتظر بخش نامه و دستور العمل از بالا باشیم و به صورت پویا و خودجوش بسیاری از چالش‌ها را می‌توانیم حل کنیم.

خانم افشار در ادامه با اشاره به ریزش استقبال دختران از تحصیل در مراکز علمیه، گفت: یکی از عوامل ریزش بی انگیزه شدن طلاب در حال تحصیل بوده و ما باید با برنامه‌های خود این انگیزه را افزایش دهیم و باید کارآمدی و احساس کارآمدی طلاب را افزایش دهیم.

وی یکی از دلالیل ناکارآمدی طلاب را مورد بررسی قرار داد و گفت: عدم هماهنگی دروس با نیاز جامعه و کاهش اعتماد به نفس در طلاب عامل کاهش کارآمدی و احساس کارآمدی بوده و باید با اجرای برنامه‌های مشارکتی این احساس را افزایش دهیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: اگر طلبه احساس شور و شوق به مدرسه داشته باشد، احساس تعلق در طلبه ایجاد می‌شود و باید از بالاترین سطح تا پایین ترین سطح اهمیت مشارکت را درک کرده و مدارس به سمت خودکفایی و برنامه ریزی حرکت کند.

وی ایجاد تشکل‌های طلاب را برای مشارکت فعال لازم دانست و تاکید کرد: باید کانون طلاب تشکیل شود و در این مشارکت مخاطراتی هم وجود دارد که باید مخاطرات آن را بپذیریم و بدانیم در هیچ سطحی نباید اولویت اول که تحصیل علم است فراموش شود.

خانم افشار یادآور شد: برای رسیدن به نتیجه باید وارد عرصه عمل شویم و جدا از آموزش به اهمیت آزمون و خطا نیز توجه داشته باشیم و در کنار خود، طلاب را نیز وارد میدان عمل کرده تا با واقعیت جامعه آشنا شوند و به معنای واقعی علم که تغییر در جامعه است، دست پیدا کنند.

وی از تدوین کتاب قوانین آموزش تا پایان سال خبر داد و بیان کرد: امیدواریم با تدوین این کتاب بخشی از پراکندگی‌های بخش آموزش ساماندهی شود و به مشارکت حداکثری طلاب و ایجاد انگیزه در آنها کمک کند.

ارسال نظرات